شناسهٔ خبر: 31279454 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون وزیر خارجه ایران؛

در چهل سال گذشته ایران در مقابل تروریسم با قدرت از خود دفاع کرده است

خبرگزاری صداوسیما

سعید سجادپور معاون وزیر خارجه ایران گفت در چهل سال گذشته ایران در مقابل تروریسم با قدرت از خود دفاع کرده است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ به نقل از  شبکه تلویزیونی روسیا الیوم ، سعید سجادپور معاون وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با برنامه «قصاری القول» شبکه روسیا الیوم درباره نشست والدای در مسکو گفت :« نشست والدای از بهترین نشستهایی بود که گفتگوهای خوبی درباره خاورمیانه در آن انجام شد و تحلیلهایی درباره همه اوضاع منطقه ما ارائه شد و بنابراین من آن را نشست خوبی ارزیابی می کنم.»
سجادپور در پاسخ به سوال سلام مسافر مجری این برنامه درباره اظهارات مسئولان نظامی ایرانی در واکنش به اقدام تروریستی در جمهوری اسلامی ایران و اینکه آیا تغییری در سازوکار دیپلماسی ایران نسبت به پیش از این اقدام تروریستی به وجود آمده است  گفت :« فکر می کنم باید چند مسئله مختلف را باید مدنظر قرار داد. اولا ما هیچ گاه متخاصم نبوده ایم و از منافع و انقلاب و خاک خود دفاع کرده ایم و این مسئله را در چهل سال اخیر ثابت کرده ایم که ایران کشوری است که با موفقیت از خود دفاع کرده است. مسئله دیگر این که باید بگوییم حوادث و اقدامات تروریستی که علیه منافع ما صورت گرفته است طبعا آن را رها نخواهیم کرد و تروریستها را بدون مجازات نخواهیم گذاشت و این مسئله با مواضع تفاوت زیادی دارد و کشور ما می تواند از خودش دفاع کند. مسئله سوم که مسئله مهمی است ، فکر می کنم - نه با این علت که ایرانی هستم بلکه به عنوان یک تحلیلگر مسائل سیاست بین الملل و مطالعات خاورمیانه - می توان ایران را به عنوان یک عامل موثر و منطقی توصیف کرد و این به معنای این است که تصمیمات خود را با احتیاط اتخاذ می کند تا قابل اجرا باشد نه اینکه واکنش انفعالی به مسائل مختلف داشته باشد. و این چیزی است که ایرانیها و ناظران می گویند. مسئله چهارم اینکه ایران کشوری است که امنیت خود را به صورت مستقل تامین می کند و شاید ما تنها کشوری در این منطقه باشیم که به ائتلافات یا پیمانهای نظامی وابسته نیستیم و امنیت خودمان را از اینجا و آنجا عاریت نمی گیریم و این مسئله موجب می شود که ایران برای پاسخ به تهدیدات و با توجه به منافع خود با اعتماد به نفس و تکیه بر خود عمل کند. به طور خلاصه ، ایران از پختگی کامل برخوردار است و هر اقدامی علیه امنیت خود را با اعتماد به نفس کامل مورد محاسبه قرار می دهد. فکر می کنم در مواضع دفاعی ایران ثبات وجود دارد اما مسائلی را که به دفاع از مردم ما مربوط می شود نادیده نمی گیرد.»
وی در پاسخ به اینکه برخی کشورهای عربی به پرداخته شدن به مسئله فلسطین توسط ایران واکنش نشان می دهند و می گویند این یک مسئله عربی است و ایران نباید آن را شعاری برای محقق کردن اهداف توسعه طلبانه خود در کشورهای عربی قرار دهد ، گفت :« آیا شما فکر می کنید این صرفا یک مشکل عربی است؟ شما به نوعی اتهام وارد می کنید. این یک مشکل کاملا عربی نیست بلکه مشکلی است که همه منطقه و بلکه همه بشریت را تحت تاثیر قرار داده است. مشکلی است که همه مسلمانان و همه کسانی را که عدالت برای آنها مهم است و همه کسانی که از ظلم بیزار هستند ، آزار می دهد. مسئله فلسطین ، مسئله ای جهانی و فراگیر و انسانی و جهانی و منطقه ای است و باید برای هر شخصی که عدالت را دوست دارد مهم باشد. معتقدم این پاسخ نشان می دهد اتهاماتی که علیه ما مطرح می شود هیچ پایه و اساسی ندارد و کسانی که این اتهامات را مطرح می کنند این مسئله را نادیده می گیرند که ما در این منطقه ای زندگی می کنیم که تحت تاثیر حوادث اطراف خودمان قرار دارد و همچنین فراگیر بودن حقوق بشر و تلاش برای تحقق عدالت را نادیده می گیرند.»

<div id="video-display-embed-code_3200189"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2359638/3200189?width=400&height=300"></script></div>


سجادپور درباره سفر آتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به مسکو و دیدارش با پوتین و مسائلی که بین این دو مطرح خواهد شد از جمله مسئله سوریه و ایران ، گفت :« در واقع اطلاعی از برنامه مذاکرات آنها ندارم اما می توانم پیش بینی کنم که نتانیاهو در همه مواضع و مسائل منطقه ما یک دروغگو است و او همانند گذشته دروغهایی را مطرح خواهد کرد. این دروغها و اتهامات دروغ او علیه کشور ما ، بخشی از برنامه و اهداف او در راستای تبلیغات انتخاباتی است و می خواهد ایجاد وحشت کند تا رای دهندگان را متقاعد سازد که او قدرتمند است و باید دوباره انتخاب شود. سیاستهای او احتمالا داخلی است و می خواهد از آنچه تهدید ایران می نامد برای اهداف خود استفاده کند اما فکر نمی کنم فایده ای برای او داشته باشد. آنچه عملا می بینیم این است که او قطعنامه های شورای امنیت را در خصوص فلسطینیها را نادیده می گیرد و فهرست و بلند و بالایی وجود دارد که هیچ کس نمی تواند این مشکلات را نادیده بگیرد اما با تمرکز بر مسائل دیگر می خواهد مسئله فلسطین را به حاشیه براند.»

نظر شما