شناسهٔ خبر: 31349604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

چهل سال پیش در همین روز

تمامی مطالب از روزنامه اطلاعات روز شنبه ۵ اسفندماه ۱۳۵۷ (برابر با ۲۶ربیع‌الاول ۱۳۹۹، ۲۴فوریه ۱۹۷۹) نقل شده است

صاحب‌خبر -
 

بعد از شناسائی عمال دولت سابق به همه اجازه خروج داده میشود
آقای امیر انتظام معاون نخست‌وزیر صبح امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی تصمیمات جدید راجع بصدور گذرنامه، تعقیب زندانیان سابق و نقش شورای انقلاب و فرصت برای انتخاب در رفراندوم را بیان داشت. آقای امیرانتظام درباره محدودیت خروج از کشور بویژه در مورد آقایان گفت: دلیل اینکار این است که عده‌ای از عمال دولت سابق هنوز وجود دارند که شناسائی نشده‌اند. بلافاصله به همه اجازه خروج داده خواهد شد و امیدواریم که این شناسائی تا قبل از نوروز که مردم قصد مسافرت برای گردش دارند انجام شود.

دولت: براوضاع کردستان تسلط کامل داریم
اخبار کردستان همچنان داغترین خبرهائی است که دولت موقت انقلاب را سخت به خود مشغول داشته است. در حال حاضر دو منبع خبری برای اطلاع از اخبار این استان وجود دارد. نخست خبرهای رسمی دولتی که در بیانیه‌های دولت و ستاد انقلاب و یا از طریق مصاحبه‌های مطبوعاتی اعضای دولت منتشر می‌شود. و دوم اخبار غیررسمی که توسط خبرنگاران محلی، نمایندگان وسائل ارتباط جمعی خارجی، و رادیوهای خارجی پخش میشود.براساس خبرهای رسمی، در حال حاضر ارتش کاملا بر اوضاع کردستان مسلط است و مشکلات و تقاضا‌های کردها در چارجوب هیئت اعزامی از سوی امام خمینی و دولت موقت انقلاب حل و فصل میشود.

دکتر شایگان: اگر امام بفرمایند رئیس جمهور میشوم
ساعت ۱۰و۳۰ دقیقه صبح امروز دکتر شایگان بهمراه مبشری وزیر دادگستری وارد اقامتگاه امام شدند، دکتر شایگان گفت این دیدار یک دیدار کاملا معمولی است و من خبری پیرامون کاندیدای ریاست جمهوری شدن ندارم. سیاستمدار سالخورده و مبارز گفت: این دومین باری است که بدیدار امام میایم از دکتر شایگان سئوال شد آیا مایل هستید نخستین رئیس جمهور ایران در جمهوری اسلامی باشید؟ یار قدیمی دکتر مصدق گفت: هرچه امام بفرمایند من انجام میدهم. چه این دستور انجام یک کار ساده باشد چه یک کار عظیم.

سرپرست دانشگاه تهران
از جانب مهندس مهدی بازرگان نخست‌وزیر به آقای دکتر محمد ملکی مأموریت داده شد که باتفاق دکتر ترابعلی براتعلی دکتر حسین صباغیان، دکتر کاظم ابهری وعده معدود همکاران دیگری که لازم میداند سرپرستی و اداره دانشگاه تهران را بطور موقت بعهده بگیرد.
این سرپرستی برای اداره دانشگاه تازمانی است که وزیر علوم مستقر شود و مقررات استقلال دانشگاهها نیز تدوین گردد.

طرح آمریکا به کمک ثابتی برای ایجاد جنگ داخلی در ایران
یکی از اپراتورهای تلکس مرکز اخبار و اطلاعات کمیته امام از توطئه‌ای ضدانقلابی پرده برداشته است براساس گزارش این اپراتور به نخست وزیری، گروهی از عوامل ساواک به رهبری پرویز ثابتی شکنجه‌گر دژخیم ساواک در صددند بکمک کشورهای سوسیالیستی غرب به ویژه آمریکا بانفاق افکنی،‌درگیری‌‌های مسلحانه بین مذهبیون و چپ‌های افراطی را بوجود آورده زمینه را برای یک کودتای نظامی فراهم کنند.
شخصی که تلفنی از سوئیس صحبت کرده و خود، توطئه ضد انقلابی را در اختیار «سیدفخرالدین حسینی» یکی از «اپراتورهای تلکس» قرار داده است مصرا خواستار گردیده که این مسئله با ستاد عملیاتی کمیته امام در میان گذاشته شود.

