شناسهٔ خبر: 31272149 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پیشنهاد سازمان بورس برای تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

سازمان بورس و اوراق بهادار برای رفع مشکلات موجود برای امکان معامله سهام عدالت و اعمال حق رای پیشنهاد تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) برای بانک ها را مطرح کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل ETF برای بانک ها را در دستور کار قرار دارد و پیشنهادهای مرتبط با این مسئله را مطرح کرده است. بنا به گفته «شاپور محمدی» در حال حاضر ۴۹ میلیون نفر از مردم ما برای سهام عدالت ثبت نام کرده اند و به نوعی سهام عدالت به آنها تعلق گرفته اما سازو کارها به صورتی است که هنوز امکان معامله آن و اعمال حق رای وجود ندارد، لذا برای حل این موضوع پیشنهاد تازه ای را با به کارگیری ظرفیت صندوق های قابل معامله در بورس مطرح کردیم.

 

سنا در این باره به نقل از دبیر شورای عالی بورس نوشته است: «پیشنهادی که سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی و در نتیجه وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان وزارتخانه ای که هر دو حوزه با آن مرتبط است- به دولت داده و به سران سه قوه هم ارسال خواهد شد، واگذاری واحدهای ETF یا صندوق های قابل معامله در بورس  به دارندگان سهام عدالت است.»

 

وی اضافه کرده است: «با این ساز و کار، افراد می توانند بحث بازار سرمایه را از نزدیک دنبال و ضمن سهامداری حرفه ای، در خط تولید کشور سرمایه گذاری کنند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد:  به هر حال ما می دانیم که سهام آیینه ای از خط تولید کشور و  آیینه ای از شرکت ها و کارخانه ها است. از این جهت پیشنهاد ما این است که ETF تشکیل شود و مردم یونیت هلدر یا دارنده واحدهای سرمایه گذاری شوند.»

 

صندوق ETF نوعی از صندوق های سرمایه‌گذاری است که از دارایی‌های متنوع تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند یعنی در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است می‌توانید یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را خریداری کرده یا چند واحد از آن را فروخت. با خرید واحدهای ETF، پول در صندوقی سرمایه گذاری می شود که با استفاده از یک تیم مدیریت حرفه‌ای سعی می‌کند تا با تشکیل پرتفویی از سهام و انواع اوراق بهادار، سود کسب کند.

 

این صندوق‌ها ساختاری شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند اما برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که فقط در پایان روز و پس از محاسبه NAV می‌توان آن‌ها را خریدوفروش کرد، سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای ETF را همانند سهام در طول روز معامله کنند و از مزیت نقدشوندگی سریعتر آن نسبت به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بهره‌مند شوند. همچنین مزیت معافیت مالیاتی بالقوه سرمایه گذاری در این صندوق ها و به‌نوعی کم‌هزینه‌تر بودن از دیگر ویژگی‌های این مدل سرمایه گذاری در بازار سرمایه است.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند 

 

درETFها رکن ضامن نقدشوندگی حذف شده‌ و رکن جدیدی به‌عنوان بازارگردان، زمینه نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری ETF را در بازار فراهم می‌کند و در مواقعی که عرضه کننده ای وجود نداشته باشد و یا خریدار دیگری وجود نداشته باشد به فروش و یا خرید واحدهای تقاضا شده و یا عرضه شده مبادرت می ورزد. صندوق‌های قابل معامله در بورس یا ETF به سه دسته سرمایه‌گذاری در سهام، سرمایه‌گذاری مختلط و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند. تفاوت این سه نوع صندوق علاوه بر استراتژی معاملاتی آن‌ها که از نام آن‌ها مشخص است، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است.

 

این نوع صندوق‌ها بیش از ۲۰ سال است که به بازار معرفی‌شده‌ و در طول دهه گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده اند. اولین ETF در سال ۱۹۹۳ با نام اسپایدر به بازار معرفی شد که به‌قصد پیروی از شاخص S&P500 طراحی‌ شده است.

 

معافیت مالیاتی معاملات واحدها، افزایش نقد شوندگی واحدهای صندوق با وجود عملیات بازارگردانی، تخصیص بهینه‌دارایی‏ها‌(متنوع‌سازی) با حذف هزینه و صرف زمان اندک، سادگی، سهولت و سرعت در معامله، کاهش زمان تصفیه نسبت به صندوق‌های فعلی و خریدوفروش آنلاین واحدهای صندوق از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF است./

نظر شما