شناسهٔ خبر: 31374166 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

دختر بندر بن‌سلطان سفیر جدید سعودی در آمریکا

پادشاه سعودی در فرمانی شاهزاده «ریما بنت بندر»، را به عنوان سفیر جدید عربستان در آمریکا منصوب و پسر خود «خالد» را هم معاون وزیر دفاع کرد.

صاحب‌خبر -

پادشاه سعودی با صدور فرمانی دو تغییر اساسی در دربار پادشاهی این کشور ایجاد کرده است. وی در این دستور «خالد بن سلمان» برادر کوچک «محمد بن سلمان» را از پست سفیر این کشور در آمریکا برکنار و وی را به سمت معاون وزیر دفاع این کشور منصوب کرد. پادشاه عربستان همچنین شاهزاده ریما، دختر بندر بن سلطان را به جای خالد، به عنوان سفیر این کشور در آمریکا برگزید.
انتخاب اولین سفیر زن در عربستان با واکنش‌هایی همراه شده است.
«کارن عطیه»، نویسنده و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در روزنامه «واشنگتن پست» به انتخاب ریما به عنوان سفیر ریاض در واشنگتن واکنش نشان داده است. کارن در توئیتر خود نوشته: «باید پس از اطلاعات نادرستی که خالد بن سلمان درباره کشته شدن جمال خاشقجی منتشر کرد، رسما اخراج می‌شد نه اینکه خودش برود همه می‌دانیم که محمد بن سلمان زنان را به کار می‌گیرد تا وجهه خود را در غرب بهبود ببخشد [نه برای رعایت حقوق زنان]». ریما در حالی به عنوان سفیر سعودی در واشنگتن انتخاب شده است که انتقادهای بین‌المللی زیادی نیز به عربستان درخصوص بازداشت فعالان زن در عربستان وارد شده است. روزنامه واشنگتن پست تأکید کرده خالد بن سلمان سفیر پیشین ریاض در آمریکا در سرپوش نهادن بر ترور خاشقجی در داخل کنسولگری سعودی در اسلامبول نقش داشته است.
اما درباره تعیین شاهدخت ریما دختر بندر بن سلطان ناظران معتقدند، این به منزله ترفیع او محسوب می‌شود و تلاشی است برای سرپوش گذاشتن به ظلمی که در حق زنان شده است. برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که این انتصاب پاداشی از سوی بن سلمان به بندر بن سلطان به دلیل حمایتی بوده که از وی مقابل مخالفانش داشته و از پادشاهی وی حمایت کرده و بن سلمان با این اقدام و انتصاب دختر بندر قصد داشته از وی قدردانی کرده باشد. در کل عربستان قصد دارد با این انتصاب وجهه عربستان در خارج از مرزهای این کشور را بهبود ببخشد به خصوص اینکه چهره این کشور بعد از ترور بسیار فجیع جمال خاشقجی بسیار آسیب دیده است.


نظر شما