شناسهٔ خبر: 31324151 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شاهين فرهت: آرزوي ديرينه‌ام برآورده شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مراسم اختتاميه سي‌وچهارمين جشنواره‌ي موسيقي فجر، شب گذشته (30 بهمن ماه) با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار وحدت تهران با ارائه‌ي گزارشي از روند برگزاري سي‌وچهارمين جشنواره موسيقي فجر توسط شاهين فرهت (دبير جشنواره)، سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، اجراي چند برنامه موسيقايي در بخش‌هاي مختلف و تجليل از سه هنرمند برگزار شد.
در اين مراسم «سيدعباس صالحي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به سخن‌راني پرداخت و گفت: «ايران اين ويژگي را دارد که از يک سو ‌تاريخي طولاني در موسيقي دارد و از سويي ديگر گستره‌ي وسيع جغرافيايي که موسيقي‌اش را از ديگر نقاط جهان متمايز مي کند. اين دو ترکيبي از اصالت و تنوع را به موسيقي ما داده است؛ اين موسيقي خصلت هاي خاص خود را دارد. من بر اين باورم شاعرانگي موسيقي ايراني باعث شده که هر کلمه نوا و هر نوا کلمه‌اي باشد. اين ترکيب ويژگي خاص خود را به موسيقي ايراني مي دهد که براي ما داراي ارزش هاي فراواني است.»‌
او ادامه داد: «موسيقي ايراني با طعم عرفان و معنويت همراه است و از زمين به آسمان و از آسمان به زمين مي‌آيد. اين موسيقي هم شور دارد و هم حماسه، هم رنج و هم درد؛ به نظر مي‌رسد موسيقي ايراني حالا يک فرصت براي ايران و جامعه‌ي ايراني است. اين موسيقي حافظ هويت ايران است. ايراني که با زبان موسيقي خود زندگي کرده و زندگي مي‌کند. اين موسيقي پاسدار رنگين کمان اقوام ايراني است که بخشي از هويت آنها به چهره‌ي موسيقايي آنهاست. موسيقي ايراني خط ارتباطي ايران با جهان است و ما همواره با شعر و موسيقي با جهان ارتباط داشتيم، داريم و خواهيم داشت.»
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: «اگر مي‌خواهيم نسيم مهر ايران به دنيا بوزد، موسيقي ايراني چنين محملي است و جشنواره موسيقي فجر فرصتي براي نوآفريني است. اين رويداد از يک سو خط اتصالي بين استادان و کساني که جا پاي استادان مي‌گذارند، تلقي مي‌شود. جشنواره موسيقي فجر خط اتصال ايران به تهران است به طوري که ما مي بينيم با حضور چند گروه موسيقي در تهران و برگزاري جشنواره در 15 استان کشور چگونه فضاي ارزشمندي در چارچوب اين رويداد اتفاق افتاده است. از سوي ديگر جشنواره موسيقي خط اتصال با موسيقي جهان است که امسال هم چنين فضاهايي در قالب جشنواره به وجود آمد. حال بر اين خط هاي اتصال خط اتصال ديگري افزوده شد. اينکه ما در چهل سالگي انقلاب اسلامي مي توانيم در اين چارچوب موسيقي انقلاب و دفاع مقدس را زنده کنيم. به هرحال من به دبير محترم جشنواره استاد فرهت و همکارانم در معاونت هنري که اين اتفاق خوبي را رقم زدند دست مريزاد مي گويم.»‌
اين در حالي است که گروه کر ارديبهشت به سرپرستي «حميد عسگري» -رييس دانشکده‌ي موسيقي دانشگاه هنر- و پس از آن گروه موسيقي «روشنا» به اجراي برنامه پرداختند و در ادامه‌ «شاهين فرهت» -دبير هنري جشنواره- به ارايه‌ي توضيحاتي در اين خصوص پرداخت: «جشنواره‌ي موسيقي فجر،هميشه بهترين زمان براي اجراي موسيقي به مخاطبان موسيقي بوده است. امسال آرزوي ديرينه من تا حدودي برآورده شد و آن اجراي آثار آهنگسازان ايراني بود. من از سال 64 در جشنواره‌هاي مختلف موسيقي فجر حضور داشتم و هر ساله نيز شاهد تغييرات متفاوتي در نحوه‌ي برگزاري آن بودم. امسال از بسياري آهنگسازان ايراني آثاري وجود داشت که نشان از پيشرفت هنرمندان ما هم در حوزه آهنگسازي و هم در حوزه نوازندگي است. من اگر بخواهم اجراي آثار آهنگسازان ايراني را در يک جمله بگويم تا در خاطر شما بماند، اينکه آثار آهنگسازان ايران توسط گروه‌هاي خارجي و اجراي آهنگسازان بزرگ توسط گروه‌هاي ايراني اجرا شد.»
