شناسهٔ خبر: 31279188 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

همزمان با خرید‌های پایان سال صورت گرفته است

حضور گسترده پلیس پایتخت در مراکز خرید شب عید

روزنامه جوان

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با توصیه به شهروندان برای مراقبت‌های لازم جهت خرید‌های پایان سال از حضور گسترده مأموران پلیس پایتخت در مراکز خرید خبر داد. وی همچنین در پاسداشت شهدای امنیت خیابان پاسداران گفت: آماده مقابله با گروه‌های نفوذ هستیم.

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: به گزارش خبرنگار ما، سردار حسین رحیمی صبح دیروز در حاشیه طرح رعد ۲۲ که در پلیس پیشگیری تهران بزرگ برگزار شد، در جمع خبرنگاران حضور یافت و در تشریح عملیات‌های مأموران تحت امرش گفت: «در این طرح حدود ۲۹۰ حکم قضایی به مرحله اجرا درآمد و در ۲۹۰ نقطه از شهر حدود ۶۸۷ نفر سارق و مالخر دستگیر شدند که از این تعداد ۳۴۵ نفر دارای سابقه و ۳۴۲ نفر جزو سارقان سرقت اولی هستند. همچنین با انهدام ۲۴ باند قاچاق، اموالی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان کشف شد.» سردار رحیمی در خصوص مبارزه با کالای قاچاق هم عنوان کرد: «با کشف ۱۳۳ هزار کالای قاچاق به ارزش ۴میلیارد تومان، ۵۵ قاچاقچی دستگیر شدند. همچنین از این افراد پنج قبضه سلاح گرم و ۴۶ قبضه سلاح سرد کشف شد و ۱۲ نفر به علت حمل سلاح گرم و سرد دستگیر شدند.»

کشف ۵ هزار مواد محترقه
رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: «۵ هزار مواد محترقه در این طرح کشف شده است. همچنین در حوزه اقلام ضدفرهنگی با دستگیری ۶۰ نفر بیش از ۱۰ هزار سی‌دی مستهجن کشف شده است.»

برخورد پلیس با دلالان ارزی
سردار رحیمی با اشاره به اینکه ۱۹۰ دلال ارزی در زندان هستند، درباره فروش ارز به صورت غیرقانونی گفت: «از امروز مرحله مبارزه با دلالان ارز آغاز شده است که تاکنون توانسته‌ایم ۲۰ نفر از آنان را دستگیر کنیم. همچنین همه صرافی‌های غیرمجاز پلمب شده‌اند.»

ترافیک در آخرین ماه سال افزایش می­‌یابد
وی درباره ترافیک پایانی سال هم توضیح داد: «ماه اسفند به جهت خرید سال نو، ماه شلوغی برای مردم و پلیس است. از این‌رو ترافیک در سطح شهر افزایش پیدا کرده است. همچنین برای امنیت بازار ده‌ها تیم پلیسی در بازار و در مراکز متعدد در نظر گرفته شده و تأکید بر این است که مردم در زمان کشیدن کارت بانکی مراقب باشند و رمزشان را در اختیار کسی نگذارند. فروشندگان باید کارتخوان را در اختیار مردم بگذارند تا آن‌ها خودشان رمزشان را وارد کنند.» وی در ادامه افزود: «کیف‌قاپی در این ماه بالا خواهد رفت و تأکید می‌کنم که مردم مراقب باشند. در این ماه پلیس با آمادگی کامل به طور محسوس و نامحسوس در کنار مردم است.» فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره اجرای طرح زوج و فرد و ترافیک در پنج‌شنبه‌ها نیز گفت: «طرح ترافیک زوج و فرد به دلیل بالا رفتن حجم ترافیک و آلودگی در پنج‌شنبه‌ها تا ساعت یک ادامه دارد. با توجه به خرید شب عید، ترافیک عصرگاهی حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.»

آماده مقابله با جریان نفوذ هستیم
سردار رحیمی همچنین با حضور در مراسم سالگرد شهدای امنیت منطقه پاسداران گفت: «در این روز که سالگرد چهار شهید مظلوم فاطمیه برگزار می‌شود، همچنان عزادار هستیم و برای مقابله با گروه‌­هایی که می­‌خواهند در کشور نفوذ کنند، آماده‌ایم.»
وی افزود: «یک سال از شهادت رزمندگان خیابان پاسداران گذشت. سه نفر از همکاران ما زیر چرخ‌های اتوبوس له شدند و آن یک بسیجی که بر سر آن ریختند، مظلومانه شهید شد.»
سردار رحیمی تأکید کرد: «ما مدت­‌ها با دراویش صحبت کردیم. از همان روز اول می‌توانستیم وارد درگیری شویم، ولی به حرمت مردم کاری نکردیم.  برای دفاع از مسیری که برای آن ۲۰۰ هزار شهید تقدیم شده است، مجبور شدیم با آن‌ها وارد درگیری شویم و شهید بدهیم. البته همچنان ایستادگی می‌کنیم، چراکه این انقلاب به بهای بسیار سنگینی برای ما به دست آمده است.»
 
