شناسهٔ خبر: 31268870 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

چند خبر از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

صاحب‌خبر -

جشنواره تئاتر فجر میزبان «تراژدی پارک اتابک» شد

همزمان با سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن، تماشاخانه سنگلج میزبان نمایش «تراژدی پارک اتابک» به کارگردانی سیروس مصطفی شد که با حضور مسئولان فرهنگی شهر تبریز و رئیس کمیته تاریخ شفاهی و خاطره نگاری طلاب، مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت.
به گزارش رسیده، نمایش «تراژدی پارک اتابک» به کارگردانی سیروس مصطفی که در بخش چهل سالگی انقلاب جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر حضور دارد، روز دوشنبه ۲۹ بهمن و همزمان با سالروز قیام مردم تبریز در سال ۱۳۵۶، در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت.
در این اجرا مسعود پزشکیان نائب رییس مجلس شورای اسلامی، مدیرکل ارشاد استان آذربایجان شرقی، رئیس حوزه هنری و همچنین رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهر تبریز به همراه حجت الاسلام دکتر محمدمهدی بهداروند، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از مهمانان ویژه ای بودند که به تماشای «تراژدی پارک اتابک» نشستند.
بعد از پایان اجرای «تراژدی پارک اتابک»، سیروس مصطفی کارگردان و بازیگر این اثر نمایشی ضمن قدردانی از مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری شهر تبریز از دبیرخانه جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر نیز بابت فراهم کردن شرایط اجرای این اثر همزمان با سالروز قیام مردم تبریز، تشکر کرد.
سپس علی اصغر شعردوست نماینده مردم تبریز در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و همچنین اولین دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور روی صحنه تماشاخانه سنگلج حضور پیدا کرد و به ایراد سخنانی پرداخت.
وی یادآور شد: روز ۲۹ بهمن روز ویژه ای برای تبریز و مردم این شهر است. امام خمینی (ره) در پیام خود به مناسبت قیام مردم تبریز در سال ۱۳۵۶ این قیام را که با خون و حماسه گرامی داشته شده به عنوان حرکتی دانستند که مشعل انقلاب را روشن نگه داشت. امام خمینی (ره) از پیام خود به عنوان «غم نامه» برای مردم تبریز یاد کردند که در سکوت آن زمان قیام کرده و به بهای خون خود جریان انقلاب و آزادی را حفظ کردند.
شعردوست در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: خوشحالم نمایش «تراژدی پارک اتابک» در تماشاخانه سنگلج شهر تهران اجرا می شود. امیدوارم چنین حرکت هایی با شکوه بیشتر و در تالارهای بزرگ شهر تهران ادامه داشته باشند. تبریز به حق لایق است که در جایگاه بالاتری نسبت به امروز بنشیند زیرا در بسیاری از عرصه های هنری، شهر تبریز سرآمد است.
در پایان نیز مهمانان ویژه و حاضران در تماشاخانه سنگلج، روی صحنه قدیمی ترین سالن فعال تئاتر تهران با گروه بازیگران و اجرای نمایش «تراژدی پارک اتابک» عکس یادگاری گرفتند.

 

روایت کارگردان ایتالیایی از «نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران»

میکله پانلا، کارگردان تئاتر و مدیر فستیوال ترامیدا توره از ایتالیا می‌گوید آن‌چه در قالب SHOWCASE در سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر دیده است می‌تواند برای ارائه در اروپا جذاب باشد.

از جمله مهمانان خارجی حاضر در SHOWCASE می‌توان به میکله پانلا، دبیر فستیوال ترامیدا توره از ایتالیا اشاره کرد.

SHOWCASE یا «نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران» که به همت بخش بین‌الملل جشنواره‌ی سی و هفتم با مدیریت سعید اسدی برگزار می‌شود امکانی است برای کارگردانان و گروه‌های تئاتر ایرانی تا آن‌چه را انجام داده و می‌دهند در قالبی متمرکز و فشرده در معرض دید مهمانان خارجی بگذارند.

فستیوال ترامیدا توره هر ساله در تئاتر پیکولو در شهر میلان، کشور ایتالیا برگزار می‌شود و فستیوالی است در رده ملی و بین المللی که بر تئاتر معاصر با توجه به نمایش‌های معاصر متمرکز است.