چهار درجه‌دار مسلح گارد در نزدیکی خانه بازرگان دستگیر شدند
شمیران ـ خبرنگار اطلاعات ـ چهار درجه‌دار مسلح گارد سابق که قصد رفتن به خانه مهندس بازرگان را داشتند توسط جوانان پاسدار انقلاب کمیته شمیران دستگیر شدند.
جوانان پاسدار، پریشب ضمن گشت در خیابان نیاوران به تعقیب اتومبیل بنزی که مشکوک به نظر می‌رسید پرداختند و آنرا متوقف ساختند.
سرنشینان اتومبیل چهار استوار گارد سابق بودند که با خود چهار قبضه اسلحه، دو کلت و دو قمه حمل می‌کردند.
اینعده پس از دستگیری تحویل کمیته انقلاب تهران شدند.

اعدام یک عامل فاجعه سینما رکس آبادان
رودسر ـ سروان منیر طاهری افسر شهربانی رودسر باتهام شهید کردن ۳ جوان رودسری و شرکت در فاجعه آتش‌سوزی سینما «رکس» آبادان، در دادگاه انقلابی اسلامی محاکمه و به اعدام محکوم شد.
حکم اعدام در ساعت یک و چهل و پنج بامداد جمعه در فرودگاه بزرگ رودسر با حضور اعضای خانواده‌های شهدا و ۲هزار تن از مردم اجرا گردید و او کنار میله‌های بسکتبال ورزشگاه تیرباران شد.

شاه سابق۱۲بار از مراکش به ایران آمد
قهرمانـشهر(خبرنگار اطـلاعات) حجت‌الاسلام خزعلی نماینده
امام خمینی بمنظور بازدید از کمیته‌های انقلابی قهرمانشهر(کرمانشاه سابق)، ساعت ۲۰ پنجشنبه گذشته وارد این شهر شد و در «بیستون» مورد استقبال گروهی از روحانیون و شخصیت‌های ملی قرار گرفت. حجت‌الاسلام خزعلی، در سخنرانی مسجد مرحوم آیت‌الله بروجردی در مورد توطئه برای سرکوبی انقلاب اسلامی ایران فاش کرد که: به ما خبر رسیده شاه سابق در خلال مدت انقلاب ایران، جمعا۱۲ بار شبانه از مراکش به جزیره «کیش» آمده و با ژنرال‌های دست نشانده خود، در مورد کودتای ۲۸بهمن مذاکره کرده است، اما بخواست خدا کودتا خنثی شد و طراحان کودتا نابود
شدند.

هویدا در دادگاه انقلابی محاکمه میشود
رادیو لندن: امروز گفته شد کمیته بین‌المللی حقوقدانان درباره محاکمه امیرعباس هیودا نخست‌وزیر اسبق با دولت ایران تماس گرفته است دکتر یزدی که در معیت یاسر عرفات رهبر فلسطین از جنوب کشور برمیگشت به خبرنگاران خارجی گفت محاکمه امیر عباس هیودا طولانی خواهد بود اما در دادگاه‌های عادی محاکمه نخواهد شد بلکه در دادگاه انقلابی محاکمه می‌شود، باید گفت: هویدا حدود ۱۳سال نخست وزیر بود.

دارائی شاه در سوئیس توقیف شد
برن ـ خبرگزاری فرانسه ـ وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد که زمامداران ایران از دولت سوئیس درخواست کرده‌اند که همه حساب‌های بانکی و دارائی شاه و اعضای خانواده‌اش در آن کشور مسدود شود.
زمامداران ایران توضیح داده‌اند که دارائی شاه و خانواده‌اش ملی شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه سوئیس در پاسخ پرسشهای روزنامه‌نگاران همینقدر گفت که درخواست ایران برای رسیدگی به مقامهای صلاحیتدار ارجاع شده است.

حدود ۱۵۰ هزار نفر در جنگ دانشگاه شرکت کردند
بدعوت سازمان چریک‌های فدائی خلق ایران صبح دیروز حدود ۱۵۰هزار نفر از طبقات مختلف مردم، دانش آموزان، کارگران معلمان، دانشجویان و پیشه وران در زمین چمن، خیابان‌های داخل و اطراف دانشگاه تهران در زیر باران اجتماع کردند. در این اجتماع ده‌ها خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی نیز حضور داشتند. اجتماع دیروز برای تعیین خط مشی سازمان چریک‌های فدائی خلق ایران در جهت خواست واقعی مردم و همچنین به پشتیبانی از دولت موقت بازرگان ترتیب یافته بود.

code

نظر شما