به گزارش سه شنبه تارنماي وزارت راه و شهرسازي، خداداد مقبلي افزود: تا تيرماه سال 98 همه دروازههاي عوارضي آزادراههاي کشور زير پوشش اين سامانه قرار مي گيرند.
وي بيان داشت: در سيستم اخذ عوارض الکترونيکي يا «يي.تي.سي» عوارض بدون توقف پرداخت مي شود.
در اين حالت برچسبي روي شيشه خودرو نصب و حين تردد از دروازههاي عوارضي، بدون توقف در محل، عوارض از حساب شخصي مالک خودرو کسر ميشود.
از فوايد اين سامانه پرداخت آسان عوارض و کاهش استهلاک خودرو، خرابي روسازي آسفالت، زمان سفر و مصرف سوخت است.
اين مسوول يادآوري کرد: به روال عادي در دوران بهرهبرداري از آزادراه ها بايد 10 درصد درآمد حاصل و همچنين 15 درصد هزينههاي دريافتي از عوارض تردد صرف نگهداري آزادراهها شود.
به گفته وي، 75 درصد کل عوارض دريافتي نيز بايد صرف استهلاک اصل و سود سرمايهگذاري طرف مشارکت در دوران مشارکت شود و سرمايه گذار اين درصد را از عوارض دريافتي به حساب خود واريز کند.
مقبلي گفت: وزارت راه و شهرسازي در سنوات گذشته با همکاري بانک مسکن به طور آزمايشي سامانهاي را براي اخذ عوارض الکترونيکي در يک يا دو گيت آزادراه تهران- قم و همچنين آزادراه تهران- پرديس و آزادراه اهواز- بندر امام خميني (ره) آماده کرد.
به گزارش ايرنا، اکنون طول آزادراه هاي کشور به 2500 کيلومتر رسيده و به علت ترافيک سنگين در برخي آزادراه ها کسر عوارض آزادراهي به صورت الکترونيکي مورد توجه جدي وزارت راه و شهرسازي قرار دارد تا عبور خودرو از اين عوارضي ها همانند کشورهاي پيشرفته بدون معطلي انجام شود.
اقتصام*1108*1961*
انتهاي پيام /*
نظر شما