شناسهٔ خبر: 31279646 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

افزایش جمعیت و ساخت‌وسازهای بی‌رویه ذخایر آب منطقه ۲۲ را تهدید می‌کند

بحران در راه است

ثریا روزبهانی-خبرنگار: ماه گذشته آب شرب منطقه۲۲ به مدت ۸ تا ۹ ساعت قطع بود.

صاحب‌خبر -

این مشکل فقط معطوف به ماه بهمن نمی‌شود، بلکه اهالی این منطقه در طول سال با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و زندگی ساکنان شهرک‌های گلستان، شهید صیاد شیرازی، شهید باقری و محله‌های اطراف میدان‌های اتریش، قزوین و ساحل به دلیل قطع مداوم و غیرمنتظره آب، با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است. هرچند افت فشار و قطع آب چندین ساعته برای شهروندان این منطقه تازگی ندارد، برای بررسی این مشکل با «سیدعلی موسوی زاویه» معاون بهره‌برداری آبفای منطقه ۳ تهران گفت‌وگو کردیم.

به گفته موسوی، آب شربی که ساکنان منطقه۲۲ مصرف می‌کنند از ۳۴ حلقه چاه تأمین می‌شود که برخی از آنها در حال خشک شدن هستند، اما آب شرب مصرفی از نظر کیفیت و سلامت مطابق با استانداردهای شرکت آب شهر تهران است.  

یک روز برای چند ساعت آب قطع می‌شود و روز دیگر فشار آب به قدری کم است که حتی به طبقه دوم ساختمان هم نمی‌رسد. «محسن علوی» از ساکنان قدیمی منطقه ۲۲ با بیان این جمله از افت فشار آب شرب به‌عنوان مهم‌ترین مشکل این منطقه نام می‌برد و می‌گوید: «یک پنجم ساخت‌وسازهای شهر تهران در منطقه ۲۲ انجام می‌شود. در حالی که تا قبل از رونق انبوه‌سازی در این منطقه، شهروندان هر روز به‌ویژه در فصل تابستان با افت ناگهانی فشار و سختی در تأمین آب شرب مواجه بودند و اکنون با چند برابر شدن جمعیت و اسکان شهروندان در واحدهای مسکونی جدید این مشکل به بحران تبدیل شده است. همچنین اغلب ساکنان این منطقه از آب چاه استفاده می‌کنند و ممکن است به بیماری‌های پوستی و گوارشی دچار شوند.»

  •  تصفیه دوباره آب

وقتی از اهالی این منطقه درباره کیفیت آب شرب سؤال می‌کنیم، آنها اعتقاد دارند که آب شرب این منطقه استانداردهای لازم را ندارد. به همین خاطر آنها در خانه‌هایشان دستگاه تصفیه آب نصب کرده‌اند یا برای شرب و طبخ غذا آب معدنی می‌خرند و استفاده می‌کنند. «رضا ‌ترهان» نزدیک به ۱۰سال است که در خیابان لاله سکونت دارد. او درباره کیفیت آب شرب مصرفی در منطقه ۲۲ می‌گوید: «آب لوله‌کشی، املاح زیادی دارد و چند سالی است که به خاطر مصرف این آب، کلیه‌هایم سنگ‌ساز شده‌اند و برای اینکه بیماری‌ام تشدید نشود مجبورم روزانه آب معدنی بخرم و مصرف کنم. ساکنان منطقه ۲۲ با وجودی که در شهر تهران زندگی می‌کنند و برای برخورداری از آب شرب سالم انشعاب خریده‌اند، اما مانند برخی مناطق دورافتاده کشور از داشتن آب سالم محرومند.»

  •   بازسازی شبکه آبرسانی 

تأمین آب شرب منطقه از طریق چاه و خشک شدن برخی از آنها، بحران کم‌آبی و تشدید افت فشار آب به دلیل افزایش جمعیت در برج‌های تازه‌ساز، استخراج بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی به خاطر ساخت‌وسازها در این منطقه و همچنین راه‌اندازی نشدن تصفیه‌خانه شماره ۶ شرکت آب تهران بعد از گذشت چند سال، مهم‌ترین نکات و مواردی است که «سید علی موسوی زاویه»  
معاون بهره‌برداری آبفای منطقه ۳ تهران در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند.

