شناسهٔ خبر: 31312395 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزیده اخبار سیاسی شبستان در هفته ای که گذشت

تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۸/توصیه رهبری به مسئولان درباره خدعه اروپا

تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۸، دستاوردهای ظریف در مونیخ، توصیه رهبری به مسئولان درباره خدعه اروپایی‌ها، آب گران می شود، ابعاد مختلف نفوذ آمریکا در برنامه موشکی ایران از جمله گزیده سیاسی شبستان در هفته گذشته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان،  تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۸، دستاوردهای ظریف در مونیخ، توصیه رهبری به مسئولان درباره خدعه اروپایی‌ها، آب گران می شود، ابعاد مختلف نفوذ آمریکا در برنامه موشکی ایران از جمله گزیده سیاسی شبستان در هفته گذشته بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

ابعاد مختلف نفوذ آمریکا در برنامه موشکی ایران

روزنامه نیویورک‌تایمز هفته گذشته در گزارشی اختصاصی نوشت که آمریکا برای اختلال در برنامه موشکی ایران عملیاتی فوق‌سری در دست دارد و تلاش می‌کند با وارد کردن قطعات قلابی به ایران موشک‌های ساخت این کشور را معیوب کند.



طبق ترجمه ایرنا، نیویورک‌تایمز، توضیح داد که «کاخ‌سفید از زمان ورود دونالد ترامپ به عملیات آمریکا برای خراب‌کاری در برنامه موشکی و راکتی ایران شتاب بخشیده است.»



این رسانه این اطلاعات را از مقام‌های سابق و فعلی دولت آمریکا به دست آورد که به این روزنامه گفته‌اند این عملیات سری بخشی از تلاش آمریکا برای تضعیف نظامی ایران و ضربه به اقتصاد این کشور است.پیش‌تر هم از طریق کرم اینترنتی استاکس‌نت برای اخلال در برنامه هسته‌ای ایران اقدام شده بود، که نقش آمریکا و اسرائیل در آن افشا شد.



آن طور که نیویورک تایمز نوشت این عملیات جدید نیست و در زمان روسای جمهوری پیش از دونالد ترامپ، از جمله باراک اوباما هم ادامه داشته است.



مقام‌های آمریکایی، که هویتشان فاش نشد، همچنین به نیویورک‌تایمز گفتند ارزیابی موفقیت این برنامه که «تاکنون وجود آن علنی نشده بود» غیرممکن است.

 

بیانیه گام دوم مانیفستی برای دهه جدید انقلاب اسلامی است

«کاظم جلالی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در چهل سالگی انقلاب به عنوان گام دوم گفت: پیام رهبری بسیار روشن، مهم، امیدبخش و مانیفستی برای دهه جدید انقلاب اسلامی است.

 

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید قوای سه گانه به علاوه نهادها و دستگاه های نظامی، ارتش، سپاه، بسیج و همچنین مردم این مانیفست را تجزیه و تحلیل کنند و متناسب با آن یک برنامه بنویسند و این یک اصل و استراتژی است که باید به نوعی با برنامه های دستگاه های مختلف مواجه شود.

 

وی با اشاره به اینکه تدوین برنامه در این رابطه در مجلس شورای اسلامی از طرف رییس مجلس و مرکز پژوهش ها محول شده است، گفت: ما در مرکز پژوهش ها دبیرخانه ای به همین منظور تشکیل می دهیم و با قوت و قدرت بر روی این موضوع کار می کنیم.

 

جلالی ادامه داد: با پیامی که رییس جمهور در این رابطه دادند دولت نیز با عزم جدی  در این رابطه وارد می شود و امیدواریم قوه قضاییه و سایر نهادها این کار را انجام دهد تا هر کسی ره توشه و بهره ای از این پیام در گام دوم برای خودش برگیرد.

 

آب گران می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی نوبت بعدازظهر (سه‌شنبه ۳۰بهمن ) مجلس شورای اسلامی  و در ادامه بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه ۹۸  در بند ب تبصره ۶ مصوب کردند، وزارت نیرو از طریق شرکتهای آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ دویست (۲۰۰) ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات به نرخ صفر است.

 

اولین سفر خارجی همزمان وزیر خارجه و رئیس مجلس

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان از شب گذشته با «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی به چین سفر کرده است.

 

این برای نخستین بار است که وزیر امور خارجه با رئیس مجلس به صورت همزمان به یک سفر می کند.

 

یک هیات تجاری نیز لاریجانی و ظریف را در سفر به پکن همراهی می کنند تا در کنار دیدار مقامات ایرانی و چینی بازرگانان ایرانی نیز با چشم بادامی ها به گفت و گو بپردازند.

