شناسهٔ خبر: 31317286 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

تکمیلی نخستین روز همایش سلامت معنوی

حجت الاسلام رضایی اصفهانی گفت: روابط در بهشت بر اساس سلامت استوار است و اگر در دنیا روابط سالم حاصل شود، در آخرت نیز روابط بر محور سلامت خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی در ششمین "همایش ملی سلامت معنوی اسلامی" که امروز در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، در تجلیل از شخصیت دکتر شیبانی به عنوان الگوی سلامت معنوی اظهار داشت: دکتر شیبانی از کسانی است که تجلیل برای او کسر شأن است، به طوری که 87 سال از این تجلیل‌ها فرار کرده‌ است.

مانند شیبانی شدن کار آسانی نیست

رییس همایش سلامت معنوی با بیان این که مانند شیبانی شدن کار آسانی نیست، ادامه داد: تصور نمی‌کنم که ایشان قدمی در زندگی خود غیر از رضای الهی برداشته باشد و این امر سبب غبطه بر چنین انسانی است.

//مرندی هم با این تلفیق شود///| روابط در بهشت بر مبنای سلامت استوار است

وی با اشاره به سوابق مبارزاتی، علمی و اجرایی دکتر شیبانی خاطرنشان کرد: ایشان 13 سال از عمر شریف خود را در زندان‌های ساواک گذرانده و بارها توسط ساواک دستگیر شده‌اند.

مرندی با تأکید بر ساده زیستی دکتر شیبانی بیان کرد: در ساده زیستی ایشان هرچه گفته شود کم است، دکتر شیبانی منزلی از خود نداشته و هنوز هم اجاره نشین هستند، متأسفانه دولت دوبار تاکنون حکم تخلیه منزل ایشان را صادر کرده است که با وساطت رهبر معظم انقلاب این مشکل حل شد.

وی ابراز داشت: هرگاه دکتر شیبانی در مجلس شورای اسلامی با طرح و لایحه‌ای موافقت می‌کردند، دیگر نمایندگان نیز با ایشان همراه می‌شدند، چراکه می‌دانستند هیچ گاه خلاف شرع حکمی صادر نمی‌کنند.

تواضع و فروتنی دکتر شیبانی

وی در ادامه به تواضع و فروتنی دکتر شیبانی اشاره کرد و افزود: جایی که ایشان برای نشستن در جلسات انتخاب می‌کردند، همیشه پایین‌ترین جایگاه‌ها بود.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: دکتر شیبانی هیچ‌گاه برای دیدار با مسئولان از رهبر معظم انقلاب تا رییس جمهور ملزم به اجازه گرفتن نبودند و درب‌ها برای دیدار با ایشان همواره باز بوده است.

وی  با اشاره به حساسیت‌ و وسواس دکتر شیبانی در استفاده از بیت‌المال بیان کرد: وسواس ایشان در این زمینه به حدی بود که گاهی از چای جلسات نیز استفاده نمی‌کردند.

مرندی اضافه کرد: از ایشان تشکر می‌کنیم که حضور در این همایش را قبول کرده‌ و با کمک اورژانس پا به این همایش گذاشته‌اند.

در ادامه همایش ملی سلامت معنوی اسلامی، حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه در دومین نشست از این همایش که عصر امروز در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، با اشاره به تعاریف موجود از سلامت اظهار داشت: سلامت در قرآن شامل سلامت دنیوی و اخروی شده و به هر دو دسته پرداخته می‌شود.

پوششی| روابط در بهشت بر مبنای سلامت استوار است

روابط در بهشت بر مبنای سلامت استوار است

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با بیان این که روابط در بهشت بر اساس سلامت است، گفت: اگر در دنیا روابط سالم حاصل شود، در آخرت هم روابط بر محور سلامت استوار خواهد بود.

وی با اشاره به آیاتی از سوره قدر بیان کرد: قرآن شب قدر را هم شب سلامت معرفی کرده و قلب انسان هم قلب سلیم معرفی و روی سلامت قلب تأکید فراوانی شده است.

قرآن وسیله تحقق سلامت فردی، اجتماعی و معنوی است

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با تأکید بر این که وسیله تحقق سلامت فردی، اجتماعی و معنوی قرآن است که ما را به سوی سلامت راهنمایی می‌کند، بیان کرد: سلامت بایستی بر مبنای توحید باشد، چراکه نور از خدا شروع شده و در نهایت خروج از ظلمات به سوی نور نیز با رخصت الهی اتفاق می‌افتد.

پوششی| روابط در بهشت بر مبنای سلامت استوار است

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه در پایان افزود: زمانی می‌توانیم در راه سبل السلام قرار بگیریم که در مسیر دین و ارزش‌های دینی گام برداشته و جامه عمل به آن بپوشانیم.

آسیب‌ها و ظرفیت‌های سلامت معنوی

حجت الاسلام محمد رضا سالاری فر در ادامه دومین نشست سلامت معنوی اسلامی با اشاره به آسیب ها و ظرفیت‌های سلامت معنوی گفت: باورهای زندگی توانایی کمک به انسان در یک زندگی سالم را دارد.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که درهمین رابطه دین داری سالم می تواند نقش مهمی در ایجاد سلامت معنوی خانواده ایفاء کند، اظهار داشت: سلامت معنوی دارای بخش فردی و اجتماعی است، برای رسیدن به نظام سالم در خانواده باید بین سلامت معنوی و ارتباطی تعامل ایجاد کرد.

حجت الاسلام سالاری فر ادامه داد: سلامت معنوی دارای ملاک‌ها و شاخصه‌هایی مانند ازدواج معنوی، انتخاب عاقلانه با تکیه برخدا، برگزاری مراسم بر پایه معنویت و به دنبال این است که به رنگ معنوی به خانواده ببخشد.

در ادامه دومین نشست همایش سلامت معنوی نیز حجت الاسلام عباس پسندیده عضو هیئت علمی دانشگاه قران و حدیث با بیان این که معنویت با سلامت متفاوت است، اظهار داشت: انسان از طریق معنویت سالم می تواند به کمال دست پیدا کند.

خداوند کانون معنویت سالم است

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به این که خداوند کانون معنویت سالم اسلامی است، بیان کرد: چیزیی غیر از این، معنویت سالم اسلامی نبوده و تنها خداوند منشأ همه تقدس‌ها است و ارتباط با آن سبب تضمین سلامت اسلامی خواهد شد.

پوششی| روابط در بهشت بر مبنای سلامت استوار است

وی ادامه داد: این امر زمانی میسر است که قلب حرم الله باشد و رفتارها هم براساس منویات الهی اتفاق بیأفتد، در غیر این صورتمعنویت سالم اتفاق نخواهد افتاد.

حجت الاسلام پسندیده با اشاره به برکات معنویت سالم بیان کرد: امنیت، گشایش روحی و حلاوت وعزت ایمان از برکات سلامت کامل است:

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که سلامت معنوی دارای دو بخش گستره ابعادی و عینی در زندگی انسان است، عنوان کرد: مفاهیمی مانند رضا، عدم دل بستگی در دنیا در بخش معنویت سالم شکل می گیرد./876/پ202/س

نظر شما