شناسهٔ خبر: 31659734 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستانی که گره می‌گشایند

روزنامه همدان پیام در یاداشتی با عنوان «دستانی که گره می‌گشایند» به موضوع توجه به نیازمندان و شرکت در جشن نیکوکاری پرداخته است.

صاحب‌خبر -

در این مطلب که به قلم «سمانه جهانگیری عرش» منتشر شده، آمده است: انسانها همانند حلقه‌های یک زنجیرند که حیات و پایداری آنها در گرو پیوستگی و وابستگی به یکدیگر است. به همین منظور در فرهنگ بشری؛ نوعدوستی و احسان به دیگران جایگاهی خاص دارد.
ادیان الهی نیز که بر ارزشهای فطری بشر استوارند، به این امر توجه بسیاری نموده‌اند و پیامبران که خود در راس هدایتگران و مصلحان جوامع بشری بوده‌اند ، نقش مهمی در تقویت این روحیه داشته‌اند . احسان و نیکوکاری، یکی از شاخه‌های مهم اخلاق اجتماعی است که سرچشمه همه نیکی‌ها به شمار می‌رود.
ایامِ نزدیک به عید نوروز ، روزهای خاص و پر از شور و نشاط برای هر ایرانی است و هر فردی تلاش می‌کند تا بتواند برای سال جدید لباس، وسایل و آنچه را که اطرافش است، نو و زیبا کند. به همین دلیل افراد به بازارها و مراکز تجاری می‌روند تا بتوانند نیازهای خود را خریداری کنند. اما در این بین برخی از قشرهای جامعه هستند که از درآمد پایینی برخوردارند و نمی‌توانند آن طور که باید، نیازهای خود را برطرف کنند. از اینرو در آستانه عید، اگر چه هر کس دغدغه‌های خود را برای ورود به سال جدید دارد، با این حال دیگران را از یاد نبرده و سهمی را برای کمک به نیازمندان در نظر می گیرد.
مردم مسلمان ایران به طور خود جوش، به آشنایان نیازمند کمک و آنان را برای شروع سالی جدید همراهی می کنند. افرادی نیز از طریق موسسه‌های خیریه، بویژه کمیته امداد امام خمینی (ره) به مستمندان و نیازمندان یاری می‌رسانند. کمیته امداد امام خمینی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که به فرمان امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب اسلامی ایران تشکیل شده و تاکنون در رفع احتیاجات نیازمندان و توانمندسازی آنان اقدامات مناسبی انجام داده است. این نهاد خیریه در کشورهای دیگر نیز به افراد محتاج و بی پناه خدمات قابل توجهی کرده است.
کمیته امداد امام خمینی (ره) در آستانه عید نوروز که بیشتر افراد جامعه در تکاپوی خرید مایحتاج و لوازم زندگی مانند لباس، کفش، لوازم منزل، آجیل و شیرینی هستند، با برپایی 'جشن نیکوکاری' از مردم می‌خواهد که از لابه لای خریدهای خود سهم نیازمندان را کنار بگذارند و هدایایی برای رفع نیازهای محرومان اهدا کنند.
بی‌شک کمک کردن به یتیمان یکی از زیباترین سنت‌های الهی است و روزهای نزدیک به عید بهانه و فرصت بسیار خوبی برای احیای این سنت الهی و انسانی است. روزهایی که می‌توان با کوچکترین احسان و نیکی، لبخند بهاری را بر لب یتیمان نشاند و به انتظار چشم‌های نیازمندان، با دادن هدیه و یا مبلغی پول، پایان داد.

