شناسهٔ خبر: 31631357 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تجلیل از درم‌بخش؛ خالق تصاویری با اندیشه جهانی در افق ایرانی

تهران- ایرنا- نکوداشت کامبیز درم‌بخش، هنرمند عرصه کاریکاتور و گرافیک، در قالب «جشن تصویر سال» با بیان مختصات آثار وی توسط جمعی از هنرمندان و مسئولان هنرهای تصویری، ادای احترامی به اندیشه جست وجوگر و جهان شمول وی با تکیه بر مولفه‌های ایرانی به عنوان مهم‌ترین مختصات آثار او بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیین نکوداشت کامبیز درم‌بخش به پاس 62 سال آفرینش تصاویر ماندگار در هنر ایران با عنوان «در ستایش تصویر» در قالب برنامه های شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در تالار ناصری خانه هنرمندان برگزار شد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با تمجید از شخصیت درم‌بخش گفت: شاهد رفتارهای ویژه‌ای در درم‌بخش هستیم. روح بزرگ و سادگی وی به نحوی است که در برخورد با او نمی توان تصور کرد با یک استاد روبرو هستی، میز کار او در انتشارات ثالث به‌راحتی در دسترس دانشجو و علاقه‌مندان قرار دارد.
احمد مسجدجامعی با اشاره به قدرت تصاویر درم‌بخش افزود: کارهای درم‌بخش اخلاقی است و زندگی در آن جریان دارد، برای نمونه در تصویری که درختان قطع می‌شوند و پرنده های بی‌پناه روی دسته تبر می‌نشینند حس انسانی این هنرمند متجلی است.
وی گفت: طنزی که در کلام درم‌بخش است در آثارش نیز دیده می شود و طرح‌ها از درون هنرمندی برمی‌خیزد که کاراکترهای او ایرانی هستند و عینیت بی‌مرزی با نگاهی بومی را نمایندگی می‌کنند. درم‌بخش دوست داشتن را برای ما به مفهوم تبدیل می‌کند و در کارهای این هنرمند دوست داشتن جاری است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روحیه بانشاط و پرتلاش درم‌بخش اظهار داشت: جالب است که یک هنرمند حدود شصت سال با انرژی کار می‌کند و چند هفته پیش شاهد انتشار تقویم هایی با طرح های وی بودیم.
مراسم اختتامیه شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر که سوم اسفند با نمایش فیلم «قصر شیرین» میرکریمی کار خود را آغاز کرده بود، عصر جمعه (17 اسفند) با حضور جمعی هنرمندان هنرهای تصویری؛ از جمله بهمن فرمان‌آرا، جواد علیزاده، ابراهیم حقیقی، احمد عربانی، علی دهباشی، مسعود شجاعی‌طباطبایی، اردشیر رستمی، بزرگمهر حسین‌پور و هادی حیدری برگزار شد.

