شناسهٔ خبر: 31280809 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

وزیر فرهنگ در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر:

موسیقی ایرانی خط ارتباطی ما با جهان است

مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه سه‌شنبه سی‌ام بهمن ماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد و علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در تالار وحدت برگزارشد.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
 
 
 
 
سرانجام نت‌های 34 هم به پایان رسید؛ جشنواره ای به دبیری شاهین فرهت و با حضور گروه‌های مختلف موسیقی که به مدت 6 شب در 6 سالن پایتخت برگزار شد. جشنواره موسیقی سی و چهارم توانست عرصه‌ای گسترده‌تر برای عرض اندام آهنگسازان ایرانی باشد، البته جشنواره امسال هم با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش به مانند سال‌های پیشین خود از همان ابتدای کار از حاشیه‌ها در امان نماند و با اعتراض و گلایه‌هایی همراه بود و بی‌تردید با تصویب آیین‌نامه نوپای جشنواره موسیقی فجر در سال‌های آینده شاهد اتفاقات بهتری باشیم.
اما در مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر که اجرای آن را فرزاد جمشیدی بر عهده داشت پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و اجرای سرود ملی ایران توسط گروه موسیقی «کر اردیبهشت» به سرپرستی حمید عسگری؛ کلیپی از روند برگزاری جشنواره پخش شد. شاهین فرهت دبیر هنری جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر نخستین سخنران این مراسم بود. به عقیده این آهنگساز جشنواره موسیقی فجر طی این سال‌ها همیشه بهترین زمان را برای اجرای موسیقی برای مخاطبان و دوستداران موسیقی اختصاص داده است.
او افزود: امسال آرزوی دیرینه من که اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود تا حدودی برآورده شده است. من از سال 64 که اولین دوره جشنواره موسیقی فجر بود در جشنواره‌های مختلف موسیقی فجر حضور داشته‌ام و هر ساله نیز شاهد تغییرات متفاوتی در نحوه برگزاری آن بوده‌ام. امسال در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از آثار بسیاری از آهنگسازان ایرانی استفاده شد که نشان از پیشرفت هنرمندان ما در حوزه آهنگسازی و نوازندگی است و این آثار توسط گروه‌های خارجی به اجرا درآمد همچنین آثار آهنگسازان بزرگ کشورمان نیز توسط گروه‌های ایرانی اجرا شد و این روند قطعاً ادامه می‌یابد. ما امروزه در عصر تکنیک حضور داریم و بسیار خوشحالم که موسیقیدانان ایرانی با شوق و جدیت آثار موسیقی ایرانی و کلاسیک را اجرا می‌کنند اما از طرفی می‌بینم که چه راه طولانی در پیش داریم و ما باید کارهای زیادی را در این زمینه انجام دهیم؛ بویژه در خصوص نسل جوان و امیدوارم آیندگان بتوانند راه آنها را ادامه بدهند.
این آهنگساز بیان کرد: این چند روز برای من بسیار خاطره‌انگیز بود زیرا شوق و ذوق دوستداران موسیقی بیشتر از قبل بوده و من امیدوارم هرسال بهتر از سال قبل باشد و آرزو دارم موسیقی ایران پیشرفت کند و در جهان معرفی شود.
در ادامه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، مجید کیانی نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی و فریماه قوام صدری نوازنده و آهنگساز موسیقی کلاسیک از سه هنرمند پیشکسوت موسیقی ایران استادان کریم صالح عظیمی ردیف دان، خواننده و مدرس آواز، رامین جزایری سازنده و نوازنده تار و سه‌تار و فخری ملک‌پور نوازنده پیانوی ایرانی تجلیل و قدردانی شد.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه این مراسم بیان کرد: کشور ما ایران از یک‌سو تاریخ دیرینه‌ای در موسیقی دارد و از سویی دیگر گستره وسیع جغرافیایی که سبب شده موسیقی را از دیگر نقاط جهان متمایز کند و این دو ترکیبی از اصالت و تنوع را به موسیقی ما داده است.
او افزود: موسیقی ایرانی حافظ هویت ایران است. ایرانی که با زبان موسیقی خود زندگی کرده و زندگی می‌کند. این موسیقی پاسدار رنگین کمان اقوام ایرانی است و خط ارتباطی ایران با جهان است و ما همواره با شعر و موسیقی با جهان ارتباط داشته و داریم و خواهیم داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای نوآفرینی است. این رویداد از یک‌سو خط اتصالی بین استادان و کسانی است که جا پای استادان می‌گذارند، و از سوی دیگر خط اتصال ایران به تهران است به‌طوری که ما می‌بینیم با حضور چند گروه موسیقی در تهران و برگزاری جشنواره در ۱۵ استان کشور چگونه فضای ارزشمندی در چارچوب این رویداد اتفاق افتاده است. از سوی دیگر جشنواره موسیقی خط اتصال با موسیقی جهان است که امسال هم چنین فضاهایی در قالب جشنواره به وجود آمد. حال بر این خط‌های اتصال خط اتصال دیگری افزوده شد و این‌که ما در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی می‌توانیم در این چارچوب موسیقی انقلاب و دفاع مقدس را زنده کنیم. من به دبیر محترم جشنواره استاد فرهت و همکارانم در معاونت هنری که این اتفاق خوب را رقم زدند دست مریزاد می‌گویم.
گروه «خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی و خوانندگی نوید نوروزی، گروه موسیقی «روشنا» به سرپرستی حسین اینانلو و خوانندگی مظفر شفیعی، گروه موسیقی قشقایی یاغلیق به سرپرستی ساناز نامداری، دونوازی کمانچه و دودوک رضا عسگرزاد و حسام اینانلو و تکنوازی پیانو هوشیار خیام ازجمله برنامه‌های این مراسم بود که اجرا شد.

کلمات کلیدی

وزیر فرهنگ

اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

موسیقی ایرانی خط ارتباطی ما با جهان

نظر شما