میکله پانلا در مورد SHOWCASE یا «نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران» گفت: سی و هفت سال است که جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر در ایران برگزار می‌شود و این نخستین دوره‌ی SHOWCASE است. بنابراین می‌توانم بگویم که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. آن‌چه در مورد نمایش‌هایی که تاکنون در SHOWCASE دیده‌ام می‌توانم بگویم این است که پژوهشی در مورد هویت این هنرمندان توسط خودشان در جریان است. این پژوهش در رشته‌های مختلف یا هنر چند رشته‌ای در مورد عناصری که آن‌ها در تئاترشان مورد استفاده قرار می‌دهند رخ می‌دهد و پژوهشی عمیق است.

او تصریح کرد: احساس من این است که این جا از میراث فرهنگی غنی‌ای برخوردار است که در هنرش تاثیرگذار است. برای اشاره به این میراث غنی می‌توانیم از تعزیه مثال بیاوریم و باید بدانیم آن‌چه می‌بینیم ریشه‌ای عمیق در سنت‌ها و ماهیت اصلی تئاتر دارد. نمایش‌هایی که من دیده‌ام می‌توانند برای ارائه در کشور من و در اروپا بسیار جذاب باشند.

سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.

 

سهم استان‌های ایران از نهمین روزِ جشنواره‌ سی و هفتم

سهم استان‌های ایران از نهمین روزِ سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، چهار نمایش در بخش صحنه‌ای، پنج نمایش در بخش خیابانی و یک اثر در میان نمایش‌های رادیویی است.

سهم استان‌های ایران منهای تهران از نهمین روزِ جشنواره‌ی سی و هفتم، سه‌شنبه ۳۰ بهمن چهار نمایش در بخش صحنه‌ای، پنج نمایش در بخش خیابانی و یک اثر در بخش نمایش‌های رادیویی است.

بر این اساس، نمایش‌های «مسجد سلیمان» از شهر اهواز، استان خوزستان، «جعبه» از شهر رشت، استان گیلان، «افسانه امیل و ممیل» از شهر درود، استان لرستان و «ما داریم از این خونه می‌ریم» از شهر مشهد، استان خراسان رضوی چهار نمایشی هستند که سهم استان‌های ایران از روز نهم جشنواره را در بخش صحنه‌ای می‌سازند.

نمایش‌های «لازمان، لامکان» از بندر بوشهر، استان بوشهر، «این کجا و آن کجا» از شهر بروجرد، استان لرستان، «ماشین زمان» از شهر مرند، استان آذربایجان شرقی، «بیگانگی» از شهر آمل، استان مازندران و «درها به روی چه کسی باز می‌شود؟» از شهر آستانه اشرفیه، استان گیلان نیز پنج نمایشی هستند که از استان‌های مختلف ایران مهمان نهمین روزِ جشنواره‌ی سی و هفتم شده‌اند.

نمایش «شبانه» از اصفهان نیز سهم استان‌ها از نمایش‌های رادیویی است.

نمایش «مسجد سلیمان» به نویسندگی ایوب بختیاری و نبراس میرابیان و کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز با مدت زمان ۱۲۰ دقیقه، در دو نوبت ۱۷ و ۱۹:۳۰ در تالار سایه‌ی مجموعه‌ تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

این نمایش در قالب بخش مهمان اجرا می‌شود و در خلاصه داستانش آمده است: مسجدسلیمان، شهری که با پیدایش نفت آغاز می‌شود، با پول نفت، فرهنگ و تمدن می‌گیرد و وقتی نفتش تمام شد، تبدیل به مخروبه می‌شود.

نمایش «جعبه» به نویسندگی زهرا موسوی و مانا هوشنگ‌نژاد و کارگردانی علیرضا وحدی از رشت با مدت زمان ۸۰ دقیقه در دو نوبت ۱۷ و ۲۰ در تماشاخانه‌ سنگلج اجرا می‌شود.

«جعبه» در قالب بخش «مسابقه‌ ایران یک» روی صحنه می‌رود و در خلاصه داستانش آمده است: در اثر جنگ، شش دیوانه با یک نگهبان در بیمارستانی روانی گرفتار شده‌اند. نگهبان مجبور به ترک ‌آن‌ها می‌شود اما مقداری غذا و قرص برایشان می‌گذارد تا اگر مجبور شدند، خودشان کار را تمام کنند. نگهبان کمی پس از ترک آن‌ها، بر اثر انفجار مین می‌میرد و….

نمایش «افسانه امیل و ممیل» به نویسندگی و کارگردانی شهاب امرایی از درود با مدت زمان ۷۰ دقیقه در دو نوبت ۱۷ و ۲۰ در تالار دکتر ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه‌ ایرانشهر اجرا خواهد شد.

