شناسهٔ خبر: 31349762 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

جزئیات تازه از 17 هزار تن گوشت دپو شده در گمرک

در پی اعلام دپو شدن 17 هزار تن گوشت در گمرک بندر شهید رجایی، برخی مسئولان دولتی نسبت به آن واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -

هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه 17 هزار تن گوشت وارداتی برای دریافت معافیت مالیاتی از دولت در گمرک بندر شهید رجایی دپو شده است. این حجم بالای دپوی گوشت که به صورت عامدانه صورت گرفته بود باعث شد تا برخی مسئولان مربوطه هم نسبت به آن واکنش نشان دادند.
در این زمینه، مهدی میراشرفی، رئیس ‌گمرک ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درخصوص گوشت‌های دپو شده در گمرکات کشور، اظهار داشت: طی ۱۱ ماه سال جاری، ۱۳۷ هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد کشور شده است که هم‌اکنون ۶۰۰ تا ۷۰۰ کانتینر گوشت در گمرکات موجود است و این امر کاملا طبیعی است.
وی ادامه داد: قبل از تحریم‌ها، میانگین زمانی که طول می‌کشید کالا از کشتی تخلیه و در گمرک اظهار شود ۲۰ روز بود اما هم‌اکنون به ۴۰ روز افزایش یافته است. افزایش زمان، به دلیل تاخیر در انتقال ارز و ارسال اسناد خرید است که این مشکل را هم در بندرعباس و هم در گمرک بندر امام خمینی داریم.
رئیس‌کل گمرک ایران همچنین با اشاره به دپو شدن ۱۰ کانتینر گوشت از شهریور و مهرماه در گمرک، بیان کرد: به دلیل اینکه صاحب کالا نتوانسته مجوزهای خرید را بگیرد، حدود شش ماه است که ۱۰ کانتینر گوشت در گمرک مانده است اما به دلیل یخچال دار بودن کانتینرها، امکان فاسد شدن گوشت‌ها
 وجود ندارد.
میراشرفی ادامه داد: ۵۰ درصد کانتینرهای گوشت مانده در گمرک برای شرکت پشتیبانی امور دام است و مابقی نیز تحت نظارت این شرکت بعد از ترخیص، توزیع می‌شود؛ گمرک بدون مجوز و نظارت شرکت پشتیبانی امور دام گوشت‌ها را ترخیص
نمی‌کند.
براساس اعلام وی، نیمی از گوشت‌های دپو شده در گمرک متعلق به شرکت امور پشتیبانی دام (وابسته به وزارت جهاد کشاورزی) است؛ یعنی وزارت جهاد نیز در دپو شدن این گوشت‌ها نقش داشته و مسئولان دولتی باید در این زمینه پاسخگو باشند؛ در حال حاضر که قیمت گوشت به کیلویی 110 هزار تومان (و بیشتر) افزایش یافته، با چه دلیل موجهی خود مسئولان دولتی در عرضه این میزان گوشت وارد شده کوتاهی می‌کنند؟
در همین رابطه، حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره باقی ماندن 17 هزار تن گوشت قرمز در گمرک اظهار داشت: این محموله‌ها در گمرک بندرعباس مانده که مربوط به شرکت‌های مختلفی است.
وی با اشاره به دلایل عدم توزیع این گوشت‌ها در بازار مصرف افزود: به دلیل مسائل انتقال ارز و بخشی از آن نیز به خاطر مسائل اسنادی، این گوشت‌ها تا به امروز در بازار توزیع نشده است. وارد‌کنندگان این محصولات باید مدارک خود را کامل کنند تا بتوانند محموله‌های وارداتی گوشت قرمز را ترخیص کنند.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: در حال پیگیری هستیم تا این 17 هزار تن گوشت قرمز مانده در گمرک به زودی در بازار مصرف توزیع شود.
همچنین، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی کاهش ۳۱ درصدی کشتار دام سبک در کشور را تکذیب کرد و اظهارداشت: در سالجاری نسبت به سال گذشته به صورت رسمی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش کشتار در کشتارگاه‌ها داشتیم ضمن اینکه آمار کشتار دام را دامپزشکی باید اعلام کند. با توجه به مباحث تنظیم بازاری که مورد تایید دولت هم قرار گرفته، توزیع گوشت‌های وارداتی به صورت هدفمند انجام می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما