شناسهٔ خبر: 31286419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عطش باغستان سنتی

شماره جدید هفته نامه مینودر در مطلبی با تیتر عطش باغستان سنتی وضعیت این مجموعه و تهدید آن به دلیل کم آبی را بررسی کرده است.

صاحب‌خبر -

در این مطلب که به قلم مرضیه اردکانی نوشته شده می خوانیم باغات سنتی هزارساله قزوین، از آثار و افتخاراتی است که یادآور تمدن و قدمت دیرینه این شهر بوده و در حقیقت قزوین کهن را به قزوین مدرن امروزی پیوند می دهد و بافت تاریخی این شهر را تداوم می بخشد.
این باغستان سنتی برگی سبز از شناسنامه این دیار است که نه تنها از جاذبه های شهر به حساب می آید؛ بلکه طبق نظر کارشناسان محیط زیست یک عامل قوی در محافظت مردم شهر در مقابل هجوم ریزگردها و خشکیدگی هوا و پیشروی بیابان و فروچاله ها محسوب می گردد.
سال هاست که حفظ این میراث سبز دغدغه دوستداران میراث باستانی و هویت قزوین شده است، چرا که در دهه های اخیر عواملی مثل خشکسالی و کاهش بارندگی ها و همچنین توسعه شهری موجب تخریب و نابودی بخشی از این یادگار قدیمی قزوین گردیده است.
بریان کلا تکه ای از باغستان سنتی قزوین است که این میزان آبیاری موجود سیرابش نمی کند، درختان کهنه بریان کلا با تمام دلسوزی های باغداران خود باز هم تشنه هستند و آب می طلبند تا محصولات خود را به بار بیاورند.
چوبداری از باغداران منطقه بریان کلا به نمایندگی از سایر باغداران این منطقه در گفتگو با خبرنگار هفته نامه مینودر گفته است: بریان کلا منطقه ای در انتهای رودخانه ارنجک، واقع در بلوار آیت الله خامنه ای روبه روی کارخانه آلومتک است که با میزان کم آبی که از نهر پسه جوب به آن می رسد؛ آبیاری می شود اما این میزان آب به هیچ عنوان برای سیرابی درختان ما کافی نیست و در صورت تداوم این کم آبی، خشکسالی این منطقه را تهدید می کند.
تیتر اول هفته نامه مینودر نیز به مشکلات پروژه جاده قزوین-الموت-تنکابن اختصاص دارد که به نقل از مدیرکل راه و شهرسازی قزوین نوشته است این پروژ 40 میلیارد تومان هزینه داشته و باید تکمیل شود.
گوشتی که تورم از تنمان می ریزد عنوان مطلب دیگری از این هفته نامه است که در آن علل افزایش چشمگیر قیمت گوشت قرمز در استان واکاوی شده است.
حاشیه های پرحاشیه، سلول زندان، ایستگاه پایانی سارقان حرفه ای خودرو و نبوغ اراک حریف شهرداری قزوین برای رسیدن به لیگ برتر از دیگر عناوین این شماره مینودر هستند.
هفته نامه مینودر به مدیرمسئولی عاطفه مشایخ در قزوین منتشر می شود.
7388*3013

نظر شما