شناسهٔ خبر: 31761587 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از تعیین تکلیف استخدام حق التدریسی‌ها تا افزایش حقوق معلمان در سال آینده

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری حول ساماندهی استخدام معلمان حق التدریسی و افزایش حقوق معلمان سپری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری مانند  تعیین تکلیف استخدام حق التدریسی‌ها، افزایش حقوق معلمان در سال آینده و اما و اگرهای رتبه بندی فرهنگیان گذشت.

تکلیف استخدام نیرو‌های حق‌التدریس تا چند روز آینده مشخص می‌شود

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آیین نامه استخدام حق التدریسی‌ها با همکار‌ی آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی تهیه می‌شود و اکنون در مرحله هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی هستیم و باید به همکاران بگوییم که آیین نامه به زودی تا هفته‌های آینده ابلاغ می‌شود و همکاران نگران نباشند.

وی ادامه داد: در آیین نامه تهیه شده نیرو‌ها چند نوع هستند برخی باید دانشگاه فرهنگیان بروند و برخی باید دوره‌های آموزشی ببینند، اما به طور کلی از بلاتکلیفی فاصله می‌گیرند.

بطحایی تصریح کرد: مجلس قانون استخدام حق التدریس‌ها و آموزشیاران نهضتی را تصویب کرده است و تدوین آیین نامه بین آموزش و پرورش و سازمان امور اداری و استخدامی با نظارت ۲ نماینده مجلس خواهد بود.

ماجرای فیش حقوقی نجومی فرهنگیان/ آخرین وضعیت از پرداخت مطالبات فرهنگیان

علی اللهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی که چندی است در فضای مجازی خبرساز شده است، اظهار کرد: در وزارت آموزش و پرورش تمام سیستم‌ها به طور اتوماسیون است و مشکل ایجاد شده درباره فیش‌های حقوقی به دلیل نقص فنی بوده است و این موضوع از آنجایی قابل اثبات است که جمع آیتم‌های فیش حقوقی با مجموع عدد نهایی یکسان نیست.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره وضعیت پرداخت معوقات فرهنگیان که معمولاً به روز‌های آخر سال موکول می‌شود، گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده برای پرداخت چند آیتم همچون حقوق کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی، حقوق سرباز معلمان و حق‌التدریس آزاد مشکلی وجود ندارد و درخواست وجه در خزانه است و متناسب با نیاز کارکنان پرداخت خواهد شد.

اللهیار ترکمن ادامه داد: برخی مطالبات مانند خرید خدمات آموزشی، حقوق معلمان خارج از کشور، حق‌التدریس شاغلین، اضافه کار پرسنل اداری و برخی معوقات از سال ۹۶ مانند حق‌الزحمه امتحانات و مواردی از این دست منوط به تخصیص اعتبار است.

اعتبارات فعلی کفاف اجرای کامل رتبه بندی فرهنگیان را نمی‌دهد

رضا مددی رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه همه امکانات در حوزه نیروی انسانی، منابع مالی و تجهیزات در خدمت اجرای سند است، بیان کرد: وضعیت کنونی کفاف اجرای تمام برنامه‌ها را نمی‌دهد که از جمله آن می‌توان به طرح رتبه بندی معلمان اشاره کرد و برای اجرا در سال ۹۸ اعتبارات کافی در اختیار نیست.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد: اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان با هر میزان اعتبار سال آینده اجرا خواهد شد البته برای تکمیل این فرآیند نیازمند منابع بیشتری هستیم.

افزایش ۴۵ درصدی حقوق معلمان تازه وارد

حجت‌الاسلام والمسلمین تیمور علی عسگری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره افزایش حقوق کارکنان دولت و تاثیر آن در دریافتی معلمان گفت: با افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومان به حقوق ثابت معلمان اضافه می‌شود که با حفظ درصد افزایش به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد به طور پلکانی رشد دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این افزایش خصوص برای معلمان تازه وارد افزایش ۴۵ درصدی دریافتی‌ها را به دنبال دارد و برای رفع پرداختی ناعادلانه به معلمان حمایت خوبی بود.

وی با اشاره به اینکه دولت برای رتبه بندی فرهنگیان ۲ هزار میلیارد تومان در بند ۹ قانون بودجه در نظر گرفته است، گفت: اجرای این طرح اولویت وزارت آموزش و پرورش است.

تحولات ساختاری تا پایان سال ابلاغ می‌شود

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین پیگیری‌ها برای تغییرات ساختاری در این وزارتخانه اظهار کرد: تغییر ساختار در ستاد تا پایان امسال ابلاغ خواهد شد و به تدریج این فرآیند در حال اجراست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییر ساختار به حل مشکلات کسری اعتباری در آموزش و پرورش کمک می‌کند یا خیر، بیان کرد: تغییر ساختار بحثی سازمانی است و به جبران کسری‌های اعتباری آموزش و پرورش مربوط نمی‌شود چراکه تعدیل نیروی زیادی در این فرآیند نداریم.

اعلام زمان نتایج المپیاد تا چند روز آینده

فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز پرورش استعداد‌های درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان درباره زمان اعلام نتایج المپیاد اظهار کرد: نتایج مرحله اول المپیاد‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، ادبیات، کامپیوتر، نجوم واختر فیزیک و جغرافیا تا چند روز آینده اعلام خواهد شد.

مهاجرانی از گسترش المپیاد‌ها در سال ۹۸ خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم تا المپیاد‌ها در حوزه علوم انسانی توسعه پیدا کند که می‌توان به المپیاد‌های حقوق، اقتصاد، مدیریت، علوم و معارف قرآنی ویژه کشور‌های اسلامی و علوم زمین اشاره کرد و اکنون فقط المپیاد ادبیات در حوزه علوم انسانی برگزار می‌شود.

برگزاری دوره توانمندسازی برای دانش‌آموزان متوسطه اول

مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره تمهیدات آموزش و پرورش برای مقابله با آسیب‌های رفتاری همچون خشونت در دانش آموزان اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی همانند سایر کشور‌ها در کشور ما هم وجود دارد و معمولا اغلب افراد جامعه با آن روبرو و حتی دست به گریبان هستند و بخش‌های زیادی از آن به جامعه، خانواده و کیفیت تربیت برمی‌گردد.

شکوهی بیان کرد: با همکاری و حمایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در درس تفکر و سبک زندگی محتوا‌های مختلفی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله خشونت در نظر گرفته شده است همچنین دوره‌های فوق برنامه با محوریت این موضوع در اختیار مربیان و مشاوران قرار داده شده است.

۳۴ مدرسه غیردولتی شهریه اضافی گرفته بودند

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: مهمترین برنامه در مدارس غیر دولتی شهریه و الگوی شهریه است که آن را متناسب با الگویی که سال‌های گذشته داشتیم، آسیب شناسی کردیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه برخی از استان‌ها نظارت کافی بر فرایند اخذ شهریه ندارند، تصریح کرد: سال گذشته با نظارت‌های انجام شده دریافتیم که ۳۴ مدرسه شهریه اضافی دریافت کرده اند و بیش از ۵۰۰ بازدید در شهر تهران داشتیم که برای حل این مسئله وارد مکاتبه شدیم.

وی با بیان اینکه در هر مدرسه شهریه متناسب با آیتم‌های زمان و سر فصل مشخص شده در قانون تعیین شده است، گفت: بنا داریم سال آینده استان‌ها با جدیت بیشتری نظارت کافی بر عملکرد مدارس از حیث دریافت شهریه مطابق با قانون داشته باشند در غیر این صورت با چالشی جدی مواجه خواهیم بود.

انتهای پیام/

نظر شما