شناسهٔ خبر: 31329347 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بازسازي پنج هزار واحد اقتصادي با سرمايه 100 هزار ميليارد ريالي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران ( ايميدرو) اعلام کرد: برنامه بازسازي و نوسازي پنج هزار واحد اقتصادي به ميزان 100 هزار ميليارد ريال سرمايه در دستور کار و اولويت اين بخش در سال 1398 قرار گرفته است.

به گزارش روز جمعه خبرنگار اقتصادي ايرنا از روابط عمومي ايميدرو، فعال‌سازي معادن کوچک، تکميل زنجيره ارزش فلزات اساسي، توسعه فعاليت‌هاي اکتشافي از مهم‌ترين اولويت‌هاي پانزده‌گانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن و صنايع معدني براي سال 98 اعلام شده است.
برپايه اين گزارش، برنامه‌نويسان و متوليان بخش صنعت، تدوين راهبرد‌هاي پانزده‌گانه را بر مبناي مزيت‌ها و فرصت‌هاي کشور و با توجه به شرايط جديد اقتصادي و تحريم‌ها مدون ساخته‌اند و رويکرد و خط ‌مشي در اين پروژه‌ها، درون‌زايي و برون‌نگري است و نگاه به آينده آنها هم، نوآوري در اجراي طرح‌هاي پانزده‌گانه است.
خبرنگار ايرنا افزوده است، طبق نقشه راه ترسيم شده، تقاضاي فولاد در ايران در سال 1404 به سطح 30 تا 35 ميليون تن مي‌رسد. براي همين منظور طراحي دستيابي به ظرفيت 55 ميليون تن فولاد آغاز شده که بيش از 20 ميليون تن آن براي صادرات اختصاص خواهد يافت.
واقعيت اينکه سازمان‌ ايميدرو سرمايه‌گذاري 30 ميليارد دلاري را براي نيازهاي توسعه‌اي زنجيره فولاد پيش‌بيني کرده که اهداف زنجيره و امور زيربناها را محقق کند.
**تسهيل فرآيندهاي تجارت خارجي و داخلي
«اجراي طرح‌هاي نوين تسهيل فرآيندهاي تجارت خارجي و داخلي» نيز دهمين برنامه راهبردي به شمار مي‌رود. «تقويت، توانمندسازي و توسعه بنگاه‌هاي خرد، کوچک و متوسط با هدف افزايش صادرات غيرنفتي»، «اصلاح شبکه‌هاي توزيع در جهت کاهش هزينه‌هاي مبادله و قيمت نهايي مصرف‌کننده» و «حمايت از توسعه و تکميل زنجيره ارزش صنايع پايين دست نفت و گاز» از جمله مسيرهاي طراحي شده در برنامه‌ها مورد تاکيد است.
**توسعه تجارت بين‌الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به اهداف چشم‌انداز و با الهام از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و با توجه به بهره‌‌برداري از تمام توانايي‌هاي داخلي در چارچوب زايش دروني و توسعه تعاملات و تجارت بين‌المللي با رويکرد برون‌نگري، با ارائه برخي برنامه‌ها براي هموارسازي راه فعالان اقتصادي و روان‌سازي فعاليت‌هايشان، راهبردها، رويکردها و سياست‌هاي خود با ‌عنوان «پروژه‌هاي ويژه اقتصاد مقاومتي وزارت صنعت، معدن و تجارت» در سال 98 اعلام کرد.
اين تصوير به بخش‌خصوصي که عامل اصلي پويايي اقتصاد کشور است، کمک مي‌کند تا بهتر و آسان‌تر بتواند درباره توسعه فعاليت‌هاي خود تصميم بگيرد و توان و خلاقيت خود را براي رونق و شکوفايي کسب‌وکار به‌کار گيرد.
تصويري که در صورت محقق شدن، رونق اشتغال، توسعه سرمايه‌گذاري، گسترش تجارت خارجي و کاهش هزينه‌‌هاي مبادله را به ارمغان خواهد آورد.
