شناسهٔ خبر: 31279290 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بازی تمرکز با «هوشیار و بیدار»

صاحب‌خبر -

بچه‌های قدیم این بازی را به اسم «هوشیار و بیدار» می‌شناختند. دلیلش این بود که آن را برای اولین بار در یک برنامه تلویزیونی کودکان و نوجوانان دیده بودند. این برنامه در سال‌های 1363 و 1364 از تلویزیون پخش می‌شد و یکی از پربیننده ترین برنامه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان در آن سال‌ها بود. این برنامه
دو شخصیت داشت به نام هوشیار با بازی محسن یوسف بیک و بیدار با بازی علیرضا خمسه که او را حتماً می‌شناسید؛ بله همان بابا پنجعلی خودمان در سریال پایتخت.
در این برنامه مسابقه‌ای بین بچه‌های شرکت کننده حاضر ترتیب داده می‌شد که با استفاده از وسیله‌ای بسیار ساده بود. این وسیله در واقع یک کیت الکترونیکی سنجش اعصاب بود. شرکت کننده باید حلقه‌ای را با تمرکز و دقت از لوله نازک پر پیچ و خمی می‌گذراند تا به انتهای مسیر برسد. در صورت برخورد حلقه به میله، صدای آژیر دستگاه درمی‌آمد و نشان می‌داد که شرکت کننده نتوانسته مسیر را با موفقیت طی کند. البته گاهی به شرکت‌کنندگان دو شانس داده می‌شد تا در صورت برخورد، بتوانند مسابقه را باز ادامه دهند.
این بازی تمرین خوبی برای تمرکز بود و کسی که می‌توانست مسیر را بدون برخورد طی کند، موفق می‌شد لقب متمرکزترین شرکت کننده را داشته باشد.
بعد از این برنامه تلویزیونی بود که انواع و اقسام بازی‌های هوشیار و بیدار در اندازه‌های مختلف به بازار آمد و طرفداران زیادی پیدا کرد. این بازی فقط هم مورد علاقه بچه‌ها نبود و تفریح خوبی برای تمام اعضای خانواده محسوب می‌شد. الان هم هنوز این بازی در فروشگاه‌ها هست. می‌توانید امتحان کنید و ببینید اوضاع تمرکزتان چطور است.

نظر شما