شناسهٔ خبر: 31331455 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یادداشت:

صف‌بندی مخالفان و موافقان صید صنعتی بی‌رویه

حضور قدرتمند فرماندهی نیروی دریایی سپاه و اسیر شدن صیادان ویرانگر دریای عمان و خلیج‌فارس در چنگال قدرتمند پاسداران انقلاب اسلامی باعث شده است بازیگران اصلی مجبور شوند مهره‌های درشت‌تری را بسوزانند.

صاحب‌خبر -

هر روز فضای موافقان و مخالفان صیادی ترال شفاف‌تر می‌شود. این نوشته تحلیلی است بر آخرین تحولات صید ترال.

حضور قدرتمند فرماندهی نیروی دریایی سپاه و اسیر شدن صیادان ویرانگر دریای عمان و خلیج‌فارس در چنگال قدرتمند پاسداران انقلاب اسلامی باعث شده است بازیگران اصلی مجبور شوند مهره‌های درشت‌تری را بسوزانند. 

پس از آنکه سالن سینما ستاره جنوب بندرعباس بروی فیلم دریابست بسته شد و این مستند تحسین‌شده بالاجبار در سالن حوزه علمیه خواهران بندرعباس در حضور خیل کثیری از هنرمندان و منتقدان به وضع صید صنعتی اکران و مورد تشویق قرار گرفت، روز دوشنبه ۲۹ بهمن علیرغم اعلام قبلی و در حالی که تا دو ساعت قبل از زمان مقرر، مستند دریابست در کنداکتور رسمی پخش شبکه سه قرار داشت، ناگهان کنداکتور عوض شد و این مستند که فریاد رسای صیادان و بومیان سواحل جنوبی بود از کنداکتور در آمد. منابع آگاه، از فشار وزارت خارجه و یک نهاد دیگر به عنوان علت این موضوع یاد کرده‌اند. 

روز چهار شنبه  یکم اسفند سردار تنگسیری در اعلام موضعی غافلگیرکننده عنوان داشت که کشتی‌های صیادی بیگانه باید آب‌های ایران را ترک کنند و کشتی‌های صیادی صنعتی ایرانی هم می‌بایست خارج از محدوده ۱۲ مایلی اقدام به صید کنند. همچنین وی با مردمی کردن حراست از دریا و تشکیل بسیج دریایی حلقه محاصره را تنگ‌تر کرد. 

در میدان سیاست در حالی که احمد مرادی نماینده مرکز استان هرمزگان توانست ۱۸۴ امضاء از مجلس به منظور حمایت از اقدام سپاه جمع کند متاسفانه در فهرست امضاها، امضای نمایندگان شرق و غرب استان و همچنین قدیمی‌ترین نماینده مرکز استان دیده نشد. 

البته جالب توجه است که سیده فاطمه ذوالقدر نماینده هرمزگانی مردم تهران از امضاکنندگان و فعالان این موضوع می‌باشد. وی پیش‌تر با نطق جنجالی و سوال از وزیر کشاورزی چالشی جدی برای کشتی‌های پرحاشیه ایجاد کرده بود.

اما روز پنج شنبه دوم اسفند، شاهد دو موضع‌گیری غیرمنتظره از سوی دو عضو هیات دولت بودیم. موضع اول مربوط به اسلامی وزیر راه و شهرسازی که در واقع بالاترین مقام دولتی در خصوص مجوز شناورهاست. 

وی بدون اشاره به بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز و  آسیب جبران‌نشدنی ذخایر دریایی و محیط‌زیست دریایی با گفتن عبارت «چینی‌ها اشتباه‌شان در صید ماهی‌های متفرقه را پذیرفته‌اند و مسأله حل شده است» سعی کرد موضوع را تمام‌شده جلوه دهد. 

همزمان رئیس سازمان محیط‌زیست که در واقع می‌بایست شاکی اصلی پرونده باشد و از ۱۰ سال پیش به این طرف که سر و کله صید ترال پیدا شده، نباید یک شب آرامی می‌داشته، لب به سخن گشود: نمی‌دانم سپاه با مجوز شیلات به کار ورود کرده است یا خیر؟! سوالی که حتی شاید مدیر تازه عزل‌شده شیلات و جایگزین خوزستانی وی، شجاعت پرسش آن را نداشتند. 

هر بار که پرچم شفافیت و عدالت به اهتزاز در می‌آید و مردان و زنان غیور بر می‌خیزند تا کمر همت به اصلاح امور امت ببندند فرازهایی از فرمان ۸ ماده‌ای رهبر معظم انقلاب به ذهن متبادر می‌شود و بی‌تناسب نیست اگر آن فرازها پایان‌بخش این نوشته شود:

۱. با آغاز مبارزه‌ جدّی با فساد اقتصادی و مالی، یقیناً زمزمه‌ها و بتدریج فریادها و نعره‌های مخالفت با آن بلند خواهد شد. این مخالفت‌ها عمدتاً از سوی کسانی خواهد بود که از این اقدام بزرگ متضرر می‌شوند و طبیعی است بددلانی که با سعادت ملت و کشور مخالفند یا ساده‌دلانی که از القائات آنان تأثیر پذیرفته‌اند با آنان هم‌صدا شوند.

این مخالفت‌ها نباید در عزم راسخ شما تردید بیفکند. به مسؤولان خیرخواه در قوای سه‌گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد، به نوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومی به دستگاه‌های دولتی و قضائی در گرو آن است که این دستگاه‌ها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهند.

۲- ممکن است کسانی بخطا تصوّر کنند که مبارزه با مفسدان و سوءاستفاده‌کنندگان از ثروت‌های ملّی، موجب ناامنی اقتصادی و فرار سرمایه‌ها است. به این اشخاص تفهیم کنید که بعکس، این مبارزه موجب امنیت فضای اقتصادی و اطمینان کسانی است که می‌خواهند فعالیت سالم اقتصادی داشته باشند. تولیدکنندگان این کشور، خود نخستین قربانیان فساد مالی و اقتصاد ناسالم‌اند.

۳- کار مبارزه با فساد را چه در دولت و چه در قوه‌ قضائیه به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت بسپارید. دستی که می‌خواهد با ناپاکی دربیفتد باید خود پاک باشد، و کسانی که می‌خواهند در راه اصلاح عمل کنند باید خود برخوردار از صلاح باشند.

یادداشت : علی کوزه گر

نظر شما