شناسهٔ خبر: 31752354 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جديدترين هواپيماي بوئينگ به بزرگترين دردسر اين شرکت بدل شده‌ است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- قرار بود نسخه جديد پرفروشترين هواپيماي بوئينگ، درآمدهاي اين شرکت را براي ساليان متمادي تضمين کند؛ اما حالا که بيش از 40 کشور -- از جمله آمريکا -- پروازهاي بوئينگ 737 مکس 8 را معلق کرده‌اند، اين هواپيما به بزرگترين دردسر بوئينگ تبديل شده‌است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از آسوشيتدپرس، قرار بود نسخه جديد پرفروشترين هواپيماي بوئينگ، درآمدهاي اين شرکت را براي ساليان متمادي تضمين کند؛ اما حالا که بيش از 40 کشور -- از جمله آمريکا -- پروازهاي بوئينگ 737 مکس 8 را معلق کرده‌اند، اين هواپيما به بزرگترين دردسر بوئينگ تبديل شده‌است.
تنها طي شـش ماه دو فروند بوئينگ 737 مکس 8 سقوط کرده‌اند و تعداد زيادي از ده‌ها کشور جهان جان خود را از دست داده‌اند؛ سوانحي که يکي در اندونزي و ديگري در اتيوپي رخ داده و جان تمامي سرنشينان را از کشورهاي مختلف جهان گرفته‌است.
کشورهاي جهان يکي پس از ديگري بوئينگ 737 مکس 8 را زمين‌گير کرده‌اند. آمريکا نيز که تا چندي پيش اين هواپيما را همچنان «ايمن» مي‌دانست به صف ديگر کشورها پيوسته‌است. رسانه‌ها معضل فعلي را «بدترين» بحران بوئينگ طي سال‌هاي اخير توصيف کرده‌اند.
با گذشت چند روز از سقوط هواپيماي شرکت هوايي اتيوپي، اکنون گمانه‌زني‌ها درباره شباهت سانحه با سقوط قبلي در اندونزي افزايش يافته‌است.
نتايج ابتدايي تحقيقات درباره سقوط مکس 8 در اندونزي نشان مي‌دهد حسگرهاي جديد که در نوک هواپيما قرار گرفته‌اند به دليل مشکلاتي که «شايد نرم‌افزاري باشد»، اطلاعات غلطي به سامانه‌هاي مرکزي هواپيما فرستاده‌اند. اين اطلاعات غلط مي‌توانند سر هواپيما را در حالت خودکار به سمت زمين سوق دهد و هدايت هواپيما را بسيار مشکل کند و به طور بالقوه به سقوط آن بيانجامد.
چين نخستين کشوري بود که دستور زمين‌گير کردن بوئينگ 737 مکس 8 را صادر کرد. اندکي بعد اتيوپي اقدام مشابهي را در دستور کار خود قرار داد و ويتنام حتي آسمان خود را به‌روي اين هواپيما بست. اما چندي نگذشت که کشورهاي ديگر يکي پس از ديگري به صف تحريم‌کنندگان پروازهاي اين جت جديد پيوستند. اتحاديه اروپا لغو پروازهاي مکس 8 و همچنين مکس 9 را در دستور کار خود قرار داده‌است.
شرکت هواپيماسازي آمريکايي بوئينگ که تا روز گذشته تاکيد داشت مکس 8 ايمن است، حال در بيانيه‌اي اعلام کرده از تصميم اداره فدرال هوانوردي آمريکا حمايت مي‌کند.
بنا بر آن‌چه در بيانيه بوئينگ آمده، اين شرکت از همه خطوط هوايي مي‌خواهد تا «371 هواپيماي» موجود را زمين‌گير کنند. بسياري از شرکت‌هاي هوايي، هواپيماهاي ديگري را جايگزين کرده‌اند.
جان کاکس، مدير موسسه «امنيت سيستم‌هاي عملياتي» معتقد است زمين‌گير شدن مکس در کوتاه‌مدت «پيامدهاي مالي چشم‌گيري» براي بوئينگ در پي خواهد داشت.
علاوه بر ده‌ها هواپيمايي که به پارکينگ‌ها فرستاده شده‌اند، بوئينگ در حال آماده‌سازي بيش از 4600 هواپيماي سفارش‌گذاري‌شده بود.
بوئينگ يک شرکت چندمليتي مستقر در آمريکا است که هواپيما، موشک، ماهواره و ديگر سازه‌ها و قطعات هوايي، فضايي و دفاعي توليد مي‌کند. اين شرکت در حال حاضر بزرگ‌ترين شرکت هواپيماسازي جهان است.

نظر شما