«افسانه امیل و ممیل» در قالب «مسابقه‌ ایران دو» روی صحنه می‌رود و در خلاصه داستانش آمده است: معصومه، بعد از فوت همسرش به همراه دو پسرش به آپارتمان کوچکی در تهران نقل مکان می‌کند. او که قرار است در شب یلدا به مهمانی شایان همسر آینده خود برود با حضور ناگهانی پدرش مواجه می‌شود و…

نمایش «ما داریم از این خونه می‌ریم» به نویسندگی بهزاد آقاجانی و کارگردانی حسین اکبرپور از مشهد با مدت زمان ۷۰ دقیقه در دو نوبت ۱۸ و ۲۰:۴۵ در تالار استاد سمندریان تماشاخانه‌ی ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش که در قالب بخش «مسابقه‌ ایران یک» اجرا می‌شود آمده است: آرش بعد از ۱۷ سال دوری از خانه‌ی پدری، برای دیدن پدرش به خانه برمی‌گردد و…

در کنار این چهار نمایش در بخش صحنه‌ای، در بخش خیابانی نمایش «این کجا و آن کجا» به نویسندگی و کارگردانی پژمان شاهوردی از بروجرد با مدت زمان ۳۵ دقیقه، نخست ساعت ۱۰:۳۰ در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) و سپس ساعت ۱۶:۳۰ در محوطه‌ مجموعه‌ تئاتر شهر اجرا می‌شود.

نمایش «این کجا و آن کجا»، با نگاهی انتقادی، دو نگاه را در رابطه با قهرمانان جنگ در هر اقلیم به چالش می‌کشد و داوری را بر عهده مخاطبانش می‌گذارد.

نمایش «لازمان، لامکان» به نویسندگی رضا بهرامی و کارگردانی مارل ایزدبخش از بوشهر نیز با مدت زمان ۶۰ دقیقه، ابتدا ساعت ۱۱ در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) و سپس ساعت ۱۶ در محوطه‌ مجموعه‌ تئاتر شهر اجرا می‌شود.

نمایش «لازمان، لامکان» سرگذشت اسلحه‌ای را روایت می‌کند که دوست ندارد در هیچ جنگی مشارکت داشته باشد و شلیک کند.

نمایش «ماشین زمان» به نویسندگی پژمان شاهوردی و کارگردانی محمد یوسفی‌زاده از مرند ساعت ۱۷ با مدت زمان ۲۰ دقیقه در محوطه‌ مجموعه‌ تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان می‌شود.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: یک روز مانده به آزادسازی خرمشهر، دو فرمانده تصمیم می‌گیرند که به زمان آینده بروند تا ببیند کسی آن‌ها را می‌شناسد یا نه…

نمایش «بیگانگی» به نویسندگی و کارگردانی غنچه شکوهیان از آمل ساعت ۱۶:۳۰ با مدت زمان ۲۰ دقیقه در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران اجرا می‌شود.

این نمایش فیزیکال، ماجرای آفرینش و تولد زن و مردی است که عاشق هم می‌شوند اما پس از وصال شروع به سانسور و تغییر هم می‌کنند و پس از مدتی تبدیل به دو انسان جدید می‌شوند که یکدیگر را نمی‌فهمند.

نمایش «درها به روی چه کسی باز می‌شود؟» به نویسندگی محمدرضا جعفری‌لفوت و کارگردانی میلاد حسین‌زاده‌راحم از آستانه اشرفیه ساعت ۱۷ با مدت زمان ۲۵ دقیقه در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان «درها به روی چه کسی باز می‌شود؟» به عنوان محصولی از گروه تئاتر تی‌تی آمده است: اعضای گروه نمایش تی‌تی جهت تولید یک نمایش دست به اتود کارگاهی می‌زنند. این بار اما موضوع اتود، چهارچوب دری است که با هر بار عبور از آن به فضای جدید راه پیدا می‌کنند و موقعیتی تازه برای‌شان شکل می‌گیرد.

در بخش نمایش‌های رادیویی «شبانه» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شداد از اصفهان با مدت زمان ۴۵ دقیقه در تماشاخانه‌ سرو اجرا خواهد شد.

در خلاصه داستان «شبانه» آمده است: استوار معینی متوجه می‌شود که تنها پسرش به همراه دیگر جوانان محل، مشغول پخش اعلامیه و دیوارنویسی شعارهای انقلابی است. او به دلیل موقعیت شغلی خود با پسرش مخالفت می‌کندو از طرفی تحت فشار روحی و روانی مامور ساواک مجبور به لو دادن محل تجمع جوانان انقلابی می‌شود. پسر در این حادثه توسط مامور ساواک به شهادت می‌رسد.

سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.