***درم‌بخش در جست‌وجو، حرکت و خلق جهان‌های تازه و شگفت انگیز
کارتونیست مطبوعاتی نیز به عنوان نماینده جشن تصویرسال در این مراسم گفت: گاه با خود می اندیشم آیا حق داریم از فشارها، کاستی ها و شرایطی که خود را بر ما تحمیل کرده‌ بنالیم، در جایی که شخصیت کامبیز درم‌بخش با وجود تمام این شرایط همچنان در جست‌وجو، حرکت و خلق جهان‌های تازه و شگفت انگیز است.
هادی حیدری افزود: کامبیز درم‌بخش به ما آموخته خلاقیت هنری حد و مرز نمی شناسد. ما از او آموخته‌ایم هنری زیستن به «ادا اطوا» هنری درآوردن نیست؛ بلکه به هنرمندانه اندیشیدن است. به پالایش و رسیدن به جوهر وجودی ذهن و درون آدمی است. به خود دیدن و منعکس کردن در برابر مظاهر هستی است.به صبوری و حرکت مداوم و مستمر و در نهایت رسیدن به خلوص و سادگی شخصیتی و هنری است.
این روزنامه‌نگار ادامه داد: در این نقطه است که شخصیت هنرمند با اثر هنری او یگانه و هماهنگ می‌شود و تجلی همه این‌ها را می توان در جناب استاد کامبیز درم‌بخش دید.
وی در تشریح آثار درم‌بخش گفت: طرح‌های جناب درم‌بخش سرشار از بازی‌گوشی‌های تصویری و معنایی است، آنجا که فضای بیرون از چارچوب کاغذ را به کمک می‌گیرد تا مفاهیم تازه‌ای منتقل کند. زمانی که با عکاسی یا ترکیب عکس‌ها به آفرینش هنری دست می‌زند یا وقتی در رسیدن به ایده‌های کارتون‌ها روی یک موضوع متمرکز می‌شود به حدی کنکاش کرده و از زوایای مختلف با آن می‌نگرد که ده‌ها سوژه از یک موضوع مشخص استخراج می کند و در بازی با فرم چیره‌دست است.
این نقاش ادامه داد: بخش قابل توجهی از کارتون های وی از دل بازی‌های فرمی خلق شدند؛ اما قلب تپنده کارتون‌های او خط است. خط را به‌خوبی می‌شناسد و با بهره‌گیری مناسب و به جا از این عنصر مهم بصری، خطوط را در آثارش می‌نوازد.
این کارتونیست مطبوعاتی با اشاره به وجه اجتماعی آثار درم‌بخش افزود: در دوره‌های مختلف حرفه‌ای درم‌بخش، موضوعات متنوعی دستمایه کارتون‌های او شدند، در دوره‌ ای به موضوعات اجتماعی پرداخته، در زمانی دیگر سوژه‌های سیاسی بهانه خلق آثار وی بودند؛ اما به طور کلی دغدغه و محور اصلی کارتون‌های درم‌بخش انسان است. این موقعیت کنش و واکنش انسان را در شرایط مختلف جست وجو و به تصویر می‌کشد.
«بزرگداشت کامبیز درمبخش، بزرگداشت هنر و فرهنگ و تجلیل از اندیشه جست‌و‌جوگر برای کشف ظرافت‌های هنرمندانه هستی است. امیدوارم با برگزاری نکوداشت‌هایی از جنس فرهنگ، گنجینه‌های هنر و فرهنگ ایران را در جامعه گسترش دهیم».

***درم‌بخش هنرمندی شاخص در عرصه‌ هنرهای تجسمی است
دبیر بخش تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با تشریح برنامه «درستایش تصویر» گفت: نکوداشت بزرگان تصویر برنامه‌ای است که از چهار سال گذشته در جشن تصویر سال با تجلیل از حضور تاثیرگذار اکبر عالمی، محمود کلاری، عباس کیارستمی و علیرضا زرین‌دست در رشته‌های تصویری از سوی جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر آغاز شد و امسال در شانزدهمین جشن تصویر از کامبیز درم‌بخش به‌عنوان هنرمندی شاخص در عرصه‌ هنرهای تجسمی تقدیر کردیم.
سیف الله صمدیان با اشاره به افراد تجلیل شده در چهارسال اخیر گفت: تجلیل از اکبر عالمی عزیز به عنوان اولین فرد در این ویژه برنامه، پاسخ به کار بزرگی بود که به عنوان معلم در سال‌های بعد از انقلاب برای کیفیت فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی ایران انجام داد. نفر دوم محمود کلاری بود که جدا از نقش عکاسانه خود، یادگارهای تصویری جاودانه از خود به جا گذاشت و همچنین علیرضا زرین‌دست بزرگ و عباس کیارستمی که نقش آنها در تصویر احتیاج به زیاده‌گویی ندارد.

***سرمایه اخلاق ایرانی، احترام به بزرگان است
مدیرعامل خانه هنرمندان نیز با اشاره به ضرورت تکریم بزرگان گفت: بزرگ‌ترین سرمایه اخلاق ایرانی احترام به بزرگان است که همواره باید آن را اساس زندگی خود قرار دهیم.
مجید رجبی معمار با تشریح جایگاه هنری درم‌بخش گفت: حضور آثار این هنرمند در بزرگ‌ترین موزه‌های جهان نشان از قدرت هنر درم‌بخش است و جامعه هنری ما از این فرصت‌هایی که در اختیارشان قرار دارد استفاده کند تا بتواند شاگردپروری کند، چون غیر از آثاری که هنرمند می‌آفریند تربیت شاگردانی است که راهی مسیر هنری می شوند.

