شناسهٔ خبر: 31327370 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

حذف تخفیف ۵/۲ درصدی بیمه شخص ثالث برای خریداران

صاحب‌خبر -
شرکت های بیمه توافق کرده اند برای مدیریت بخشی از زیان وارد شده از ابتدای اسفند ۵ر۲ درصد تخفیفی را که قانون بیمه شخص ثالث برای خریداران در نظر گرفته است، اعمال نکنند.

به گزارش ایرنا، در ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث آمده است: شرکت های بیمه می‌توانند تا ۵ر۲ درصد کمتر از نرخ های مصوب شورای‌ عالی بیمه را ملاک عمل خود قرار دهند.

بر این اساس، اعمال تخفیف بیشتر از ۵ر۲ درصد توسط شرکت های بیمه منوط به کسب مجوز از بیمه مرکزی است و بیمه مرکزی در اعطای این مجوز باید توانگری مالی شرکت و شرایط عمومی بازار و حفظ رقابت‌پذیری شرکت های بیمه را مدنظر قرار دهد؛ همچنین شرکت های بیمه می‌توانند در صورت ارائه خدمات ویژه به مشتریان با تایید بیمه مرکزی تا ۵ر۲ درصد بیشتر از قیمت های تعیین شده توسط بیمه مرکزی از بیمه‌گذار دریافت کنند.

با این حال زیانده شدن رشته شخص ثالث در سال های اخیر و بویژه امسال که هزینه‌های ناشی از خسارت تصادفات رانندگی به دلیل نوسان نرخ ارز بیشتر شد، شرکت ها را بر آن داشت تا از همین ۵ر۲ درصد تخفیف هم صرف نظر کنند.

در این رابطه کمیسیون راهبردی سندیکای بیمه گران ایران به عنوان نهاد صنفی صنعت بیمه در ماه قبل مصوب کرد: همه شرکت های بیمه عضو سندیکا از اول اسفند ۹۷ اعمال تخفیف ۵ر۲ درصدی بیمه شخص ثالث را متوقف و نتیجه را به سندیکا گزارش کنند تا در شورای عمومی بررسی شود.

دلیل این تصمیم، محدودیت های عملکردی شرکت های بیمه در رشته شخص ثالث خودرو و بالا بودن غیرمتعارف ضریب خسارت آنها اعلام شده که سبب شده است بیشتر شرکت ها با ضرر و زیان های هنگفتی مواجه شوند.

محمد ابراهیم کاردگر که در زمان تصویب قانون بیمه شخص ثالث به نمایندگی از شرکت های بیمه در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور می‌یافت، در این باره گفت: تا پیش از تصویب این قانون، شرکت ها تخفیف های بالایی را برای جذب حق بیمه نامه های بیشتر در رشته های مختلف به بیمه گذاران می‌دانند که تعیین سقف ۵ر۲ درصدی سبب شد این وضع مدیریت شود.

به گفته وی، این تبصره از قانون بیمه شخص ثالث سبب شد تا در چند سال اخیر حدود هشت درصد نسبت خسارت در رشته بیمه شخص ثالث بهبود یابد.

همچنین علی اصغر عنایت رئیس کارگروه بیمه های اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران در این باره توضیح داد: در ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث و تبصره های آن هیچ الزامی برای اینکه بیمه ها به بیمه‌گذاران تخفیف بدهند، وجود ندارد بلکه این اختیار را دارند که اگر بخواهند حداکثر ۵ر۲ درصد تخفیف اعمال کنند.وی درباره نامه دبیر کل سندیکای بیمه‌گران درباره اینکه شرکت های بیمه به طور هماهنگ دیگر این تخفیف ۵ر۲ درصدی را اعمال نکنند، اظهار داشت: این تصمیم جمعی صنعت بیمه بوده است و البته هنوز هم اجرای آن به شرکت ها بستگی دارد.

عنایت در عین حال تاکید کرد: واقعیت این است که از تیر امسال نوسان های ارزی، هزینه های مالی ناشی از خسارت های اتومبیل را به شدت افزایش داد که میزان آن برای خودروهای خارجی پنج برابر و برای خودروهای داخلی ۵ر۳ برابر بوده است.

وی افزود: هرچند آمار خسارت های این رشته هنوز نهایی و تکمیل نشده اما می توان گفت به دلیل همین افزایش نرخ‌ها، شرکت های بیمه امسال با زیان بالایی در رشته شخص ثالث مواجه باشند و ضروری است این رشته مدیریت شود.

رشته بیمه شخص ثالث با اینکه حدود ۴ر۳۷ درصد از سبد بیمه کشور را در اختیار دارد و از آن به عنوان «ویترین صنعت بیمه» یاد می شود، در یک دهه اخیر زیان بالای ۹۰ درصد را تجربه کرده است، در حالی که از نظر بیمه مرکزی ضریب خسارت قابل قبول برای این رشته باید حداکثر ۱۰ درصد باشد.

نگاهی به سالنامه آماری بیمه مرکزی هم نشان می دهد که دربازه زمانی سال های ۸۷ تا ۹۱ ضریب خسارت در این رشته به ترتیب ۴ر۹۴ درصد، ۹۱ درصد، ۹ر۹۱ درصد، ۸ر۸۹ درصد و ۱ر۹۰ درصد بوده است.اما در سال های ۹۲ تا ۹۵ ضریب خسارت در این رشته به بیش از ۱۰۰ درصد رسید؛ یعنی به ترتیب خسارت های ۷ر۱۰۳ درصدی، ۹ر۱۰۵ درصدی، ۴ر۱۰۴ درصدی و ۹ر۱۰۵ درصدی را تجربه کرد.

با تصویب و اجرای قانون بیمه شخص ثالث در سال ۹۵، ضریب خسارت در سال ۹۶ به ۱ر۹۳ درصد بهبود یافت اما امسال به دلیل نوسان نرخ ارز، فعالان صنعت بیمه انتظار دارند دوباره ضریب خسارت در این رشته به بالای ۱۰۰ درصد برسد.

خبر دیگر اینکه، برای نخستین‌بار در کشور سامانه مکانیزه اعلام نرخ حق بیمه شخص ثالث براساس سنوات تخفیف نداشتن خسارت راه‌اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی، سامانه مکانیزه اعلام نرخ حق بیمه شخص ثالث بر اساس مشخصات خودرو و میزان سنوات مشمول تخفیف، نرخ بیمه‌نامه شخص ثالث را به شکل مکانیزه اعلام می‌کند.

با استقرار این سامانه تمامی ابهامات در باره نرخ و شرایط تهیه بیمه ‌نامه شخص ثالث برطرف خواهد شد. براساس این گزارش، شهروندان می‌توانند با تماس با سامانه پاسخگویی ۲۳۴۲ از آخرین وضع تهیه بیمه ‌نامه شخص ثالث خودرو خود اطلاع حاصل کنند.

گفتنی است، این سامانه در چهلمین سال طلوع فجر انقلاب اسلامی برای رفاه بیشتر بیمه‌گذاران راه‌اندازی شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما