تنها دو روز تا زمان تبلیغات آزاد نهمین دوره انتخابات هیأت نمایندگان اتاقهای بازرگانی باقی مانده و پیشبینیها از دو قطبی شدن انتخابات در اتاق بازرگانی پایتخت خبر میدهد.
به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، نهمین دوره انتخابات اتاقهای بازرگانی سراسر کشور، ۱۱ اسفندماه برگزار میشود و نامزدهای حاضر اجازه دارند از روز سوم اسفندماه فعالیتهای تبلیغاتی خود را آغاز کنند.
در حالیکه با ثبتنام بسیاری از چهرههای نامآشنا به عنوان نامزدهای حاضر در انتخابات اتاق تهران، پیشبینی میشد که ۴ تا ۵ لیست انتخاباتی وارد کارزار رقابت شوند، اما با نزدیک شدن به روزهای منتهی به برگزاری انتخابات، شواهد خبر از کاهش لیستهای ائتلافی میدهد تا جاییکه برخی ناظران این احتمال را دور از ذهن نمیدانند که در نهایت دو ائتلاف برای سهم گرفتن از ۴۰ کرسی اتاق تهران با یکدیگر رقابت کنند.
در حالی که ائتلاف فردا که در دوره قبل موفق شده ۳۵ کرسی را از آن خود کند و پس از کنارهگیری محمدحسین برخوردار سی و ششمین کرسی را نیز از آن خود کند، همچنان یک پای جدی انتخابات است، گروههایی چون فعالان توسعه، پیشگامان و تحولخواهان نیز به عنوان گروههای جدی حاضردر انتخابات مورد توجه هستند.
***ظهور تا غروب مدعیان
این در حالی است که پس ازپایان ثبتنام داوطلبان، رأیزنیها از ظهور لیستهای جدیدی به عرضه رقابت خبر میداد، لیستهایی که در یکی از آنها برخی مدیران دولتهای قبلی، لیست دیگری با محوریت جوانان بازرگان و همچنین لیستی با سرلیستی رئیس کهنهکار چند دوره اتاق بازرگانی قراربود، اعلام حضور کنند.
اما با نزدیک شدن به زمان انتخابات به تدریج احتمال اعلام موجودیت برخی لیست رنگ باخت و از سوی برخی گروهها نیز بر سر میز مذاکره برای رسیدن به ائتلاف با یکدیگر نشستند.
حال که تا زمان تبلیغات آغاز دو روز باقی مانده، خبرها از ریزش جدی در مدعیان حضور در کارزار رقابت خبر میدهد.
اعلام موجودیت گروههای جدید بسیار کمرنگ شده و تنها ممکن است، یک گروه جدید و آنهم نه با ترکیب کامل چهل نفر اعلام حضور کند.
از سویی صفآرایی گروههای قدیمی نیز برهم خورده و هنوز به لیست نهایی دست پیدانکردهاند و شاید بتوان گفت ایشان پیش از ظهور جدی در عرصه رقابت غروب کردند.
***شکست ائتلاف میان فعالان توسعه و فرداییها
فعالان توسعه که در انتخابات قبل با همراه شدن برخی افراد و گروهها تحت عنوان ائتلاف بزرگ وارد میدان شدهبودند، مذاکرات خود را با ائتلاف فرداییها نهایی میدند که متوجه شدند نهایت سهم ایشان تنها ۸ کرسی است.
این سهم اندک موجب شد تا فعالان توسعه درصدد ترمیم لشکر خود برآمده تا به عنوان مدعی جدی وارد میدان رقابت شوند، غافل از اینکه ۸ لژیونری که در اختیار ائتلاف فردا قراردادهاند نه تمایلی به خروج از لیستی که شاید شانس بالاتری داشته باشند دارند و نه ائتلاف فردا که چندین نفر از یاران خود را از دست داده، حاضر به کنار گذاشتن میهمانان تازه میشود.
***ائتلاف شکننده پیشگامان و تحولخواهان
این در حالی است که در گوشهای دیگر از میدان این رقابت، دو گروه دیگر که به نوعی زخم خورده ائتلاف فردا و فعالان توسعه هستند، در تلاشی منطقیتر سعی میکنند، در میان جای زخمهای کهنهای که برهم زدهاند نقطههایی هرچند کوچک از تعامل پیداکنند.
تحولخواهان که گویی شرط از پیش نانوشته حضور در جمعشان از بالادیدن افراد و منیت بالا است و همین الگوی رفتاریشان موجب شده تا در هر دوره بسیاری از یاران خود را از دست دهند، اینبار خواسته و ناخواسته مجبور به تمکین از خواستهای پیشگامان شدهاند تا شاید با حضور یاران جدید شانس خود را افزایش دهند.
در آن طرف میز مذاکره تحولخواهان گروهی با رفتار دقیقا مخالف ایشان نشستهاند، پیشگامان که اگرچه کوچکترین جمعیت را در میان گروهها دارند، اصل رفتارشان بر تعهد به دوستهاست، تا جاییکه در دوره قبل ائتلافشان با تحولخواهان تنها بر سر یک نفر به نتیجه نرسید.
در حالی که در دوره قبل تحولخواهان، حتی ائتلاف ۵۰-۵۰ را با پیشگامان پذیرفته بودند، با استناد به اینکه اسدالله عسگر اولادی سرلیست پیشگامان، از طیف سنتی اتاق است، حضور وی در ائتلاف را برنتافتند و پیشگامان نیز به رغم توصیههای سرلیستشان از خیر ائتلاف گذشتند.
اما در این دوره این دوگروه در حالی با هم جمع شدهآند که نه تنها تحولخواهان اعتراضی به حضور عسگراولادی نداشتند که حتی با سهم دادن به تعدادی از جوانان نیز موافقت کردند.
با این وجود همچنان احتمال شکست این ائتلاف پیش از برگزاری انتخابات گزینهای دور از انتظار نیست چراکه، تحولخواهان اعتقادی به مذاکره پس از پیروزی نداشته و قبل از اطمیان از تحصیل پیروزی زخم اختلافاتشان برسر سمتها و غنائم سرباز میکند.
***صفآرایی برای کاهش کرسیهای ائتلاف فردا
اما هرآنچه هست همه این گروهها و ائتلافها در یک سوی میدان در برابر ائتلاف فردا که در حال حاضر حاکمان اتاق هستند صفآرایی کردهاند تا شاید بتوانند اکثریت ایشان را شکسته و پیروزی ۹۰درصدی ایشان را به تساوی ۵۰ – ۵۰ تبدیل کنند.
اگرچه سپاه ائتلاف فردا در ردههای مختلف، تعدادی از یاران خود را از دست داده و این ریزش در سطح ژنرالهایش بیشتر به چشم میآید، اما همچنان برای دیگر گروهها رقیبی از پیش برنده به حساب میآید.
از این رو رقبای ائتلاف فردا حمله را از پیش آغاز کردهاند تا شاید نقطه ضعفی در دژ نفوذناپذیر ایشان پیداکنند.
پس از انصراف از ثبتنام طراح ائتلاف فردا و همچنین کنار کشیدن برخی چهرههای متنفذ آن، که برای رقبا گام اول پیروزی محسوب میشد، ائتلاف فرداییها استراتژی را عوض کرده و با کاهش تعصب بر قسمنامه خود، نیروهایی از رقبا به جمع خود راه دادند و یمین و یسار سپاهشان را ترمیم کردند.
***محک رقبا در اولین حمله ضدتبلیغاتی
به دنبال این اتفاق رقبا تبلیغات تخریبی آغاز کردند و اولین حمله را با اسم رمز کارتهای انتخاباتی طراحی کردند.
حملهای که محک جدی برای دو طرف محسوب میشد، اما در نهایت در طرف سکوت را بهتر از ادامه این دعوا دانستند و که البته میتوان براین گزینه پافشاری کرد که حمله رقبا و دفاع ائتلافیها، به منزله تخمین توان رقیب برای هریک بود و گویا هردو به تحلیل لازم از توان رقیب دست یافتند و تا روز آغاز تبلیغات عقبنشینی کردند.
رقبا این حمله به ائتلاف فردا را در حالی ترتیب دادند که از داشتن برگهای برنده این چنینی دیگری در خصوص مباحثی چون رابطه تشکلها با انتخابات، کارتهای انتخاباتی، هزینههای انتخاباتی و…خبر میدهند و در مقابل ائتلافیها مدعی پوچ بودن همه این ادعاها هستند.
هرچه هست، کارزار انتخاباتی اتاق بازرگانی تهران، تبدیل به باتلاقی شدهاست که برنده و بازنده گرفتار آن شدهاند، چراکه رفتارهای ایشان مبین سهمخواهی است و اثری از شعار اولیه همه آنها یعنی خدمت به بخش خصوصی دیده نمیشود و ادامه آن بیشک آسیبی جید برای بخش خصوصی به حساب میآید.
تحلیلی زودهنگام از کارزار انتخابات / صفآرایی برای سهمخواهی یا خدمت به بخش خصوصی
صاحبخبر -
نظر شما