شناسهٔ خبر: 31290710 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین:

۵۳۸۲ نفر در اعتکاف امسال استان قزوین شرکت کردند

قزوین- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: امسال بیش از ۵۳۸۲ نفر زن و مرد در ۶۳ مسجد شهرهای استان در اعتکاف شرکت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان قزوین روز چهارشنبه در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام علی نعمت اللهی در این جلسه اظهارداشت: انسان دارای نیازمندی های مختلف مادی و معنوی است و خداوند متعال برای تامین نیازهای معنوی بشر، عبادات را  به صورت واجب و مستحب تشریع کرده و تنوع در عبادت دقیقاً به دلیل نیازهای گوناگون است

وی افزود: اعتکاف مجموعه ای از بهترین عبادتها و فرصتی برای پاک کردن زنگارهای دل و کسب توشه سفر آخرت و در حقیقت ورود به عرصه جهاد اکبر و مبارزه با نفس است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: اعتکاف از امور معنوی و دینی مستحب است که همه ساله با حضور جوانان و نوجوانان و افراد دین مدار برگزار می شود و هر ساله شاهد استقبال خوب افراد از آن هستیم.

نعمت اللهی گفت:باید بستر را به گونه ای مهیا کنیم تا استانداردهای اولیه اعتکاف‌ در همه مساجد پیش بینی شده بخوبی تامین شودو معتکفین با آرامش بیشتری در این حرکت دینی شرکت کنند.

وی افزود: در اعتکاف امسال ۱۷۶ مبلغ دینی در استان اعزام شدند که تعداد ۶۹ زن مبلغه همچنین ۵۹ قاری و ۵۳ مداح نیز در این برنامه شرکت کردند.

نعمت اللهی یادآورشد: در اعتکاف امسال ۵۳۸۲ نفر شرکت کردند که ۱۶۱۱ نفر مرد و ۳۷۷۱ نفر زن بودند که این مراسم در ۶۳ مسجد برپا شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: در تاکستان ۱۱۵۶ نفر در ۱۷ مسجد اعتکاف کردند و در قزوین ۱۴۲۴ نفر در ۷ مسجد، در بوئین زهرا تعداد ۱۰۹۲ نفر در ۱۷ مسجد، در شهر آوج ۲۳۰ نفر در ۴ مسجد، در آبیک ۴۶۱ نفر در ۹ مسجد و در شهرستان البرز ۱۰۲۹ نفر در ۶۳ مسجد در مراسم اعتکاف شرکت کردند.

نعمت اللهی اضافه کرد: اعتکاف از موضوعات موثر ومفید و یک حرکت معنوی در ببن جوانان و نوجوانان است و باید تلاش شود این رویکرد در جامعه تبلیغ شود و با بستر سازی مناسب برای ساماندهی امور هم اقدام کنیم.

وی اظهارداشت: آماده شدن مساجد و تامین گرمایش و سیستم صوتی و آراستگی مساجد بسیار مهم است و باید مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد.

نعمت اللهی گفت:توجه به نظم در اعتکاف مهم است و درکنار آن باید تامین نیازها و تشریفات و اطعام افراد، بهداشت فردی و مساجد، رسیدگی به جمع اوری زباله به صورت روزانه، تمهید لازم برای حضور افراد سالمند در اعتکاف، فراهم شود.

وی اظهارامیدواری کرد با کمک هیئت های مذهبی و جلب مشارکت خیرین نسبت به تامین هزینه های اعتکاف از محل کمک های مردمی اقدام شود.

در ادامه حجت الاسلام سید قریش موسوی رئیس ستاد اقامه نماز استان گفت: اعتکاف از سنت های حسنه دینی برای خودسازی است و می تواند در همه ماهها برگزار شود اما در رجب و رمضان ثواب بیشتری دارد.

موسوی یادآورشد: امسال اعتکاف همزمان با ایام عید مقارن شده و باید تمهیداتی فراهم شود تا شاهد کاهش جمعیت در اعتکاف سال آینده نباشیم.

وی اضافه کرد: اعتکاف یک کار معنوی است و نباید اطعام را از دولت و شهرداری بگیریم و بهتر است روی اطعام و افطاری توسط خیرین تبلیغ کنیم تا کسانی که افطاری می دهند به اعتکاف هدایت شوند.

نظر شما