شناسهٔ خبر: 31303874 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بررسی حضور 5تکخال سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر

کشاورز‌ و‌ رشیدی‌ هرگز،‌ نصیریان‌ در‌‌ 84 سالگی!

علی نصیریان در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر که اخیراً برگزار شد، در حالی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم «مسخره‌باز» کسب کرد که برای اولین بار این جایزه بزرگ سینمایی ایران را از آن خود کرد.

صاحب‌خبر -
 جایزه‌ای که خود نصیریان آن را سیمرغ درجه دو توصیف کرد و تعدادی از بازیگران و منتقدان هم از این که به این استاد بازیگری سینمای ایران جایزه نقش مکمل داده شده است، گلایه کردند. با این حال، نصیریان در ۸۴سالگی تبدیل به مسن‌ترین فردی شد که این جایزه را دریافت کرده است. نکته‌ای که در خصوص «بزرگ آقا»ی سینمای ایران باید به آن اشاره کرد این است که او از جمله هنرمندانی است که در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایرانی در رشته بازیگری تئاتر و سینما شناخته شد و نشان درجه‌یک هنری را دریافت کرد. نشانی که به تعدادی دیگر از بازیگران سرشناس سینمای ایران مانند زنده یاد عزت‌الله انتظامی، زنده یاد داوود رشیدی، محمد علی کشاورز و جمشید مشایخی که از آنها به عنوان «پنج تن سینمای ایران» نیز نام برده می‌شود، داده شده است. نکته جالب در این خصوص این است که در بین این 5 نفر کشاورز و رشیدی هم جایزه‌ای از جشنواره فجر نگرفتند و تنها مشایخی و انتظامی 2 بار سیمرغ دریافت کردند. مشایخی در سال ۱۳۶۳، بابت بازی در دو فیلم گل‌های داوودی و کمال‌الملک، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد و انتظامی هم برای بازی در فیلم‌های گراند سینما در سال 67، روز فرشته در سال 72 سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و برای بازی در خانه‌ای روی آب در سال 80 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد تا 3 بار در طول عمر خود سیمرغ گرفته باشد. این موضوع باعث شد تا به بررسی بازی‌های شاخص این 5 ستاره بزرگ سینمای ایران بپردازیم و این که چطور به آنها سیمرغ تعلق گرفته و یا نگرفته است.
   چرا نصیریان سیمرغ نگرفته بود؟
کفش‌های میرزا نوروز، شیر سنگی، سال‌های خاکستری، ناخدا خورشید و بوی پیراهن یوسف از فیلم‌های شاخص نصیریان پس از انقلاب بوده‌اند و نصیریان به خاطر بازی در شیر سنگی در سال 65 و سال‌های خاکستری در
 سال 67 کاندیدای کسب سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شده بود که در جشنواره سال 65 سیمرغ بهترین بازیگر به داریوش ارجمند برای بازی در ناخدا خورشید و در سال 67 این جایزه به انتظامی برای بازی در گراند سینما داده شده بود. البته بسیاری بر این عقیده‌اند که نصیریان برای بازی خوبش در بوی پیراهن یوسف مستحق دریافت سیمرغ بوده ولی در جشنواره سال 74 نصیریان اصلاً جزو کاندیداها نبود و جایزه به محمد‌کاسبی برای فیلم پدر رسید.
   کشاورز به هامون خورد!
محمدعلی کشاورز  که متولد ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ و در آستانه 89 سالگی است، در سال 91 نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرد. این استاد بازیگری سینمای ایران، در 47 فیلم سینمایی بازی کرده که از میان آنها می‌توان به برزخی‌ها، کمال الملک، مردی که موش شد، کفش‌های میرزا نوروز، مادر، جست‌و‌جو در جزیره، ناصرالدین شاه آکتور سینما، دلشدگان، آقای بخشدار، زیر درختان زیتون، روز واقعه و کمیته مجازات در پس از انقلاب اشاره کرد. آخرین فیلمی هم که کشاورز در آن ایفای نقش کرده، به من نگاه کن در سال 81 بوده است. کشاورز در سال 68 برای بازی در فیلم مادر ساختهٔ زنده یاد علی حاتمی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد اما در آن سال زنده‌یاد خسرو شکیبایی برای بازی در فیلم هامون این جایزه را به دست آورد؛ هر چند نمی‌توان از کنار  بازی بسیار دیدنی  کشاورز در فیلم مادر گذشت.
   رشیدی هم بدون سیمرغ رفت
داوود رشیدی هم جزو چهره‌های برجسته‌ای بود که در دهه چهل شمسی از تئاتر پا به عرصهٔ سینما گذاشت که این بازیگر فقید هم در سال 91 به‌خاطر فعالیت‌هایش نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود. رشیدی در سال‌های نخست پس از انقلاب، یکی از پرکارترین دوره‌های بازیگری خود در سینما را سپری کرد و از سال 59 تا 63 در 17 فیلم سینمایی ایفای نقش کرد که شیلات، خانه عنکبوت، کمال‌الملک و گل‌های داوودی از مشهورترین این فیلم‌ها بودند. در سال ۱۳۶۳ فعالیت سینمایی رشیدی قطع شد و تا 9 سال بعد او اجازه فعالیت در سینما را نداشت اما در سریال‌های تلویزیونی بازی می‌کرد. بازی در فیلم شیلات در سال 62 جزو بازی‌های به یاد ماندنی او در سینماست هر چند دستش در آن سال  از سیمرغ کوتاه ماند.

نظر شما