دبير جشنواره در بخشِ ديگري توضيح داد: «اين روند قطعا ادامه مي‌يابد؛ اما راهي طولاني در پيش داريم و بايد کارهاي زيادي را در اين زمينه انجام دهيم. مساله ديگر در اين ميان اجراي زنده‌ي آثار موسيقايي است که خوشبختانه تعداد زيادي از گروه‌هاي ما بعضا صدا را تقويت مي کنند که اين موضوع براي اجراهاي زنده چندان مناسب نيست. شما بدانيد صحنه تالار وحدت، صحنه بسيار مناسبي است؛ اما بد نيست درباره اين موضوع فکر بيشتري داشته باشيم. به هر حال موسيقي ما در حال پيشرفت بوده، اما آنچه مهم است توجه موزيسين‌هاي ما به آثار آهنگسازان ايراني است.»
بعد از صحبت‌هاي «شاهين فرهت» گروه «خنياگران مهر» به سرپرستي بهزاد عبدي قطعاتي را براي مخاطبان اجرا کردند.
تجليل ازاستاد کريم صالح عظيمي، استاد رامين جزايري، استاد فخري ملک پور سه هنرمند پيشکسوت موسيقي کشورمان بخش ديگري از مراسم اختتاميه سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر را تشکيل مي داد. در اين بخش نماهنگي از اين سه هنرمند براي حاضران در برنامه به نمايش درآمد و پس از آن نيز در حضور «مجيد کياني» نوازنده و آهنگساز، سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيد محمد مجتبي حسيني معاون هنري وزير ارشاد، شاهين فرهت دبير سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر و فريماه قوام صدري نوازنده و آهنگسازي موسيقي کلاسيک از سه هنرمند ياد شده قدرداني شد.
پس از صحبت هاي سيد عباس صالحي نوبت به اجراي گروه موسيقي نواحي «ياغليق» رسيد و بعد از آن «رضا عسگرزاده» نوازنده دودوک و «حسام اينانلو» به اجراي برنامه پرداختند؛ همچنين قرار بود «هوشيارخيام» نوازنده پيانو اجرايي را در مراسم اختتاميه برنامه اي را اجرا کند که به دليل سانحه‌اي که براي فرزندش به وجود آمد، تالار وحدت را ترک کرد.
ميلاد کيايي، مهدي آذرسينا، محمد جليل عندليبي، داود گنجه‌اي، محمد مجتبي حسيني ، هومان اسعدي، حسين بهروزي نيا، احمد صدري، شهرداد روحاني، بهروز وجداني، فاضل جمشيدي، رضا مهدوي، هادي منتظري، علي مغازه‌اي، رافائل ميناسکانيان، علي اکبر مرادي، حيدرکاکي، فريدون شهبازيان، بيژن بيژني، علي ترابي، علي اکبر صفي پور، ناصر آقايي، هومان اسعدي، فريماه قوام صدري، کيوان فرزين، بابک ربوخه، علي ثابت نيا، امين غفاري، از جمله هنرمنداني بودند که در مراسم حضور داشتند.

نظر شما