 

مهمانان خارجی تئاتر فجر مهمان‌خانه تئاتر

مدیرعامل و اعضاء هیات‌مدیره خانه تئاتر در ضیافتی دوستانه در خانه تئاتر با هنرمندان خارجی حاضر در تئاتر فجر دیدار کردند.

در این دیدار که با حضور نادر برهانی مرند، دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و شهرام اسدی مدیر بخش بین‌الملل این جشنواره صورت گرفت، هنرمندانی از کشورهای روسیه، نیجریه، رومانی، ژاپن، فرانسه، ارمنستان، ترکیه و هند حضور داشتند.

در ابتدای جلسه شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر ضمن تشکر از حضور این هنرمندان به‌طور مختصر به معرفی خانه تئاتر پرداخت و آماری از جامعه تئاتری ایران ارائه داد.

وی سپس به معرفی خود به‌عنوان مدیرعامل خانه تئاتر و هیات‌مدیره خانه تئاتر پرداخت و ایرج راد، اصغر همت مسعود دلخواه، مریم کاظمی، مهدی قلعه و مریم کاظمی که از هیات‌مدیره خانه تئاتر در این ضیافت حضور داشتند را به میهمانان معرفی کرد. در ادامه‌ مراسم میهمانان خود را معرفی و زمینه فعالیت هنری خود را به‌اختصار شرح دادند.

ایرج راد رئیس هیات‌مدیره خانه تئاتر نیز خانواده تئاتر را یک خانواده واحد جهانی دانست و گفت: آنچه بسیار حائز اهمیت است ارتباط تئاتری‌ها در سرتاسر دنیا با یکدیگر است که می‌تواند تأثیرات بسزایی درزمینه‌ی آشنایی بافرهنگ و هنر کشورهای مختلف با یکدیگر داشته باشد.

او افزود: من خوشحال هستم کسانی که در اینجا حضور دارند توانسته‌اند در این فرصت کوتاه بخشی از تئاتر ایران را ببینند؛ اما آنچه مهم است این است که تئاتر ایران در تمام عرصه‌ها توانایی‌های خاص خود را دارد و به‌خصوص نسل جوان تئاتر ایران از توانایی بسیار بالایی برخوردار هستند. ما در تمام زمینه‌های تئاتر چه تئاتر سنتی، چه تئاتر پیشرو، چه تئاتر تجربی و چه درزمینهٔ تئاترهای ارزشمندی که بسیاری از هنرمندان پیشکسوت به صحنه می‌برند، دارای امکانات فراوانی به‌طور بالقوه هستیم.

او تقاضای خانه تئاتر را فراهم آوردن امکان حضور گروه‌ها و هنرمندان جوان تئاتر در عرصه‌های بین‌المللی از طریق جشنواره‌های تئاتر دانست و افزود: امیدواریم بتوانیم امکان اجراهای مختلفی را در کشورهای دیگر برای این گروه‌ها ایجاد بکنیم و در حال حاضر نیز شاهد این اجراها هستیم.

راد ضمن ابراز امیدواری بر استمرار ارتباط تئاتر ایران با گروه‌های خارجی تأکید کرد: حضور گروه‌های خارجی در جشنواره باید موجب شود تا با آثاری آشنا شویم که این آثار بتواند ارتباطات فرهنگی و تکنیکی و هنری را بیشتر برقرار بکند و بتوانیم وضعیت پیشرو تئاتر درزمینه های مختلف را از این طریق شناسایی کنیم.

نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره فجر نیز همکاری خانه تئاتر با جشنواره تئاتر فجر را یک اتفاق خجسته دانست و گفت: اینکه خانواده تئاتر در کشور ما علیرغم همه اختلاف‌سلیقه‌ها در کنار هم برای تعالی فرهنگ تلاش می‌کنند بسیار ارزشمند است.

سعید اسدی نیز از خانه تئاتر برای برگزاری این ضیافت سپاسگزاری کرد و گفت: اتفاق مهم این است که جشنواره فجر می‌تواند در ارتباط با صنف تئاتر این فرصت را برای خانواده تئاتر توسعه ببخشد.

وی سپس خطاب به هیات‌مدیره خانه تئاتر و میهمانان حاضر گفت: پلتفرمی که ما در پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران ارائه داده‌ایم یک‌راه مؤثر و مفید در معرفی چهره‌ی مثبت تئاتر ایران و قابلیت‌های هنری و فکری آن و همین‌طور معرفی عمیق فرهنگ ایران در سطح جهانی است. خوشحال هستم که امکان این ارتباط به وجود آمده و دستاورد آن به اطلاع جامعه تئاتر ایران خواهد رسید. امیدوارم این اتفاق یک فرصت بزرگ برای رونق اقتصادی تئاتر ایران نیز باشد.