او درباره مشکل کم‌آبی می‌گوید: «شبکه آبرسانی در محدوده منطقه ۲۲ شهرداری تهران با افت فشار روبه‌روست و این مشکل در برخی از ایام سال بیشتر می‌شود و در نتیجه نارضایتی اهالی این منطقه را به دنبال دارد. اکنون ۳۴ حلقه چاه، آب شرب مصرفی ساکنان این منطقه را تأمین می‌کند که به خاطر استفاده بیش از حد از آنها و همچنین کاهش حجم آب سفره‌های زیرزمینی، تعدادشان رو به کاهش است و از طرفی هم برخی از آنها به احیا و بازسازی نیاز دارد. همچنین این مصرف بی‌رویه باعث شده تا تعدادی از این چاه‌ها در خطر خشک شدن قرار بگیرد و برای برداشت از آنها با محدودیت روبه‌رو هستیم. اگر این چاه‌ها و شبکه آبرسانی بازسازی شود، می‌توان به‌طور مستقیم از چاه‌ها به شبکه آبرسانی آب تزریق کرد. به همین خاطر باید به فکر احداث چاه‌های جدید بود، اما اجرای این راهکار و پیشنهاد هم به دلیل وضعیت نامطلوب و محدود سفره‌های زیرزمینی ممکن نیست.» 

  •   خشک شدن چاه‌ها به دلیل انبوه‌سازی 

قرار بود منطقه ۲۲ به قطب گردشگری شهر تهران تبدیل شود، اما اکنون با توجه به ساخت‌وسازهای بی‌رویه در این منطقه، باید از آن به‌عنوان قطب بلندمرتبه‌سازی یاد کرد. موسوی به بحران کم‌آبی در تابستان آینده برای ساکنان این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در چند سال اخیر، جمعیت این منطقه به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌کنیم که تا تابستان آینده با توجه به ساخته شدن برج‌ها و آپارتمان‌های بخش غربی این منطقه، مانند پروژه‌های مسکونی شهرک شریعتی، مروارید شهر، آتی شهر و نگین، با انفجار جمعیت مواجه شویم. به همین خاطر مشکل افت فشار و کمبود آب به بحران تبدیل خواهد شد و باید احساس خطر کرد. چراکه در بسیاری از این اماکن ساخته شده شهروندان جدیدی ساکن خواهند شد و جمعیت این محدوده افزایش پیدا می‌کند.» 

  • ‌ آب شرب منطقه۲۲ سالم است

«سید علی موسوی» علاوه بر تناسب نداشتن جمعیت و توسعه شتاب‌زده منطقه‌ای که هنوز برخی از زیرساخت‌های اولیه‌اش ساخته و اجرا نشده است، از فرسوده بودن شبکه آبرسانی در این منطقه هم به‌عنوان مشکل دیگری نام می‌برد و می‌گوید: «شبکه آبرسانی موجود فرسوده است و متناسب با جمعیت کنونی این منطقه نیست. به همین خاطر باید اصلاح و دوباره راه‌اندازی شود.» او در پاسخ به صحبت‌های اهالی درباره کیفیت نامطلوب آب در منطقه ۲۲ می‌گوید: «آب چاه‌ها به‌صورت ۲۴ساعته پایش می‌شود. به همین خاطر از نظر کیفیت و سلامت مشکلی ندارد و موارد بهداشتی‌ای که خط قرمز تلقی می‌شود، در این پایش در نظر گرفته و رعایت می‌شود. به همین خاطر می‌توان گفت آب شرب این منطقه سالم و براساس استانداردهای شرکت آب شهر تهران است. همچنین میزان مصرف اهالی این منطقه از ۱۸۰ تا ۲۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر است که در برخی از نقاط به دلیل ساخت‌وسازهای بی‌رویه و استفاده از سفره‌های زیرزمینی پرمصرف محسوب می‌شوند.»

  •  کنترل بحران با راه‌اندازی تصفیه‌خانه شماره ۶

«طرح آبرسانی به شهر تهران از سد تنظیمی امیرکبیر که یکی از مهم‌ترین و در عین حال حساس‌ترین طرح‌های آبرسانی کشور است، در منطقه ۲۲ اجرا می‌شود.» این خبر سال ۹۵ به نقل از «عادل ساعدی» مجری طرح آبرسانی به تهران در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها منتشر شد، اما بعد از گذشت ۲سال و اندی از انتشار این خبر هنوز این طرح برای بهره‌برداری آماده نشده است. موسوی اعتقاد دارد راه‌اندازی تصفیه‌خانه شماره ۶ شرکت آب تهران، راه کنترل این بحران است. معاون بهره‌برداری آبفای منطقه۳ تهران در این‌باره می‌گوید:

«با توجه به افزایش جمعیت به این بخش پایتخت، باید هرچه زودتر تصفیه‌خانه شماره ۶ آب تهران وارد مدار و فعال شود. اما این طرح تاکنون به دلیل تکمیل نشدن تصفیه‌خانه و رینگ‌های آن به تعویق افتاده و هنوز اجرایی نشده است. همچنین انتقال آب شرب از طریق شبکه توزیع به منطقه ۲۲ هم راهکار دیگری برای خلاصی از مشکل کمبود آب در این منطقه است و مساعدت مسئولان مدیریت شهری را می‌طلبد. امیدواریم تا تابستان سال آینده به برخی از این راهکارها دست یابیم.»

برچسب‌ها:

نظر شما