شناسهٔ خبر: 31767252 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تصميم کره شمالي براي تعليق گفتگوي هسته اي با آمريکا/ چرا مذاکرات ترامپ و کيم شکست خورد؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- کره شمالي قصد دارد گفتگوي هسته‌اي با آمريکا را تعليق کند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، خبرگزاري تاس روسيه به نقل از معاون وزير امور خارجه کره شمالي گزارش داد پيونگ يانگ قصد دارد گفتگو‌ها درباره خلع سلاح هسته‌اي با آمريکا را به حال تعليق در بياورد.
براساس گزارش فايننسال تايمز، مقامات کره شمالي در حال بررسي پايان دادن به مذاکرات با طرف آمريکايي و شروع مجدد آزمايشهاي موشکي و احتمال اتمي هستند.
چو سون هوي معاون وزير خارجه نيوزلند در يک نشست خبري در پيونگ يانگ گفت: واشنگتن در نشست ويتنام يک فرصت طلايي را براي حل و فصل مساله اتمي کره شمالي از دست داد.
وي در اين کنفرانس خبري تاکيد کرد که کره شمالي به زودي تصميم خواهد گرفت که آيا مذاکرات با آمريکا و توقف 15 ماهه آزمايش سلاحها ادامه يابد يا خير.

چرا مذاکرات ترامپ و کيم شکست خورد؟
چند هفته بعد از برگزاري ديدار دوجانبه ميان رهبران کره شمالي و آمريکا که بدون نتيجه پايان يافت، مقامات کره شمالي مي گويند که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا آخرين فرصت صلح را از دست داده است.
در همين راستا مون چانگ مشاور رئيس جمهور کره جنوبي معتقد است: هر دو طرف مسئول شکست مذاکرات اخير در ويتنام هستند اما ظاهرا آمريکا ناگهان موضع خود را سخت کرد و خواستار خلع سلاح هسته اي کامل کره شمالي شد
مشاور ويژه رئيس جمهور کره جنوبي گفت آمريکا و کره شمالي هر دو در شکست مذاکرات ويتنام مقصرند اما آمريکا نبايد راهبرد همه-يا-هيچ را در پيش بگيرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از سئول، مشاور ويژه رئيس جمهور کره جنوبي گفت، آمريکا بايد به دنبال خلع سلاح هسته اي تدريجي کره شمالي باشد زيرا راهبرد "همه-يا-هيچ" به شکستن بن بست در گفتگوها کمکي نخواهد کرد.
مون چانگ-اين، مشاور امنيت ملي ويژه رئيس جمهور کره جنوبي گفت هر دو طرف مسئول شکست مذاکرات اخير در ويتنام هستند اما ظاهرا آمريکا ناگهان موضع خود را سخت کرد و خواستار خلع سلاح هسته اي کامل کره شمالي شد.
وي گفت: "آمريکا از کره شمالي درخواست هاي بيش از حدي داشته است در حالي که رئيس جمهور کيم بيش از حد اطمينان داشت که مي تواند ترامپ را متقاعد کند با خواسته وي در ازاي برچيدن مجتمع هسته اي يونگبيون موافقت کند."
مون به سخنان استيون بيگان، نماينده ويژه آمريکا در امور کره شمالي،در دانشگاه استنفورد اشاره کرد که گفته بود تعهدات مشابه و نقشه راهي براي مذاکرات را پيگيري مي کند اما در هانوي، پايتخت ويتنام، طرف آمريکايي زير قول خود زد و خواستار يک توافق جامع شد.
مشاور ويژه رئيس جمهور کره جنوبي در ادامه گفت: "پس از سخنان بيگان در استنفورد، احساس کردم که آنها واقع گرا شده اند اما در نشست ويتنام آنها موضع همه-يا-هيچ اتخاذ کردند."
مون همچنين رويکرد کره شمالي را نيز رد کرد و گفت کاهش تحريم ها در ازاي چند گام به مثابه کمک مالي به برنامه تسليحاتي کره شمالي است.
وي  گفت، کره جنوبي مي تواند علاوه بر ميانجي، نقش تسهيل کننده ميان کره شمالي و آمريکا را ايفا کند.

اميدواري ديپلمات هاي آمريکايي به ادامه مذاکرات با کره شمالي
اين گزارش در حالي منتشر مي شود که ديپلمات‌هاي بلند پايه آمريکا همچنان به ادامه مذاکرات اميدوار هستند و معقتدند راه ديپلماسي با کره شمالي همچنان زنده است و مقامات دو کشور نيز از برگزاري مذاکرات استقبال مي‌کنند.
استيون بيگان نماينده ويژه آمريکا در امور کره شمالي در کنفرانس بين المللي سياست هسته‌اي کارنگي اعلام کرد راه ديپلماسي با کره شمالي همچنان زنده است. وي گفت: «ما با مقامات کره شمالي همچنان در حال همکاري و تعامل نزديک هستيم.»
آندره تامپسون معاون وزير امور خارجه آمريکا در امور کنترل تسليحاتي و امنيت بين المللي که به همراه استفان بيگان در اين کنفرانس حضور داشت نيز ايده برگزاري سومين اجلاس کيم جونگ اون رهبر کره شمالي و دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا را مطرح کرد. مقامات دو کشور همچنان آماده و مصمم به برگزاري مذاکرات هستند.
تامپسون افزود آن‌ها تاريخ دقيقي را براي برگزاري اين مذاکرات تغيين نکردند، اما مقامات در حال برنامه ريزي و بررسي اين موضوع هستند.
مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا نيز در اظهاراتي بر آمادگي و تمايل واشنگتن براي ادامه مذاکرات با پيونگ يانگ تاکيد کرد.
به گزارش خبرگزاري شينهوا از واشنگتن، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا و کيم جونگ اون رهبر کره شمالي دومين اجلاس خود را در 27 و 28 فوريه در هانوي ويتنام برگزار کردند که اين اجلاس بدون دستيابي به توافق پايان يافت. کاخ سفيد با اين حال اعلام کرد که مقامات دو کشور ديدار‌هاي " بسيار خوب و سازنده اي" داشتند.

نظر شما