 

این در حالی است که ایران و چین در ابعاد مختلف همکاری های ناگسستنی با یکدیگر دارند که صبح امروز محمد جواد ظریف در دیدار با همتای چینی خود به آن پرداخت و گفت: چین از کشورهای مهم برای ایران است و در سیاست خارجی ایران نقش بالایی دارد.

 

بیکاری کارگران برخلاف امنیت و اقتصاد کشور است

آیت الله «صادق آملی لاریجانی» در جلسه مسئولان عالی قضایی، حضور حماسی ملت بزرگ ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن را خنثی کننده تبلیغات وسیع دشمن دانست و تصریح کرد: ریشه این حرکت های عظیم مردمی، همان تحول عظیمی است که انقلاب اسلامی در ملت ایران ایجاد کرد و این ملت را به الگویی در سطح منطقه و بلکه جهان مبدل ساخت.

 

رئیس قوه قضاییه، ایستادگی ملت صبور ایران اسلامی با فهم و بصیرت عمیق سیاسی و عزم و اراده استوار در مقابل جریانهای استعماری و سلطه گر را ناشی از تحول کمی و کیفی برآمده از اندیشه بزرگ انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: امروز، همه مردم با هر سطحی از دانش و وضعیت اجتماعی، دارای بینش و تحلیل سیاسی هستند و با فهم حوادث پیرامون خود، به خوبی حرکتهای دشمن را رصد می کنند. براین اساس، دیگر روزگاری که اجانب قدرت جولان داشتند و جز خواص، کسی متوجه این حرکات نبود، گذشته است و مردم بزرگ ایران در شهرها و روستاها از پیر و جوان و زن و مرد، رفتارهای امثال رئیس جمهوری آمریکا را می بینند و تحلیل می کنند.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه تمرکز مردم صرفا بر رفتارها و سخنان دشمنان نیست بلکه اقدامات و اظهارات مسئولان کشور را نیز به خوبی ملاحظه می کنند و مورد تحلیل و قضاوت قرار می دهند، این امر را نشان دهنده گستردگی و عمق فهم سیاسی ملت ایران خواند و افزود: این بصیرت، جز به برکت انقلاب اسلامی به دست نیامده است. امروز با وجود همه فشارهای اقتصادی و تبلیغات گسترده دشمن با به کارگیری تمام ابزارهای جنگ روانی اعم از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای و فضای مجازی برای پیشبرد پروژه ناامیدسازی مردم، ملت ایران قدرت تفکیک بین کاستیها و سوء مدیریتها از یک طرف و اصل ارزش های انقلاب اسلامی از طرف دیگر را دارد. این شناخت، ثمره انقلاب اسلامی، دیدگاه های بلند امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه) و رهنمودهای بصیرت افزای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) است

 

استیضاح رییس جمهوری به صلاح کشور نیست/مجلس باید پشتوانه دولت باشد

«جلیل رحیمی جهان آبادی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به بحث استیضاح رییس جمهور که توسط تعدادی از نمایندگان مطرح شده است، گفت: درست است طبق قانون استیضاح وزرا و رییس جمهور حق نمایندگان است ولی ما معتقدیم در شرایط فعلی طرح چنین موضوعی به ضرر کشور و نظام است.

 

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زمان و شرایط فعلی کشور ایجاب نمی کند که چنین مسایل حاشیه ای برای دولت ایجاد کنیم، قطعا طرح استیضاح در شرایط فعلی به نفع کشور نیست، رییس جمهور در حال حاضر با بدترین شرایط از لحاظ فشارهای بین المللی و توطئه های دشمنان کشور را اداره می کند و درست نیست که ما حاشیه جدیدی را برای وی ایجاد کنیم.

 

امریکا در حال ضعیف‌تر شدن است/مسئولان مراقب خدعه اروپایی‌ها باشند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار هزاران نفر از مردم استان آذربایجان شرقی، ضمن تشکر صمیمانه از حرکت بزرگ و آگاهانه ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، نظام جمهوری اسلامی را در بهترین موقعیت و جبهه استکبار و در رأس آن امریکا را در ضعیف ترین شرایط دانستند و گفتند: مردم به‌ویژه جوانان و همچنین مسئولان باید با وقت‌شناسی و اقدام بهنگام، از ظرفیت های فراوان به منظور حل مشکلات کشور استفاده کنند.


حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای سخنان خود با اشاره به راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن امسال افزودند: من در بیانیه چند روز پیش از مردم ایران تشکر کردم اما آن تشکر خیلی کمتر و کوچکتر از حق ملت ایران است زیرا مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، کار بزرگی انجام دادند.


