شناسهٔ خبر: 31326653 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ظريف: ماندن يا نماندن در برجام به خواست مردم بستگي دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران در گفت وگويي با روزنامه سوئيسي «باسلر سايتونگ» که روز جمعه منتشر شد، در پاسخ به سوالي درخصوص ادامه اجراي تعهدات برجام گفت: اين موضوع به خواست مردم بستگي خواهد داشت.

به گزارش ايرنا به نقل از اين رسانه، ظريف با طرح اين احتمال که اقليت مخالف برجام در ايران، روزي به اکثريت تبديل شود، ادامه داد: بنا به يک نظرسنجي، هنوز 51 درصد مردم از ماندن در توافق حمايت مي‌کنند. ما نمي‌توانيم اقدامي خلاف خواست مردم انجام دهيم.
وزير خارجه با تاکيد براينکه که کشورهاي اروپايي بايد علاوه بر موضع‌گيري‌هاي سياسي، اقداماتي عملي براي اجراي تعهدات خود صورت دهند، گفت: زماني که آمريکا از توافق هسته‌اي خارج شد، کشورها 12 مورد تعهد دادند. سازوکار مالي ويژه جزو اين تعهدات نيست، بلکه پيش‌نياز اجراي آن‌ها است. توافق با هدف عادي‌سازي روابط اقتصادي صورت گرفت؛ اما يک سيستم تهاتر کالا مانند اينستکس نه تنها عادي‌سازي نيست، بلکه درست خلاف آن است.
وي در پاسخ به سوالي درخصوص معافيت‌هاي آمريکا براي فروش نفت ايران گفت: اين مجوزها نه از روي احترام به ايران يا به توافق، بلکه برمبناي ارزيابي آمريکا درخصوص بازار نفت صادر شده است.
وي ادامه داد: جامعه جهاني بايد تصميم بگيرد که آيا تداوم امرونهي‌هاي آمريکا، به نفع آن‌ها خواهد بود؟ اروپايي‌ها بايد از خودشان بپرسند که اگر اين رويه عادي شد و فردا آمريکا از آن‌ها خواست که روابط تجاري خود با چين را هم قطع کنند، مي‌خواهند چه واکنشي نشان دهند؟
وزير خارجه در پاسخ به اين سوال که در صورت پيروي مشتري‌هاي نفت ايران از تحريم‌هاي آمريکا، تهران چه واکنشي نشان خواهد داد، گفت: راه‌هاي ديگري داريم، ولي از آن‌ها صحبتي نمي‌کنم. ترامپ غافلگيري دوست دارد و ما بر همين مبنا رفتار خواهيم کرد.
ظريف در پاسخ به ادعاي خبرنگار اين روزنامه و جريان‌سازي رسانه‌هاي غربي براي القاي بحران در ايران گفت: ايران کاملا باثبات است، چرا که ما به نيروهاي خارجي تکيه نمي‌کنيم. ثبات کشور از داخل ناشي مي‌شود. با اين وجود، مردم در حال آسيب ديدن [از تحريم‌ها] هستند.
وي با اشاره به راهپيمايي 22 بهمن ادامه داد: کمتر کارشناسي فکر مي‌کرد که اين جمعيت عظيم از مردم در چهلمين سالگرد انقلاب به خيابان‌ها بيايد. مردم مي‌توانستند از تعطيلات خود استفاده کنند، ولي تصميم گرفتند که حمايت خود از انقلاب را نشان دهند.
وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي ديگر درخصوص سياست خارجه ايران گفت: بخشي از جمعيت ايران هست که با سياست خارجه ما موافق نيست. آن‌ها آزاد به ابراز اين موضوع در جامعه و نشريات هستند.
وي ادامه داد: با اين وجود، نظرسنجي که دانشگاه مريلند انجام داده است، نشان مي‌دهد که بخش اعظمي از جمعيت ايران معتقد به ضرورت ادامه سياست‌ هاي ما در سوريه و منطقه براي حفظ امنيت ملي کشور است.
ظريف با بيان اينکه نبرد با تروريسم در منطقه همچنان ادامه دارد، گفت: نيروهاي جبهه النصره همچنان بخش زيادي از اراضي ادلب را در اختيار دارند. شماري از تروريست‌هاي داعش هنوز در نزديکي ديرالزور و حتي در عراق حضور دارند.
وي ادامه داد: تروريست‌ها چهره‌اي جديد به خود گرفته‌اند. آن‌ها به خانه رفته‌اند و در انتظار لحظه مناسب براي ظهور مجدد هستند. بايد مراقب باشيم.
وزير خارجه درخصوص اقدام نظامي احتمالي در ادلب هم گفت: ما هيچ گاه حامي اقدام نظامي نبوديم و سخت تلاش کرديم که از آن اجتناب کنيم، چرا که مي‌دانيم چنين اقدامي مصيبت‌بار خواهد بود. با اين وجود، همه راه‌هاي ديگر به شکست انجاميده و جبهه النصره بيش از هر زمان ديگري، اراضي ادلب را تحت کنترل خود گرفته است.
ظريف با اشاره به ماجراجويي‌هاي رژيم صهيونيستي در منطقه گفت: اين ماجراجويي‌ ها هميشه خطرناک است. ما به دعوت دولت سوريه در اين کشور حضور داريم. اسرائيل اما حريم هوايي لبنان و سوريه و قوانين بين‌المللي را زير پا گذاشته است. اگر دليلي براي نگراني وجود داشته باشد، رفتارهاي اسرائيل است.
وزير خارجه در پاسخ به اين سوال که آيا انتظار درگيري مستقيم نظامي با رژيم صهيونيستي را دارد، گفت: نه، اما نمي‌توان چنين احتمالي را هم منتفي دانست.
وي ادامه داد: وضعيت در جولان قابل پذيرش نيست. با اين وجود، اين موضوع به ما ارتباطي ندارد و تصميم‌گيري درخصوص آن بر عهده سوريه است. ما براي دوستان خود سياست خارجه تعيين نمي‌کنيم.
شبس ** 9386 ** 1917
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما