شناسهٔ خبر: 31751246 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

قیام از راه دور علیه خاندان آل سعود

صاحب‌خبر -

گروه جهان/ پس از کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی به دست مقام‌های دولت ریاض، یک شاهزاده سعودی تبعیدی یک جنبش اپوزیسیون راه انداخته و خواستار تغییر رژیم شده و وعده داده است از منتقدان سعودی که از کشور فرار می‌کنند، حمایت می‌کند.
شاهزاده خالد بن فرحان آل سعود که بیش از یک دهه قبل از عربستان فرار کرده به ایندیپندنت گفت، می‌خواهد شاهد حاکمیت پادشاهی مشروطه (مبتنی بر قانون اساسی) در وطنش باشد و از طریق انتخابات نخست‌وزیر و اعضای کابینه انتخاب شوند و با نقض حقوق بشر و بی‌عدالتی در عربستان بجنگند. این شاهزاده که در آلمان در تبعید خودخواسته به سر می‌برد، امیدوار است جنبش‌اش که «جنبش آزادی مردم شبه جزیره عرب» نام دارد با معرفی وکیل، کارشناس و مترجم به آنهایی که از عربستان فرار می‌کنند، کمک کند.
فکر راه‌اندازی یک جنبش اپوزیسیون پس از آن در ذهن شاهزاده سعودی جرقه زد که مقامات ریاض در ماه اکتبر جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد را در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رساندند. برخی مقامات اطلاعاتی ترکیه و امریکا و همچنین برخی نمایندگان امریکایی معتقد هستند که تنها کسی که می‌توانسته فرمان قتل خاشقجی را صادر کند، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی است. البته مقامات سعودی مدام این اتهام‌ها علیه ولیعهد را رد می‌کنند و می‌گویند مقامات سعودی خودسر در قتل خاشقجی دست داشته‌اند.
این شاهزاده 41 ساله به ایندیپندنت گفت: در عربستان سعودی ما نیاز به یک سیستم جدید مثل دیگر دموکراسی‌ها داریم؛ سیستمی که در آن مردم حق انتخاب یک دولت و خلق یک عربستان سعودی جدید را داشته باشند. ما برای سیستم قضایی، حقوق بشر و پاسخگو بودن [در قبال مردم] دیدگاه داریم اما در حال حاضر لازم است تمرکز خود را بر قانون اساسی و فعالیت مدنی بگذاریم تا از این طریق به سعودی‌های ساکن در اروپا کمک کنیم. او گفت، خاندان سلطنتی و کاخ آل سعود می‌توانند به صورت دیپلماتیک و سمبولیک همچنان در رأس کشور بمانند مانند ملکه در انگلیس اما قدرت در نهایت باید در دست مردم باشد. این ایده همچنین پس از آن که رحف القنون، دختر 19 ساله سعودی که در ماه ژانویه در مسیر فرار از کشورش خود را در توالت یک فرودگاه در بانکوک حبس کرده بود، در ذهن شاهزاده سعودی تقویت شد.
شاهزاده خالد که از سال 2007 در آلمان در تبعید خودخواسته به سر می‌برد، گفت: هنگامی که فهمیدم به خاطر انتقادهایم از دولت برایم حکم بازداشت صادر شده عربستان را ترک کردم. من سختی‌ها و رنج  پناهجویی را کشیده‌ام و می‌خواهم به افرادی که با مشکلات مشابه من مواجه هستند کمک کنم.
این شاهزاده شورشی که عضوی از خاندان سلطنتی است اما با محمد بن سلمان دچار چالش شده گفت، پدر و خواهرش در عربستان در حبس خانگی هستند. شاهزاده خالد پیشتر نیز به ایندیپندنت گفته بود که مقامات سعودی 10 روز قبل از ناپدید شدن خاشقجی قصد ربودن او را داشتند. او که مادرش مصری الاصل است، مدعی است، حکومت عربستان به او وعده داده بود اگر به مصر برود و در کنسولگری عربستان در قاهره با مقامات سعودی دیدار کند، یک فقره «چک بزرگ» و میلیون‌ها دلار دریافت می‌کند.  عربستان سعودی تحت رهبری دو فاکتوی محمد بن سلمان با انتقادهای بین‌المللی فزاینده به خاطر شرایط حقوق بشری‌اش مواجه است. در ماه ژانویه گروهی از نمایندگان انگلیسی خواستار دسترسی به گروهی از زنان فعال مدنی سعودی که زندانی و شکنجه شده بودند، شدند. این در حالی است که سنای امریکا هم قرار بود دیروز چهارشنبه به خاطر مسائل حقوق بشری عربستان درباره قطعنامه پایان حمایت واشنگتن از ائتلاف متجاوز عربی تحت رهبری عربستان در یمن رأی‌گیری کند. 

نظر شما