شناسهٔ خبر: 31273144 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رسما اعلام شد؛

تعطیلی کارخانه هوندا درانگلیس وبیکاری ۳۵۰۰نفر

شرکت هوندا اعلام کرد: کارخانه اش را در منطقه سوئیندن (Swindon) انگلیس تعطیل و از این کشور خارج می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از لندن، براساس اعلام شرکت هوندا، این کارخانه تا سال 2022 تعطیل می شود و 3500 نفر از کارکنان آن، در معرض بیکاری اند. در حالی مدیر شرکت هوندا در انگلیس اعلام کرده است، این شرکت را به ژاپن یا آمریکا منتقل می کند که بنا بر اعلام کارشناسان اقتصادی در انگلیس، این تعطیلی ضربه سنگینی به صنعت تولید خودرو در انگلیس وارد می کند و از هم اکنون خشم اعضای اتحادیه های کارگری را بر انگیخته است. 

کارخانه هوندا در سوئیندن، سالانه یکصد هزار دستگاه خودروی هوندا سیویک (Honda Civics) تولید می کند. کارخانه هوندا در سوئیندن، تنها کارخانه این شرکت برای تولید خودرو در اتحادیه اروپاست. به نوشته روزنامه دیلی میرور، کارخانه هوندا در سوئیندن انگلیس، در زمینی به وسعت 370 هکتار در سال 1985 میلادی راه اندازی شد و در سال 2016 توانست 134 هزار و 146 دستگاه خودرو بسازد. به نوشته این روزنامه، اما فرامرزی (Emma Faramazi)، رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر سوئیندون با ابراز تاسف از تصمیم مدیران شرکت هوندا گفت: هفته گذشته شرکت هوندا اعلام کرد که به علت کاهش فروش خودروهایش مجبور شده است، شماری از افراد شاغل را بیکار کند.
ابهامات ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت موجب شده شمار زیادی از شرکت ها از جمله تعدادی از بانک ها خروج از این کشور را در دستور کار خود قرار دهند. نخست وزیر هلند نیز به تازگی اعلام کرد 250 شرکت از انگلیس به هلند می روند.
 
ارتباط تعطیلی کارخانه هوندا با برگزیت
سایمون جک سردبير اخبار اقتصادي بي بي سي در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا تعطیلی کارخانه هوندا ربطی به برگزیت ندارد گفت: شرکت هوندا به صراحت گفته است که در واقع تغییراتی گسترده در صنعت خودروسازی جهان درحال رخ دادن است. روند برقی شدن خودروها واقعا شتاب گرفته است. آنها بررسی کردند و دیدند که در انگلیس یکصد و پنجاه هزار خودرو تولید می کنند درحالی که تولید آنها در ژاپن، آمریکا و چین میلیونها دستگاه است. شرکت هوندا بررسی کرد که اگر می خواهد سرمایه گذاری گسترده ای برای شتاب بخشیدن به روند برقی کردن خودروها انجام دهد باید این کار را در تیراژی انجام دهد که قابل توجه باشد. همچنین
یکصد و پنجاه هزار خودرو در انگلیس رقمی نیست که باعث کاهش تولید خودروهای هوندا شود. تصمیمات سایر شرکت ها مثل نیسان و جگوار لندرور نیز در همین راستا اتخاذ شده است. در همه این تصمیمات برگزیت یک عامل تشدید کننده بوده است. در چند سال گذشته هوندا کنار سایر شرکت های خودروسازی به صراحت گفتند که برگزیت برای آنها مفید نیست.
وي در ادامه افزود: اتحادیه اروپا توافقنامه تجاری با ژاپن امضا کرد که معنی آن این خواهد بود که واردات خودرو از ژاپن به اتحادیه اروپا -که شاهد تعرفه ده درصدی است - در چند سال آینده به صفر خواهد رسید. بنابر این ، منطق تولید خودروی ژاپنی در محدوده سرزمینی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تامین نیازهای اتحادیه اروپا به تدریج از بین می رود . کاهش تقاضای مصرف خودروهای دیزلی در این تصمیم نقش ندارد چون فقط شش درصد خودروهای تولیدی این کارخانه دیزلی هستند. البته سایر خودروسازان سردرگمی زیادی درباره آینده خودروهای دیزلی دارند. نکته دیگر تعدد قوانین و مقررات است که یکی از آنها، کاهش آلاینده های دی اکسید کربن است. تنها راه کاهش دادن میزان آلاینده های دی اکسید کربن، برقی کردن خودروها است. اصلاحات در مقررات باعث شده است که تغییرات زیادی به سمت برقی کردن خودروها انجام شود. پرسش من این است که چه کسانی خودروهای برقی را خواهند خرید چون اگر به مناطق شهری نگاه کنید افراد برای شارژ کردن خودروها جا ندارند.آنها جای پارک ندارند که خودروی خود را شارژ کنند.
<div id="video-display-embed-code_3199644"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2359418/3199644?width=340&height=240"></script></div>

نظر شما