برپايه بررسي‌هاي صورت گرفته توسط خبرنگار ما، چشم‌انداز ظرفيت‌سازي آلومينيوم و مس (تقاضا و صادرات در افق 1404) به ترتيب 1.5 ميليون تن و 450 هزار تن است که تحقق اين برنامه به 10 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد.
همچنين براي توليد ديگر محصولات معدني مانند تيتانيوم، کک نفتي و توليد محصولات با ارزش افزوده بالا، زغال‌سنگ و محصولات راهبردي همچون عناصر نادر خاکي، برنامه‌هاي مجزايي تدارک ديده شده است.
**توسعه رقابت‌پذيري
به منظور توسعه رقابت‌پذيري بخش صنعت، معدن و تجارت در سطح ملي و جهاني در جهت تحقق اهداف سند چشم‌انداز کشور در افق سال 1404، بر اصول توسعه پايدار، توليد صادرات محور، افزايش ارزش‌افزوده بخش و رشد و اشتغال پايدار تاکيد شده است.
همچنين در برنامه جديد تدوين‌شده از سوي وزارتخانه ياد شده، رشته فعاليت‌هاي صنعتي که بيشترين نقش را در شاخص‌هاي منتخب از جمله سهم ارزش ‌افزوده، اشتغال‌زايي، صادرات، سهم از بازار، مزيت نسبي و زنجيره تامين (به ‌عنوان مواد اوليه يا کالاهاي نهايي) و سطح دانش و فناوري دارند، شناسايي و به‌عنوان اولويت اعلام شدند.
**تنوع محصولات صادراتي
يکي ديگر از ماموريت‌هاي صنعتي سال آتي ايميدرو، «افزايش حجم و تنوع محصولات صادراتي به کشورهاي همسايه است و تصميم‌سازان و متوليان در برنامه راهبردي جديد، کانون صادرات محصولات صنعتي ايراني را کشورهايي همچون ترکيه، افغانستان، امارات متحده عربي، عراق، پاکستان، عمان، قطر، روسيه، آذربايجان، ترکمنستان، ارمنستان، کويت، قزاقستان و سوريه اعلام کرده‌اند.
اولويت چهاردهم، «تقويت تشکل‌هاي صادراتي تخصصي، حمايت از تشکيل و توسعه شرکت‌هاي بزرگ صادراتي و شرکت‌هاي مديريت صادرات و تشکيل کنسرسيوم‌هاي بين‌المللي به منظور شکل‌دهي به بازارهاي جديد» است.
همچنين در اين راستا از «افزايش 10 ميليارد دلاري ساخت داخل صادرات‌گرا» مي توان از ديگر اولويت‌ها نام برد.
به گزارش ايرنا، جمهوري اسلامي در چارچوب برنامه ششم توسعه به دنبال جذب سرمايه 250 ميليارد دلاري براي بخش‌هاي نفت و گاز، ‌زيرساخت‌ها،‌ صنايع،‌ معدن و صنايع معدني است که اين برنامه از ابتداي سال 96 به اجرا گذاشته شد.
**صادرات و واردات بخش صنعت
اين گزارش مي‌افزايد، صادرات بخش صنعت به تفکيک گروه‌ها در هشت ‌ماه نخست امسال حاکي از آن است، ارزآورترين رشته‌هاي صنعتي به‌ترتيب سه گروه‌ «مواد و محصولات شيميايي»، «کک و فرآورده‌هاي حاصل از نفت» و «فلزات اساسي» بوده‌اند.
برپايه آمار گمرک ايران، ارزش صادرات غيرنفتي در سال گذشته 46 ميليارد و 931 ميليون دلار در مقابل 54 ميليارد و 302 ميليون دلار واردات بود.
پارسال ارزش صادرات بخش معدن و صنايع معدني کشور به رقم 9 ميليارد دلار رسيد و انتظار مي‌رود امسال به بيش از اين ميزان برسد.
اقتصام**1559** 1055
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما