شناسهٔ خبر: 31294428 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

دادستان تهران خبر داد

احتمال عفو بابک زنجانی

صاحب‌خبر -
16 اسفند سال 94 یعنی تقریباً 3 سال پیش بود که اعلام شد بابک زنجانی به اعدام محکوم شده است؛ حالا دادستان تهران می‌گوید او می‌تواند طناب دار را از گردن خود باز کند؛ طنابی که البته آن گونه که از ظواهر امر برمی‌آید، خیلی بابک زنجانی را نترسانده؛ چرا که وی هنوز بدهی‌اش را نپرداخته است.
اما عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در گفت‌و‌گویی رادیویی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اگر بابک زنجانی بدهی‌اش را بدهد مورد عفو قرار می‌گیرد، گفت: در حکم ایشان آمده که اگر او وجوه را مسترد کند، می‌تواند مشمول عفو قرار گیرد. لذا پرونده بابک زنجانی برای پرداخت وجوه دولت تشکیل شد. جعفری دولت آبادی با طرح این سؤال که چرا حکم را اجرا نمی‌کنیم، گفت: ما بارها گفتیم اگر او پول‌ها را بدهد می‌تواند مورد عفو قرار گیرد. ما چندین سال است که حکم را اجرا نکردیم با اینکه حکم قطعی است؛ زیرا «اگر» دارد و این قید «اگر» مهم‌تر است.
به گزارش ایسنا، دادستان تهران یادآور شد: ما ماه گذشته جلسه گذاشتیم و ایشان پیشنهاد داشت که به او کمک شود و امروز نجات جان زنجانی دست خودش است که اموال دولت را بدهد. وکلا هم مدعی کمک‌اند؛ ولی هنوز کار عملی نشده است. ما قبلاً هم مهلت دادیم و باز هم مهلت می‌دهیم ولی باید توجه کند که بدون پرداخت مال کمکی به او نمی‌شود.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی استارتاپ‌ها از سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کردند، مثل دی جی کالا و شیپور و آیا قرارداد این دو وب‌سایت به دادستانی داده شده است گفت: گزارش دقیقی در این زمینه برای ما نیامده است و منتظریم پلیس فتا در این زمینه به ما گزارش بدهد.
 دادستان تهران درباره اتفاقات اخیر در زندان قرچک ورامین نیز توضیحاتی ارائه کرد. جعفری دولت آبادی در گفت‌وگویی رادیویی درباره اتفاقات اخیر در زندان قرچک ورامین گفت: عده‌ای زندانیان را تحریک کردند که مشمول عفو نمی‌شوند؛ در حالی که بخشنامه عفو تازه صادر شده بود. ما بلافاصله بعد از صدور بخشنامه، تیم‌هایی را فرستادیم و کسانی را که مشمول عفو شدند  بررسی کردند. تا امروز ۳۱۰۰ نفر مشمول آزادی و تخفیف مجازات شدند که از این تعداد ۲۲۰۰ نفر آزاد و ۹۰۰ نفر تخفیف مجازات را شامل شدند که بخشی از آنها خانم‌ها بودند.
وی افزود: در بخشنامه عفو در مورد خانم‌ها تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. البته همه عفوها استثنائاتی دارد که عده‌ای به خاطراین استثنائات مشمول آن نشدند.
 
22 هزار و 700 زندانی آزاد شدند
رئیس سازمان زندان‌ها خبر داد: با اجرای بخشنامه عفو گسترده زندانیان تا امروز 22 هزار و 700 نفر از زندانیان آزاد و 13 هزار و 400 نفر مشمول تخفیف مجازات شدند. علی اصغر جهانگیر ادامه داد: بر اساس آمار اعلام شده، استان تهران با دو هزار و 67 نفر و استان خراسان رضوی با دو هزار و 25 نفر بیشترین آمار آزادی و استان اصفهان با هزار و 500 زندانی بیشترین تخفیف مجازات را تا این تاریخ داشته‌اند. به گفته وی، بیشترین تعداد آزادی بر اساس گروه سنی با تعداد شش هزار و 313 نفر متعلق به گروه سنی 26 تا 32 سال است. همچنین تعداد 606 نفر از زندانیان آزاد شده را زنان تشکیل می‌دهند.

نظر شما