***درم‌بخش هر روز تازه می شود
معاون هنری حوزه هنری نیز در این مراسم گفت: درم‌بخش شهرت جهانی دارد که مقطعی نیست و هر روز تازه می شود. درم‌بخش به‌خوبی جایگاه کارتون مطبوعاتی یا ژورنالیستی را می‌فهمد و با ذهن خلاق خود همزمان پایه‌گذار مفهوم تازه‌ای از آن می‌شود که با درد همراه است. نوآوری‌ها مبتنی بر خلاقیت‌های فردی؛ یعنی عنصر واحدی به عنوان سبک و سیاق خاص است.
مسعود شجاعی‌طباطبایی افزود: درم‌بخش اندیشه تازه و جسورانه دارد که در ترکیب بندی مینیاتورهای سیاه و سفید خود به فصاحت در بیان تصویری دست می‌یابد، در اولین نگاه شامل خطوطی زیبا با فرم‌های خلاقانه هستیم و زیبایی را با ترکیب طنزآمیزی به نمایش می‌گذارد و فرم‌‎های ساده و ناب تجربه‌ای شاعرانه را عرضه می‌کند، چنانکه رمزگشایی از مضمون این طرح‌ها برای مخاطبلن در ایران و جهان کار سختی نیست و این همه نشان از توان بی‌بدیل وی دارد.

***درم‌بخش در خلال لبخند، به ما آموخت
اردشیر میرمنگره معاون امور هنری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و متن لوح تقدیری را به قلم هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی خواند: کامبیز درم‌بخش سال‌هاست با لبخند حالمان را خوب کرد و در خلال این لبخند به ما آموخت. تلاش مستمر و تاثیرگذار شما در عرصه هنرهای تجسمی این سرزمین برگ زرینی در هنر معاصر ایران است و همه ما به آن افتخار می‌کنیم.
کامبیر درم‌بخش نیز در پایان از حضار تشکر کرد و با مقایسه این نکوداشت با نکوداشت‌های گذشته خود با طنزی تلخ از بی‌احترامی‌ها دو خاطره را نقل کرد که با خنده حضار روبرو شد.
در این آیین جواد علیزاده و هوشنگ گلمکانی، از دوستان درم‌بخش خاطراتی در ستایش وی نقل کردند. همچنین حین برنامه بزرگمهر حسین‌پور طراح و نقاش، به صورت زنده چهره کامبیز درم بخش را نقاشی کرد که در پایان برنامه به وی شد.
در پایان فیلم‌های «هشدار» ساخته کیومرث درم‌بخش و «سینمای کاغذی» ساخته جواد آتشباری در مورد زندگی کامبیز درم‌بخش برای حضار پخش شد.
کامبیز درم‌بخش متولد ۱۳۲۱ شیراز، سابقه حضور در بیش از هفتاد نمایشگاه انفرادی کاریکاتور و دیگر شاخه‌های تصویری، بیش از یک‌صد نمایشگاه گروهی در ایران و جهان و ساخت ده‌ها انیمیشن را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.
وی جوایزی از معتبرترین مسابقات بین‌المللی کاریکاتور کسب کرده است و آثارش در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه کاریکاتور بازل سوئیس، موزه کاریکاتور گابروو بلغارستان، موزه هیروشیما ژاپن، موزه ضد جنگ یوگسلاوی، موزه کاریکاتور اسلامبول در ترکیه، موزه کاریکاتور ورشو لهستان و مجموعه شهرداری شهر فرانکفورت آلمان به نمایش درآمده است.
افزون بر این کتاب‌های متعددی در زمینه تصویرسازی و کاریکاتور همچون «بدون شرح»، «دفتر خاطرات فرشته‌ها»، «کتاب کامبیز» و «هنرهای تبسمی» نگاشته است.
فراهنگ** 9031**9157

نظر شما