گفت‌وگو با متهمان 
 
سرقت گوسفند با کندن چاه
از متهمان این پرونده، دو مرد میانسال بودند که به اتهام سرقت چند رأس گوسفند از گله بزرگی در باقرشهر دستگیر شده‌بودند. سرقت بز گله از سوی متهمان باعث شد آن‌ها ردیابی و شناسایی شوند. محمد ۴۲ ساله مالخر گوسفند‌ها بود. او خودش خودروی پرشیا را در اختیار همدستانش قرار می‌داد و بعد از سرقت، گوسفند‌ها را به قیمت ناچیزی می‌خرید.
شغلت چیست؟
خرید ضایعات
سابقه داری؟
چند فقره سرقت
از شیوه سرقت گوسفندان بگو.
در باقرشهر گله‌های گوسفند زیاد است، اما آن‌هایی را که تعداد رأس‌هایشان زیاد بود، شناسایی می‌کردیم و بعد در مسیر گله چاله‌های عمیق می‌کندیم. یک خودروی پرشیا داشتم که در اختیار دو همدستم قرار داده بودم. آن‌ها قبل از حرکت گله داخل چاله می‌رفتند و وقتی گله رد می‌شد، پا‌های گوسفندان را گرفته و حیوان را به داخل چاله می‌کشاندند و به این شیوه سرقت می‌کردند.
از چه گله‌هایی سرقت می‌کردید؟
گله‌هایی که تعداد گوسفندانشان بالا بود، چون صاحب گله متوجه سرقت گوسفندان نمی‌شد.
چطور شناسایی شدید؟
از آن گله یک بُز نر سرقت کردیم که آن بُز، پیشرو گله بود و بسیار قیمت داشت. صاحب گله وقتی متوجه سرقت آن بُز شد به کلانتری رفت و از این طریق شناسایی و دستگیر شدیم.
گوسفندان را چند می‌خریدی؟
نصف قیمت و گاهی هم زیر یک میلیون
صاحب گله را می‌شناختی؟
بله او بسیار صاحبنام بود و گله‌های او نمونه بودند و حتی لوح تقدیر هم گرفته بود.

سرقت برای خرید کادوی ولنتاین!
نوید در یک بنگاه معاملات مسکن کار می‌کرد. یک سال از نامزدی او با دختر مورد علاقه‌اش گذشته بود تا اینکه روز ولنتاین تصمیم می‌گیرد برای او کادو بخرد، اما کاسبی املاک کساد بود به همین دلیل تصمیم به سرقت می‌گیرد.
چند سال داری؟
۲۰ سال
سابقه داری؟
نه بار اول بود که اشتباه کردم.
هنوز زندگی را شروع نکردی سراغ کار خلاف رفتی؟
پشیمانم.
خرید کادوی ولنتاین واجب بود که برای آن سرقت کنی؟‌
نمی‌خواستم پیش نامزدم کم بیاورم. او می‌دید که همه زوج‌های جوان به هم کادو می‌دهند.
از روز سرقت بگو.
معاملات در مغازه کم بود، به همین خاطر مدتی بود که درآمدی نداشتم. رسیدیم به روز ولنتاین و باید کادو می‌خریدم. به همین دلیل قصد داشتم به خانه برادرم بروم تا از او پول قرض کنم. در راه در حیاط خانه‌ای باز بود که یک جفت کتانی توجه مرا به خودش جلب کرد. وارد حیاط شدم که آن کتانی را سرقت کنم، اما وسوسه شدم و وارد راه‌پله‌های خانه شدم. در همین لحظه صاحبخانه مرا دید و از ترس به داخل حمام رفتم که دستگیر شدم.

دزدی برای خرید جهیزیه
زن ۵۷ ساله که به خاطر سردی هوا همراه مأمور بدرقه در خودروی پلیس نشسته بود، از متهمانی بود که توجه ما را به خودش جلب کرد. جلو رفتم و در خودرو را باز کردم. او به خاطر درد پاهایش در صندلی عقب ماشین دراز کشیده بود. چهره و مو‌های سفیدش مرا به شک انداخت که متهم است یا شاکی. صدایش کردم و بلند شد. سپس به سؤالاتم پاسخ داد.
چند فرزند داری؟
سه پسر و دو دختر. دو پسرم و یکی از دخترانم ازدواج کرده‌اند، اما یکی از پسرانم به خاطر تصادف خانه‌نشین شده و از کارافتاده است. دختر کوچکم نیز نامزد است.
با این سن و سال چرا دنبال سرقت رفتی؟
۲۰ سال قبل شوهرم فوت کرد. بچه‌ها را به سختی و با کارگری بزرگ کردم، حتی گاهی کنار خیابان گدایی هم می‌کردم. در این سال‌ها به خاطر بیماری پسرم و خودم مجبور بودم هزینه‌های زیادی برای درمان بپردازم. از طرفی دخترم نامزد کرده بود و باید جهیزیه او را هم تهیه می‌کردیم. این شد که سراغ سرقت رفتم، اما پشیمانم.
برای سرقت کجا رفته بودی؟
بازار عبدل آباد
چند تا گوشی سرقت کردی؟
سه تا گوشی سرقت کردم، اما برای سرقت چهارمین گوشی از جیب یک زن، او فهمید و شروع به سر و صدا کرد. به خاطر کهولت سن و پادرد نتوانستم فرار کنم و دستگیر شدم.

مشروب با طعم طلا
بعد از این گفت و گو شیشه‌های مشروبی که در آن تکه‌های طلا بود، توجه‌مان را جلب کرد. سراغ متهمش را گرفتم که حضور نداشت. این کشفیات از سوی کلانتری ۱۶۷ دولت‌آباد بود. سراغ یکی از مأموران کلانتری رفتم. او در خصوص این کشفیات الکلی حاوی طلا گفت: «متهم ۴۷ ساله، تاجر پوشاک از کشور‌های مختلف است. او برای کلاس بیشتر در پذیرایی از مهمان‌های خارجی مشروب را با تکه‌های طلا سِرو می‌کرد. متهم دو خانه در نیاوران و دولت‌آباد داشت که با تلاش مأموران به همراه حجم بالایی از مشروبات الکلی شناسایی و دستگیر شد.»

نظر شما