مدیر بخش بین‌الملل تئاتر فجر افزود: خانه تئاتر به دلیل هماهنگ‌سازی و سازمان‌دهی تئاتر ایران حلقه اتصال تئاتر دولتی و تئاتر خصوصی است و خوشبختانه رابطه‌ی این صنف با دولت در سال‌های اخیر بسیار سازنده و مثبت بوده است.

در ادامه این ضیافت پس از صرف نهار یک نمایش عروسکی تعاملی با عروسک مبارک به‌عنوان یکی از نمادهای سنتی ایران برای میهمانان اجرا شد و سپس به هر یک از آنان یک عروسک مبارک هدیه داده شد.

در پایان مهمانان از نمایش چیدمان گذرگاه که در سالن عباس جوانمرد خانه تئاتر اجرا می‌شود، دیدن کردند.

 

میزبانی فنلاند، رومانی و فرانسه از تماشاگران ایرانی

در نهمین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، سه نمایش از کشورهای فنلاند، رومانی و فرانسه میزبان علاقه‌مندان خواهند شد.

سهم تئاتر ملل از نهمین روز جشنواره‌ سی و هفتم، سه‌شنبه ۳۰ بهمن، سه نمایش از کشورهای فنلاند، رومانی و فرانسه است.

در غیاب گروه سوئدی «بدن‌های عراقی» که قرار بود ۳۰ بهمن نمایش «ترحم؛ بخش اول» را براساس متنی از ویلیام شکسپیر به کارگردانی آنمار طاها در تالار قشقایی روی صحنه ببرد و به دلیل جراحت و آسیب‌دیدگی بازیگر اصلی‌اش که طی نامه‌ای رسمی به جشنواره‌ی سی و هفتم ارسال کرد به تهران نیامد، اکنون نمایش‌های «فقط استخوان‌ها» از فنلاند، «آسانسور، پسرها پسرند» از رومانی و «چیدمان (گذرگاه)» از فرانسه میزبان علاقه‌مندان خواهند شد.

نمایش «فقط استخوان‌ها» از فنلاند به عنوان کاری از کمپانی کالو با حضور توماس مونکتون به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر با مدت زمان ۴۵ دقیقه در دو نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار چهارسوی مجموعه‌ی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش که در قالب بخش «تئاتر ملل» و «مسابقه‌ی تئاتر بین‌الملل» اجرا می‌شود آمده است: اندازه صحنه یک متر است. یک صندلی، یک لامپ و یک دایره‌ی نقاشی شده روی صحنه دیده می‌شوند. اجرا ساده و با کمترین ابزار فناوری است و با پیچ و خم بدن بازیگر، دست‌های سرگردان و صورت غیرقابل کنترل بازیگر، قطعه‌ای بی‌بدیل از تئاتر میکروفیزیکال خلق می‌شود.

نمایش «آسانسور، پسرها پسرند» با حضور فرنس فهر به عنوان نویسنده، کارگردان و طراح حرکات از رومانی با مدت زمان ۴۰ دقیقه، یک نوبت در ساعت ۱۹ در تالار مولوی روی صحنه می‌رود.

«آسانسور، پسرها پسرند» در قالب دو بخش «تئاتر ملل» و «مسابقه‌ی تئاتر بین‌الملل» اجرا می‌شود و در خلاصه داستانش چنین آمده است: آسانسور فضای کوچکی است که مردم آن را سوار و از آن پیاده می‌شوند، بالا و پایین می‌روند، بدون آنکه با هم در ارتباط باشند. آسانسور همیشه در حال حرکت است اما اگر یک بار به طور ناگهانی در وسط راه گیر کند، هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد.

نمایش «چیدمان (گذرگاه)» به کارگردانی پیر یودلوسکی از فرانسه نیز همچون روزهای پیشین از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در خانه‌ی تئاتر پذیرای علاقه‌مندان است.

در شرح این اثر چنین آمده است: «گذرگاه»، راهرویی است که به خاطرات جهان اختصاص داده شده و در آن صدای موسیقی به گوش می‌رسد. این چیدمان، راهرویی ۱۰ متری است و بازدیدکنندگان با فضایی مملو از نور و صدا روبه‌رو می‌شوند و موسیقی سنتی کشورهای مختلف را می‌شنوند. این نسخه از «گذرگاه»، به احترام خاطره کسانی  است که مجبور شده‌اند کشور خود را ترک کنند.

اجرای «چیدمان (گذرگاه)» تا آخرین روز از جشنواره‌ی سی و هفتم، جمعه سوم بهمن ادامه خواهد داشت.

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری در:

نظر شما