شناسهٔ خبر: 31305104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دیپلمات سابق کشورمان مطرح کرد:

لزوم تدبیر بیشتر از سوی مسئولان ایرانی نسبت به پاکستان/عمران خان به لحاظ قلبی به ایران گرایش دارد

هاشمی به نقش پاکستان در پناه دادن به تروریست های حادثه خاش اشاره و بر لزوم خویشتن داری و تدبیر بیشتر از سوی مسئولان ایرانی نسبت به پاکستان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

«سید جعفر هاشمی» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان به نقش پاکستان در پناه دادن به تروریست های حادثه خاش اشاره کرد و گفت: قطعا این حادثه تروریستی و این اقدام پاکستان محکوم است.

 

دیپلمات سابق کشورمان در ادامه بر لزوم خویشتن داری و تدبیر بیشتر از سوی مسئولان ایرانی نسبت به پاکستان تاکید کرد و گفت: ما نباید در این زمینه مواضع تندی اتخاذ می کردیم. مردم پاکستان علاقه وافری به ما دارند و در سال های گذشته این علاقه را ثابت کرده اند و دولت پاکستان نیز خودش را مدیون جمهوری اسلامی می داند زیرا در مقاطع مختلف ایران به پاکستان کمک کرده است.

 

وی به اشتراک نظر ایران و پاکستان در خصوص بسیاری از مسائل منطقه نیز اشاره کرد و یادآور شد: همچنین این دو کشور مسلمان هستند و در سازمان همکاری های اسلامی نیز نزدیکی بسیاری به هم دارند. این نزدیکی ها در برخی از موارد گرفتاری هایی ایجاد می کند که باید با تدبیر با آن برخورد داشت.

 

هاشمی اظهارداشت: بی تدبیری در موضع گیری در مقطعی که سفر محمد بن سلمان به پاکستان در شرف انجام است نباید شکل بگیرد. درست است ما باید منافع ملی را حفظ کنیم و با دشمنان و تروریست ها برخورد داشته باشیم و پاکستان هم باید حتما پاسخگو باشد اما همگان می دانند که حمایت های مالی تروریست ها از سوی کشورهایی است که علیه ما با اسرائیل هم نوا شده اند.

 

سفیر اسبق ایران در برزیل خاطرنشان کرد: این حامیان تروریست همچنین به دنبال آن هستند که از اختلافات میان ایران و پاکستان تبلیغات سیاسی صورت دهند به همین دلیل ما باید در این مقطع حساس با دقت بیشتری نسبت به دولت پاکستان موضع گیری داشته باشیم.

 

هاشمی ادامه داد: عمران خان به لحاظ قلبی به ایران گرایش دارد اما در عمل به شدت تحت تاثیر سعودی هاست و ما نباید کاری کنیم که تمایل قلبی او به ایران از میان برود.  ما باید حساب ارتش و آی سی آی را از دولت جدا کنیم.

 

وی تاکید کرد: من معتقدم پشت پرده حمله تروریستی اخیر در دست سعودی ها بوده است زیرا بن سلمان همواره قبل از سفر به کشورهای منطقه این اقدامات انجام می دهد تا روابط با کشور مقصد را تقویت کند.

دیپلمات سابق کشورمان با یادآوری این نکته که قطعا آن ها می دانستند که با چنین عملیات تروریستی و زدن سربازان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روابط میان تهران و اسلام آباد تیره می شود، گفت: بن سلمان با دستان پر به اسلام آباد رفت و قراردهای های میلیاردی با آن ها امضا کرد تا از این فرصت برای تیره کردن روابط تهران و اسلام آباد استفاده کند.

 

وی به حمله به 40 سرباز هندی در کشمیر هندوستان اشاره کرد و افزود: عربستان وامارات مسئول این حمله تروریستی نیز بوده اند و آن ها در تلاش هستند میان پاکستان و همسایگان آن شکاف ایجاد کنند تا اسلام آباد به ریاض نزدیک تر شود.

 

هاشمی در پایان با تاکید براین نکته که قطعا حمله تروریستی خاش باید پاسخ داده شود، تصریح کرد: از فرماندهان جان برکف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این انتظار می رود که در موضع گیری هایشان در این خصوص زمان و موقعیت را درک کنند و امیدواریم که انسجام در دیپلماسی ایران موجب شود تا هم همسایگی پاکستان برای ما حفظ شود و هم دولت این کشور در خصوص مقابله با این تروریست ها با ایران همکاری داشته باشد./

نظر شما