شناسهٔ خبر: 31301740 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سرپرست گروه موسیقی همنوازان ماد:

موسيقی همدان قربانی منافع عده‌ای منفعت‌طلب شده است

سرپرست گروه موسیقی «همنوازان ماد» در همدان با بیان اینکه موسیقی همدان با توجه به قومیت‌های متنوع، هنرمندان برجسته و تاریخچه‌ای غنی، استعداد ایستادن بر قله موسیقی ایران را دارد گفت: متاسفانه اين جايگاه قربانی دایه‌های مهربان‌تر از مادر شده كه در باطن به فکر منافع خود هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان؛ در بیست و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر استان گروه موسیقی «همنوازان ماد» به سرپرستی فرهاد کریمی در سالن اصلی مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا به اجرای کنسرت پرداخت که در حاشیه این برنامه خبرنگار فارس با فرهاد کریمی سرپرست این گروه گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

وی در ابتدا با بیان اینکه گروه ما با نام اسبق «چکاد» در سال 1380 و به سرپرستی هنرمند ارجمند جناب پویان بیگلر و همراهی مالک امینی پیشوا، فرهاد کریمی، جلال‌الدین سروش، مهران رشیدی، مرتضی رشیدی، میثم نیکودل، فرزانه بهرامی و نیلوفر ایزدی در همدان تشکیل شد اظهار کرد: این گروه از سال 1381 به بعد به سرپرستی بنده و همراهی آسو عبدالله بیگی، مرتضی فطری، جواد مرادیان، وحید ربیع‌پور و جلال‌الدین سروش و با تکیه بر هویت موسیقی ملی ایران، آهنگسازی بر مبنای ردیف و استفاده از نغمات موسیقی فولکلور به فعالیت خود ادامه داد.

وی گفت: از جمله هنرمندانی که سابقه همکاری با این گروه را داشتند می‌توان به مسعود یاره(آواز)، نوین خوشنوا (آواز)، محمدامین پاک صفات(آواز)، مهدی یوسفیان(تار)، حسین زندی(تار)، پویان کاظمیان(عود)، فرشاد خزایی(تار)، اصغر رحمانی(بم تار)، احسان میرزایی(تمبک)،محمود سهرابی(تمبک)، پویا موسویان(تمبک)، بهنام بیات(کمانچه)، بهزاد صفری(سنتور) اشاره کرد.

کریمی با بیان اینکه این گروه در سال 90 موفق به کسب مقام نخست فستیوال موسیقی رنسانس ارمنستان و دریافت نشان کمیتاس شد افزود: گروه ما در سال 1391 و پس از اجرای کنسرت در کشور اوکراین  از سال با نام جدید «همنوازان ماد» به فعالیت خود ادامه داده است.

وی افزود: تمرینات گروه همنوازان ماد هم پس از فراخوان جشنواره و مشورت و رأی نهایی اعضا مبنی بر تصمیم به شرکت در پی انتخاب آثار اعضای اصلی خود و از بهمن ماه سال 1397 با انتخاب آثار شروع شد. 

سرپرست گروه «همنوازان ماد» با اشاره به حضور گروه خود در بیست و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر استان اظهار کرد: گروه با ترکیب  فرهاد کریمی(سنتور و سرپرست گروه)، محمد امین پاک صفات (آواز)، مرتضی فطری (تار)، آسو عبدالله بیگی(کمانچه)، جواد مرادیان (عود)، پویا موسویان (تمبک)، وحید ربیع‌پور (دف و دایره) در نخستین شب این جشنواره به اجرای برنامه پرداخت که خوشبختانه با استقبال مناسبی هم همراه بود.

وی با بیان اینکه جشنواره امسال نسبت به دوره‌های پیشین خود تغییرات چشمگیری در سیر صعودی داشته است گفت: در حوزه آثار شرکت‌کنندگان، تعداد گروه‌ها و از لحاظ مالی شاهد پیشرفت در این دوره جشنواره هستیم که امیدوارم این روند ادامه‌دار و رو به جلو باشد.

وی با اشاره به شرایط امروز موسیقی همدان تاکید کرد: البته همدان با پیشینه‌ای از تاریخ در صدر شهرهای متمدن باستانی قرار دارد، اما متاسفانه در این زادبوم دیرینه، آنچنان که باید و شاید به هیچ کدام از جنبه‌های هنری  توجه نشده است.

سرپرست گروه «همنوازان ماد» ادامه داد: هنر موسیقی به عنوان هنر اول از این قاعده مستثنی نیست و موسیقی به عنوان فرزند ارشد فرهنگ و تمدن در این شهر از مظلوم‌ترین هنرهاست.

وی با بیان اینکه موسیقی همدان با توجه به قومیت‌های متنوع، هنرمندان برجسته و تاریخچه‌ای غنی، استعداد ایستادن بر قله موسیقی ایران را دارد افزود: متاسفانه این جایگاه قربانی بغض‌ برخی شده است، دایه‌های مهربان‌تر از مادر که در ظاهر خود را دلسوز نشان می‌دهند و در باطن به فکر منافع خود و دیده شدن در این کارزار هستند.

کریمی اظهار کرد: علاوه بر مشکلاتی که خارج از خانواده موسیقی همدان وجود دارد، در داخل بدنه و از طرف برخی از فعالان این عرصه نیز مسائلی گاه خرد و ناچیز و گاهی بسیار مهم به وجود می آید که در آخر باعث مهاجرت به تهران و شهرهای دیگر و یا انزواطلبی افراد می‌شود.

وی تزریق بودجه و حذف محدودیت‌های غیر متعارف از موسیقی سنتی استان  را در کنار برگزاری هفته های موسیقی همدان در پایتخت و سایر استان‌ها و همچنین همکاری با هنرمندان برجسته کشور را از جمله راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات عنوان کرد.

سرپرست گروه «همنوازان ماد» گفت: تامین شرایط مناسب برای ضبط و پخش آثار موسیقی استان به طور سراسری با کیفیت مناسب و  تشکیل کارگروه برای هر ساز متشکل از مدرسان و افراد با سابقه و اداره تخصصی مسائل مربوط به آن توسط اعضای انتخابی نیز می‌تواند به اهالی موسیقی این دیار کمک شایانی کند که امیدواریم در آینده ای نزدیک رخ دهد.

انتهای پیام/ 89041/ 40

نظر شما