*فعالیت 1754 پایگاه جشن نیکوکاری در همدان
جشن نیکوکاری امسال با شعار «عیدی برای همه» با هدف جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای نیازمندان برگزار شده است.
امسال یک‌هزار و 505 پایگاه در مدارس، 63 پایگاه در میدان‌ها به‌ صورت ثابت و سیار، 165 پایگاه در مساجد و بسیج و 21 مرکز نیکوکاری برای دریافت کمک‌های هم‌وطنان خیر و نیکوکار استان همدان برپا شده‌اند که روز پنجشنبه این پایگاه‌ها در میدان اصلی و سایر میادین شلوغ همدان محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی بود.
سری به میادین سطح شهر می‌زنیم، هر چند کمک‌های مردمی امسال نسبت به سال‌های گذشته با توجه مباحث اقتصادی کم‌رنگ به نظر می‌رسید اما با نگاهی به پایگاه‌های میادین همچنان شاهد کمک‌های مردم نوعدوست استان به نیازمندان بودیم چنانچه بسیاری از کمک‌ها در قالب اجناس و هدایای غیرنقدی به این پایگاه‌ها ارائه می‌شد.
شور و شوق کمک به نیازمندان در این پایگاه‌ها وصف ناشدنی است آنان که به قولی دستشان به دهانشان می‌رسد در این فرصت پیش آمده برای انجام کار خیر کمک‌های خود را به این مراکز رسانده‌اند.
مادری که به همراه فرزند خویش به پایگاه کمیته امداد میدان امام (ره) مراجعه کرده بود در گفتگویی اظهار داشت: هر چند به دلیل مشکلات مالی خودمان در تامین مخارج خانواده مانده‌ایم اما در هر حال باید به فکر نیازمندانی که وضعشان بدتر از ما هست نیز باشیم و نسبت به وضعیت خودمان شکرگزار باشیم.
وی گفت: کودکم را به همراه خودم آورده‌ام تا این سنت حسنه را یاد بگیرد و انشاءا... در آینده یاریگر دیگران باشد.
پیرمردی نیز پس از انداختن مبلغی پول در صندوق صدقات گفت: کمک به نیازمندان از وظایف اصلی ماست و ما باید آن را جزء واجبات بدانیم.
وی ادامه داد: من سال گذشته قرار بود که به مرقد مطهر امام حسین (ع) بروم اما با توجه به اینکه یک بار به این سفر معنوی رفته بودم ترجیح دادم پول آن را جمع‌آوری کرده و به نیازمندان کشور خودم هدیه کنم که قسمتی از آن را به زلزله‌زدگان و قسمتی را به نیازمندان استان خودم اختصاص دادم.
خانمی هم پس از کمک غیرنقدی خود به پایگاهی واقع در ایستگاه عباس‌آباد گفت: متأسفانه در کشور ما هستند کسانی که پول مورد نیاز برای تأمین زندگی خود و خانواده را دارند اما حاضر نمی‌شوند به دیگران کمک کنند در حالی که اگر از مخارج مازاد خود بزنند و آن را صرف کمک به دیگران کنند در کشور ما فرد مستضعفی وجود نخواهد داشت.
وی ادامه داد : انتظار می‌رود در این برهه که همه مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند مدیران استان و کشور همت کنند و مبلغی از حقوق خود را به حساب کمیته امداد بریزند.
پسر نوجوانی هم گفت: میخواستم برای عید امسالم کت و شلواری نو بخرم اما با دیدن یک برنامه در تلویزیون ترجیح داد، پول انرا صرف کمک به نیازمندان کنم تا انشااله با این کمک خدا هم مرا کمک کند تا در کنکور سال آتی قبول شوم.
خانمی هم که از کنار چادر کمک‌های مردمی رد می‌شد گفت: خودم به دلیل بی‌سرپرست بودن پول مورد نیاز برای کمک به دیگران را ندارم اما همیشه سعی می‌کنم مردم را به کار خیر دعوت کنم چنانچه سال گذشته برای دو دختر دم بخت جهیزیه تهیه کردیم.
احسان و مردمداری، اخلاق زیبنده مسلمانی است که می‌خواهد از الگوهای دینی و ارزش‌های مکتبی الهام بگیرد و زندگی اسلامی را به وجود آورد. مردم، به ویژه گرفتاران و دردمندان، نیازمند رسیدگی و کمک‌اند. پی گیری گرفتاری‌ها و مشکلات دیگران و تلاش در برطرف ساختن آنها، درهای بهشت و رحمت الهی را به روی انسان می‌گشاید. سخاوت درخت باروری است که نهال آن در بهشت کاشته شده و شاخه‌های آن در دنیا پراکنده است و هر کس به شاخه‌ای از این درخت تمسک جوید، آن شاخه او را به بهشت خواهد برد.

*بیایید عید را برای همگان عید کنیم
در هر حال کمک به هموطنان و فقرا فقط مربوط به این یکی دو روز نیست بلکه هر روز که سپری می‌شود باید به فکر آنان باشیم چرا که در شرایط بحرانی لحظه به لحظه زندگی برای آنان سخت‌تر می‌شود.
باید هر جا مسکینی را سراغ دیدیم دست او را بگیریم و نگذاریم فقر او را به ورطه نابودی بکشاند چرا که فقر دروازه ورود به گناه است.
9904/2090

نظر شما