ایشان با اشاره به حضور پرحجم و گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، تأکید کردند: گزارشها و ارزیابی ها نشان می دهند، در اکثر شهرهای کشور حضور مردم نسبت به سالهای قبل، بیشتر و متراکم تر بوده است که با همه وجود از مردم سپاسگزاری می‌کنم.


رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگرچه دشمن در تبلیغات خود این حضور را کتمان و یا سعی در کوچک نمایی آن می کند، اما این واقعیت را می بینند و معنای این حضور عظیم مردمی را متوجه می شوند.

 

«فاتح» زنجیره نیروی دفاعی زیر آب ایران را تکمیل کرد

امیر دریادار «حسین خانزادی» شب گذشته (یکشنبه 28 بهمن ماه) مهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود و با اشاره به الحاق زیردریایی فاتح به نیروی دریایی ارتش گفت: «پیش از انقلاب از دانش و فناوری زیردریایی برخوردار نبودیم. ورود زیردریایی به مجموعه نیروی دریایی ارتش به دهه هفتاد برمی گردد و از آن زمان با نحوه کاربری آنها آشنا شدیم.»

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «با توجه به اینکه به زیردریایی نیاز داشتیم مجموعه وزارت دفاع به این عرصه ورود کرد و به تدریج از دهه هشتاد کار ساخت زیردریایی های سبک را آغاز کردیم. از سال 1388 برنامه توسعه ای جدی برای نیروی دریایی در دستور کار قرار گرفت که این برنامه در حال پیشرفت است.»

 

امیر دریادار خانزادی با اشاره به پیشرفت های ایران در حوزه تجهیزات و نیروی دریایی گفت: «اکنون از یک نیروی دریایی با رفتار خطی قابل کنترل از سوی دشمن به نیروی دریایی با رفتار غیر خطی تبدیل شده ایم و این دستاورد به برکت انقلاب به دست آمده است.»

 

وی از زیردریایی فاتح به عنوان جهشی در حوزه ساخت زیردریایی یاد کرد و گفت: «این زیردریایی زنجیره نیروی دفاعی زیر آب کشورمان را تکمیل کرد. بسیاری از توانمندی ها در این زیردریایی وجود دارد که در زیردریایی های قبلی نداشتیم.»

 

دستاوردهای ظریف در مونیخ/از تاختن به آمریکا تا هشدار به اروپا

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه پنجشنبه ۲۵ بهمن ۹۷ از روسیه راهی آلمان شد تا در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کند.

 

ظریف در طول مدت حضور خود در مونیخ برنامه های بسیاری را برگزار کرد که از آن جمله می توان به دیدار با مقامات کشورهای مختلف جهان اشاره کرد.

 

بنابراین گزارش، دیدار با وزیر امور خارجه کره جنوبی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مشاور امنیت اقلیم کردستان عراق، وزیر امور خارجه آلمان، وزیر امور خارجه قرقیزستان و ایرانیان مقیم آلمان از جمله برنامه های ظریف در مونیخ بود.

 

از سویی دیگر هم وزیر خارجه کشورمان امروز در کنفرانس امنیتی به ایراد سخنرانی پرداخت که در بخش مهمی از این سخنرانی گفت:‌ اجرای کامل برجام از سوی ایران که به رغم خروج آمریکا ادامه یافته است ، نقش اصلی در کاهش تنش و افزایش ثبات منطقه‌ای و جهانی ایفا کرده است اما ایران نمی‌تواند به تنهایی هزینه‌های دستاوردهای جهانی را بپردازد؛ چه توافق هسته‌ای باشد و یا مبارزه با قاچاق مواد مخدر و یا قاچاق انسان . اروپا نیز لازم است سرمایه گذاری کند. بسیاری در دنیا و به ویژه در این قاره به گونه‌ای زیبا در مورد چند جانبه گرایی صحبت می‌کند اما اکنون لازم است در مسیری دیگر قدم بگذارند . برای مثال ، ایجادINSTEX بسیار کمتر از تعهدات سه کشور اروپایی که برای نجات برجام داده بودند ، انجام گرفته است.

 

مجلس کلیات لایحه بودجه ۹۸ را تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی بعدازظهر امروز شنبه (27بهمن) و پس از سخنان مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 98 و همچنین قرائت گزارش کمیسیون تلفیق و دفاع محمدباقر نوبخت ،رئیس سازمان برنامه و بودجه، کلیات این لایحه را با ۱۱۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع   ۲۱۲ رای به تصویب رساندند. مجلس بعد از بررسی کلیات لایحه وارد بررسی ماده واحده لایحه بودجه 98 شد./

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما