شناسهٔ خبر: 31683197 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شکست هانوی و نگرانی کره جنوبی

پکن- ایرنا- شکست مذاکرات کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در دومین دیدار آنها در هانوی ویتنام بیش از هر کشوری باعث نگرانی کره جنوبی همسایه پیونگ یانگ و متحد واشنگتن شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا کره جنوبی هم خواستار روابط بسیار نزدیک سیاسی و اقتصادی با کره شمالی است تا مرزهایش را با ثبات نگهداشته و از تهدیدهای بکاهد و هم می خواهد حافظ اتحاد نظامی دیرینه اش با آمریکا باشد.
اما در هانوی روند کار بجایی رسید که مذاکرات بدون توافق خاتمه یافت و سران دو کشور گفت و گوها را بی نتیجه و نصفه نیمه رها کردند و شکست بدی برای هر دو طرف و کل بازیگران این پرونده رقم خورد اما حالا کره جنوبی با نگرانی اوضاع را دنبال می کند.
برای همین شاید بهترین کار برای کره جنوبی در این شرایط پیشبرد یک فرایند جدید مذاکراتی سه جانبه با حضور هیات هایی از کره شمالی و آمریکا باشد تا بار دیگر این دو کشور را به هر صورت به یکدیگر نزدیک کند.
نگرانی مضاعف این کشور نیز وجود تحریم های سرسختانه سازمان ملل و آمریکا علیه کره شمالی است که روند اجرای طرح های زیربنایی دو کره را نیز در هاله ای از ابهام قرار داده است و نهادهای مالی و بانکی کره جنوبی جرات اینکه طرح ها را با عبور از این تحریم ها آغاز کنند ندارند زیرا می دانند که این کار اتحاد نظامی آنها را با آمریکا بشدت به خطر می اندازد.
افزون بر اینها کره شمالی و آمریکا تنها دو کشوری هستند که رسما پایان دوران متارکه جنگ را اعلام نکرده اند و با این وصف دو کشور هنوز در شرایط شبه جنگی بسر می برند و هر آن ممکن است تشدید تنش ها باعث رویارویی نظامی شود.
'لیو بورونگ' از تحلیلگران منطقه ای می گوید که آمریکا و کره شمالی در ویتنام نتوانستند به یکدیگر نزدیک شوند آنها هنوز تفاوت ها و اختلافات فراوانی دارند.
وی می افزاید: در شرایط فعلی کره جنوبی می توان زیان ببیند از یک سو اتحاد نظامی این کشور با آمریکا احتمال تضعیف شدن دارد و از طرف دیگر شرایط شبه جنگی در شبه جزیره کره، یک تهدید است علاوه بر اینها، از آن سو نیز طرح های اقتصادی دو کره بلاتکلیف روی میز مانده است.
به گفته وی 'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی با این شعار که روابط با کره شمالی را بهبود می بخشد روی کار آمد او البته توانست در کنار بیانیه صلح با پیونگ یانگ، بیانیه ای هم برای ترک مخاصمه نظامی امضا کند در مرزها بسیاری از تسلیحات برچیده شد و زمینه برای اجرای طرح های جاده ای و ریلی آمده است.
دو کشور می خواهند کار مجتمع مرزی کایه سونگ بین دو کره از سرگرفته شود تا کره شمالی هم برای پیشبرد برنامه خلع سلاح هسته ای تشویق شود.
همه اینها اکنون به اقدامات آمریکا و بعد هم کره شمالی مرتبط است اگر آمریکا پاره ای از تحریم ها را لغو کند و کره شمالی هم بخشی از تاسیسات هسته ای را متوقف کند می توان امیدواری هایی داشت.
ولی به نظر می رسد که چنین فرایندی دور از دسترس است برای همین کره جنوبی کار اعزام دیپلمات هایش را به آمریکا آغاز کرده است تا بلکه بتواند مسیر برگزاری مذاکراتی سه جانبه را فراهم آورد.
برای کره جنوبی دیگر وقت آن رسیده است که دیپلماسی همه جانبه اش را بکار گیرد تا از بروز یک بحران تمام عیار با زوایایی پیچیده تر در منطقه شبه جزیره کره جلوگیری کند.
شاید نتیجه تلاش های کره جنوبی است که 'جان بولتون' دستیار ریاست جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی روز یکشنبه 19 اعلام کرد: ترامپ رییس جمهوری آمریکا نسبت به ملاقات سوم با رهبر کرۀ شمالی خوش بین است.
این مقام آمریکایی در مصاحبه ای گفت: ترامپ دربارۀ روابط خود با کیم جونگ اون همتای خود در کرۀ شمالی اطمینان دارد.
او گفت: آمریکا و کره شمالی هنوز درباره ملاقات سوم رهبران خود برنامه ریزی نکرده اند اما ترامپ خود را برای تماس مجدد با کره شمالی آماده کرده است ترامپ عجله ای برای رسیدن به توافق با کره شمالی ندارد.
بولتون گفته است: آمریکا به توافقنامه مناسبی نیاز دارد آمریکا باید تا حد امکان با پیشرفت کره شمالی آشنا شود و تایید بکند که کرۀ شمالی تعهدات خود را رعایت می کند یا نه.
آنچه امروز یک موفقیت برای کره جنوبی محسوب می شود اینکه با آمریکا توافق کرد تا رزمایش بزرگ سالانه دو کشور که قرار بود از ماه جاری میلادی آغاز شود، را لغو کرد این البته هم خواست چین و هم کره شمالی بود و یک اقدام درست در کارنامه سئول محسوب می شود.
خیلی زود پس از این اقدام لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در اظهاراتی در پکن گفت که چین از هر اقدامی که باعث کاهش تنش ها در شبه جزیره کره و کل منطقه شود استقبال می کند.
به هر صورت کره جنوبی و چین همچنان به نقش مهم خود در منطقه ادامه می دهند و 'لی دو هونگ' مذاکره کننده هسته ای کره جنوبی هم پس از شکست هانوی راهی آمریکا می شود تا اجازه ندهد بن بست گفت و گوها طولانی شود اگرچه کره شمالی می گوید که رهبر این کشور دیگر اراده ای در آمریکا برای برون رفت از این بن بست نمی بیند.
آنچه امروز مشخص است اینکه خلع سلاح شبه جزیره کره همچنان هدفی دور از دسترس است و این می تواند به درازا بکشد و برای همین امیدواری کشورهایی مانند کره جنوبی این است که دستکم از سست شدن مذاکرات که می تواند بحران را در شبه جزیره کره به دنبال داشته باشد، جلوگیری کنند.
آساق**231**1904**

نظر شما