شناسهٔ خبر: 31625072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

امریکا برای ماندن در عراق به داعش نیاز دارد

هم زمان با بحث ها درباره حضور نظامیان امریکایی در عراق، در حمله داعش به کاروان نیروهای حشدالشعبی در غرب نینوا شش نفر شهید شدند.

صاحب‌خبر -
بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی التجاه عراق، اخیرا فعالیت های گروه تروریستی داعش در مناطق شمال غرب عراق گسترش یافته است و در آخرین عملیات این گروه تروریستی در منطقه مخمور دراستان نینوا شش تن از اعضای حشدالشعبی شهید و31 نفر دیگر زخمی شدند.
گسترش این حملات در حالی است که با آمدن شماری از نظامیان امریکایی از سوریه به عراق، تعداد این نیروها در عراق افزایش یافته است. حملات داعش در مقطع زمانی در عراق گسترش یافته است که پس از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که نظامیان امریکایی در عراق باقی خواهند ماند تا مراقب ایران باشند، بحث ها در عراق برای اخراج نظامیان امریکایی از این کشور از سرگرفته شد و نمایندگان پارلمان عراق با امضای پیشنویس طرحی مبنی بر اخراج نظامیان امریکایی از کشورشان، خواستار بررسی این موضوع در پارلمان شدند و قرار است به زودی این طرح بررسی شود.
از سویی گسترش این حملات در شرایطی است که راستگرایان حاکم بر دولت ترامپ از یکسو از نابودی داعش سخن میگویند و سعی می کنند دستاوردهای نیروهای مردمی در مبارزه با داعش را برای خود مصادره کنند و از سوی دیگر برای ادامه حضور در عراق و سوریه و پیگیری طرح های منطقه ای خود، تهدید داعش را همچنان ماندگار جلوه می دهند.
اکنون به نظر می رسد دولت امریکا قصد دارد همانگونه که لئون پانتا وزیر دفاع سابق این کشور می گفت جنگ با داعش 30 سال طول می کشد تهدید این گروه تروریستی را برای سالیان دراز در منطقه حفظ کند. هر چند در شکل و نام دیگر. اینکه امریکا اخیرا جایزه یک میلیون دلاری برای سعدبن لادن تعیین کرد نشان از این دارد که دولت ترامپ سعی دارد این بار داعش را در شکل وشمایل ونام دیگر در عراق فعال نماید. به یاد می آوریم که ریشه داعش به گروه تروریستی و خشن توحید و جهاد می‌رسد که به سرکردگی ابومصعب الزرقاوی به القاعده عراق معروف شد.
به نظر می رسد در همین راستاست که جوزف ووتل رئیس فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: کاهش مناطق تحت کنترل این خلافت موفقیت نظامی مهمی است ولی برای نتیجه گیری کامل از مبارزه با داعش و افراط گرایی طرفدار خشونت مستلزم گذشت مدت زمان طولانی است و تلاش های ما برای دستیابی به این هدف ادامه دارد.
اگر این موضع گیری ها را در کنار گزارش های مستندی ازتعامل نظامیان امریکایی با داعش قرار دهیم این احتمال تقویت می شود که میان حضور نظامیان امریکایی و تلاش دولت امریکا برای حفظ این نیروها در منطقه و اجرای طرح های امریکایی از جمله طرح های تجزیه سوریه وعراق با حفظ گروههای تکفیری و ترویستی ارتباط و جود دارد و امریکا به هیچوجه مایل نیست این ابزار مداخله را از دست بدهد.
