شناسهٔ خبر: 31271316 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس دانشگاه خوارزمی:

تکمیل ۷ پروژه عمرانی دانشگاه خوارزمی به بیش از ۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

رئیس دانشگاه خوارزمی با اشاره به پروژه‌های عمرانی این دانشگاه گفت: برای آنکه ۷ پروژه دانشگاه به سرانجام برسد، به بیش از ۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عزیزالله حبیبی، رییس دانشگاه خوارزمی در نشست خبری که به مناسبت جشن یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی با اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: دانشگاه خوارزمی امسال یکصدمین سال تاسیس خود را پشت سر می‌گذارد؛ از این رو فعالیت‌های آموزشی و برنامه‌های تدارک دیده شده طی این سال‌ها را اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: مجموعه فعالیت‌هایی که قرار است در جشن یکصدمین سال صورت گیرد از ۳ الی ۴ سال پیش هدفگذاری شده است و شاید اولین دانشگاهی باشیم که برای یک جشن به صورت طولانی مدت هدفگذاری کرده است.

رئیس دانشگاه خوارزمی با اشاره به تاریخچه‌ای از دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: در دهه آخر قرن سیزدهم مدارس متعددی در کنار مکتب خانه‌ها شکل گرفتند؛ از این رو نیاز به معلم بیش از پیش احساس شد و طبیعتا کسانی که به بحث آموزش توجه ویژه‌ای داشتند در سال ۱۲۹۷ تاسیس دارالمعلمین را تصویب کردند تا این مرکز در دو مقطع ابتدایی و متوسطه معلمین را تربیت کند.

خوارزمی با بیان اینکه در سال ۱۳۰۷ دارالمعلمین عالی به دانش سرای عالی تغییر نام پیدا کرد، اظهار داشت: در سال ۱۳۱۲ دانش سرای عالی منحل و سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی تشکیل شد. در سال ۱۳۴۶ بار دیگر این سازمان تحت عنوان دانش سرای عالی زیر نظر وزارت فرهنگ و آموزش عالی قرار گرفت.

به گفته وی اولین فارغ التحصیلان دانش سرای عالی افرادی همچون غلامحسین مصاحب (پدر ریاضیات جدید) محمدعلی مجتهدی، بازرگان و هشترودی بوده اند.

حبیبی عنوان کرد: بعد از انقلاب شهید رجایی وزیر آموزش وقت ایده‌ای را مبنی بر اینکه به سازمان تربیت معلم نیاز داریم، مطرح کردند تا اینگونه معلمان متناسب با نیاز کشور تربیت شوند؛ از این رو دانشگاه ما در آن زمان این ماموریت را پذیرفت و دارالمعلمین شهرستان‌ها را تحت عنوان تربیت معلم نظام داد.

رئیس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه در سال ۱۳۵۳ دانش سرای عالی با تصویب شورای گسترش آموزش عالی به دانشگاه تربیت معلم تغییر نام یافت ادامه داد: در دهه‌های ۷۰ تا ۹۰ در شرایطی بودیم که با ضرورت تغییر ماموریت همراه شدیم، اما نام ما همچنان تربیت معلم باقی مانده بود. از این رو در سال ۱۳۹۰ با تغییر ماموریت دانشگاه موافقت شد و از آن سال طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نام خوارزمی روی دانشگاه گذاشته شد.

وی گفت: در حال حاضر این دانشگاه دارای ۱۶ دانشکده، ۱۱ پژوهشکده و مرکز پژوهشی، ۱۳ هزار دانشجو ۲ سایت یا پردیس در تهران و کرج دارد.

حبیبی بیان داشت: هم اکنون بالغ بر ۲۶۰ رشته گرایش آموزشی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه دایر است و نیمی از دانشجویان در پردیس تهران و نیمی دیگر در پردیس کرج مشغول تحصیل اند که بیشی از ۵۵ درصد آن‌ها را دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند.

رئیس دانشگاه خوارزمی با اشاره به فعالیت‌های بین المللی دانشگاه عنوان کرد: از ۱۱ کشور دنیا (افغانستان، عراق، تونس، لیبی، ایتالیا، فرانسه و ...) دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که بیشتر در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

به گفته وی این دانشگاه در ۴ اتحادیه بین المللی عضو است و تلاش دارد در بحث گسترش فعالیت‌ها با اتحادیه اروپا برای تبادلات استاد و دانشجو گام‌های بیشتری را بردارد.

حبیبی همچنین با اشاره به اینکه دانشگاه خوارزمی دانشگاه هماهنگ کننده با دانشگاه‌های اتریش است، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۷ پروژه مشترک را مورد تصویب قرار داده ایم و قرار است تا اواخر اسفند ماه سال جاری همایشی را برای هماهنگی‌های بیشتر با آموزش عالی اتریش داشته باشیم تا بتوانیم ضمن آن پروژه‌ها و برنامه‌های جدیدی را تعریف کنیم.

رییس دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: در حال حاضر ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که سهم ما از این تعداد ۷ پروژه است. اگر پروژه‌ای را از سال گذشته تاکنون پیش برده ایم با اوراق بوده است و برای تکمیل کردن تمامی ۷ پروژه به بیش از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم.

نظر شما