حضور نظامیان امریکایی در منطقه التنف سوریه و جلوگیری از خروج هزاران نفر از آوارگانی که در اردوگاه الرکبان بسر می برند و جلوگيري از تعيين تکليف تروريست هاي حاضر در التنف، نحوه آزادسازی شهر رقه که حکایت از این داشت که با داعش توافقاتی به دست آمده و این شهر بدون هیچگونه درگیری با بمباران شدید هوایی به دست نیروهای متحد امریکا افتاد. یا آزادسازی صدها داعشی در زندان های شبه نظاميان کرد متحد امريکا و انتقال آنها به مناطق نامعلوم همه ازاین ماجرا حکایت داشت که امریکا همچنان قصد دارد از این نیروهای مزدور برای اهداف خود استفاده نماید.
در هفته های اخیر هم، همزمان با ادعای امریکا در خصوص آزادسازی منطقه باغوز آخرین منطقه تحت کنترل داعش گزارش هایی منتشر شد که صدها نفر از داعشی ها خود را تسلیم نیروهای متحد امریکا کردند و با کامیون به نقاط نامعلوم منتقل شده اند.
عملیات نقل وانتقال داعش به عراق و دیگر مناطق مورد نظر امریکا در حالی صورت می گیرد که ترامپ پیش از این کشورهای اروپایی را تهدید کرده بود که 800 نفر از اعضای اروپایی داعش را که در سوریه دستگیر شده بودند تحویل بگیرند و در غیر این صورت آنها را آزاد خواهد کرد! و البته هیچ یک از کشورهای اروپایی حاضر نشدند این افراد را تحویل بگیرند.
از سویی به نظرمی رسد نقل وانتقال داعش به مناطق شمال غرب عراق به ویژه الانبار با توجه به حضور گسترده نظامیان امریکایی در پایگاه هوایی الاسد این فرصت را برای امریکا فراهم می سازد تا در آن منطقه با تحریک برخی شیوخ و قبایل، گروه جدیدی تشکیل دهد و اعضای فراری داعش را در این گروه ادغام نماید و چه بسا بار دیگر ناآرامی ها به این مناطق باز گردد.
در ارتباط با این مسئله بایداشاره کرد که اخیرا کردپرس به نقل از یک عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد که آمریکا به تعدادی از بزرگان و رهبران برجسته عشایر در استان های غربی عراق کمک های مالی ارائه داده تا یک گروه مسلح برای مقابله با حشدالشعبی تشکیل دهند.
البته ابومهدی المهندس جانشین رئیس سازمان بسیج مردمی عراق نیز پیش از این گفته بود آمریکا با عناصر داعش که تعداد آنها حدود سه هزار نفر بود، مذاکره کرد و پیش از این، آنها را از عراق به سوریه منتقل کرد و سپس آنها را به داخل خاک عراق بازگرداند. آمریکاییها با این اقدام، ماهیت خود را آشکار کردند. ما اسناد، عکس ها و نوارهای ویدئویی در این باره در اختیار داریم.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز اخیرا تأکید کرد، طبق اطلاعاتی که در اختیار روسیه قرار گرفته، آمریکا در حال انتقال تروریست‌های داعش به عراق و افغانستان است.
روزنامه لبنانی البناء نیز روز جمعه نوشت در ابتدا رسانه‌ها و منابع اطلاعاتی نشان دادند که بیش از چهل هزار تروریست که در شمال سوریه مستقر بودند از طریق شرق سوریه به سمت جنوبی‌ترین نقطه این کشور رفتند، واضح است که بپرسید: این افراد کجا رفتند؟ و چه کسی آنها را منتقل کرد؟ و چرا تنها خبر از چند هزار نفر از آنها به همراه هزاران نفر از کودکان و زنان اعلام شده است؟
این روزنامه ادامه داد: بنابراین طرف‌هایی، این تروریست‌ها را در میادین سوریه و عراق دستگیر می‌کنند و آنها را در مهمان‌نوازی خود نگاه می دارند تا آنها را در جغرافیای سیاسی جدید یا قدیمی با توجه به نیازهای سیاست‌های آمریکا و برنامه‌های سرویس های امنیت ملی ایالات متحده، مجددا به کار گیرند.
------------------------
رضا محمدمراد
 

نظر شما