شناسهٔ خبر: 31263688 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نهمین روز جشنواره تئاتر فجر:

دوگانه فنلاند و رومانی در رقابت با افسانه‌‌ای کهن از ایران

تهران- ایرنا- نهمین روز سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی میزبان 35 نمایش در بخش‌های مختلف است که سه اجرای «فقط استخوان‌ها» از فنلاند، «پسرها پسرند» از رومانی و «افسانه امیل و ممیل» از ایران شاخص ترین آثار اجرایی این روز را به خود اختصاص داده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا در نهمین روز جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر (سه شنبه 30 بهمن ماه) در بخش صحنه‌ای 9 نمایش به اجرا درمی‌آید.
در این روز سالن اصلی مجموعه تئاترشهر میزبان هیچ اثری نخواهد بود و گروه نمایشی «زندگی احمقانه» به کارگردانی «دیوید دیوآشویلی» از کشور گرجستان این سالن را برای نصب دکور نمایش خود جهت اجرا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (اول و دوم اسفندماه) در اختیار دارند.
اما دیگر سالن‌های اقماری مجموعه تئاترشهر نیز طی این روز از دو نمایش میزبانی می‌کنند. «تالار چهارسو»ی این مجموعه میزبان نمایش «فقط استخوان ها» به کارگردانی «توماس مونکتون» از کشور فنلاند است که در نوبت‌های 18:30 و 20:30 به اجرا درمی‌آید و تالار «سایه» نیز شاهد «مسجدسلیمان» به کارگردانی ایوب بختیاری خواهد بود که در نوبت‌های 17 و 19 اجرا می‌شود.
اما تالار «قشقایی» که قرار بود در نهمین روز جشنواره بین‌المللی تئاترفجر میزبان نمایش «ترحم؛ بخش اول» به کارگردانی «آنمار طاها» از کشور سوئد باشد، به دلیل آسیب‌دیدگی بازیگر این نمایش و ارسال نامه انصراف و عذرخواهی این گروه برای عدم حضور در جشنواره، پذیرای اجرایی نخواهد بود.
تماشاخانه «سنگلج» از نمایش «جعبه» به کارگردانی علیرضا وحدی در نوبت‌های 17 و20 میزبانی می‌کند.
تئاتر مولوی از اجرای نمایش «پسرها پسرند» به کارگردانی «فرنس فهر» از کشور رومانی در نوبت‌های 17 و 19 پذیرایی خواهد کرد و تالار حافظ نیز شاهد اجرای نمایش «مقدس» به کارگردانی سعدی محمدی عبد خواهد بود که در دو نوبت 18 و 20:30 اجرا می‌شود.
در این روز هفتمین اجرای «اپرای عشق» کار بهروز غریب‌پور در تالار فردوسی میزبان علاقه‌مندان می‌شود. این اثر نمایشی در ساعت 19:30 دقیقه به صحنه می‌رود، تالار فردوسی همچنین پنجمین نوبت از اجرای «چیدمان (گذرگاه)» کار «پیر یودلوسکی» از فرانسه را امروز روی صحنه دارد.
تالار «استاد سمندریان» تماشاخانه ایرانشهر نمایش «ما داریم از این خونه می ریم» به کارگردانی حسین اکبرپور را در نوبت‌های 18 و 20:45 میزبانی می‌کند و در تالار «دکتر ناظرزاده کرمانی» نمایش «افسانه امیل و ممیل» به کارگردانی شهاب امرایی به صحنه می رود.
در کنار این 9 اثر، 13 اثر دیگر در بخش به‌علاوه فجر اجرا خواهد شد.
در این روز مکتب تهران از نمایش «آخر بازی» به کارگرانی مریم روشنی در دو نوبت 18 و 20 میزبانی می‌‌کند و نمایش «زمان» به کارگردانی آذر امیرخوانساری در ساعت 20:15 در تماشاخانه «دا» اجرا می‌شود.
تئاتر مستقل نیز میزبان نمایش «الهه عشق» کار آرش آبسالان می‌شود که ساعت 15 به صحنه می‌رود. تماشاخانه «سه نقطه» نیز در این روز اجرای نمایش «مهمانسرای دو دنیا» کار پدرام پرنیان فر را در ساعت 19:30 میزبانی می‌کند.
تماشاخانه‌ «نوفل لوشاتو» پذیرای دو نمایش «مبارزه زن ماهیگیر» به کارگردانی مجتبی حیدری و «همه چیز می‌گذرد، تو نمی گذری» به کارگرانی محمدرضا حیدری در نوبت‌های 19 و 21:15 خواهد بود.
در تماشاخانه‌ «ایران تماشا» نیز نمایش «تم مارپله» به نویسندگی و کارگردانی هادی امامی فر در دو نوبت 17 و 19 اجرا می‌شود و تماشاخانه «دیوار چهارم» نیز سه نمایش «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی را در ساعت 17:15، «مرگ فیدل» کار آرش سنجابی را در نوبت 19:30 و «یک وعده غذای معمولی» به کارگردانی حسام افسری را در ساعت 21:30 روی صحنه دارد.
تماشاخانه‌ «شانو» در این روز میزبان دو نمایش «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» و «شکلک» به ترتیب به کارگردانی سعید مصطفایی و افسانه مرادی است که در ساعت‌های 19 و 21 به صحنه می‌روند. تماشاخانه‌ «همای سعادت» در این روز به اجرای نمایش «مناجات» کار محمد علایی اختصاص دارد که در نوبت‌های 17 و 19 اجرا می‌شود.
روز سه شنبه 30 بهمن در بخش خیابانی نیز شش نمایش اجرا خواهد شد. در این روز نمایش‌های «لازمان، لامکان» کار مارال ایزدبخش، «این کجا و آن کجا» کار پژمان شاهوردی، «ماشین زمان» کار محمد یوسفی زاده و «نامیرا» کار امیرحسین شفیعی در محوطه مجموعه تئاترشهر و نمایش‌های «درها به روی چه کسی...» کار میلاد حسن زاده و «بیگانگی» کار غنچه شکوهیان در محوطه‌ خانه هنرمندان ایران اجرا خواهند شد.
همچنین در این روز دو نمایش «این کجا و آن کجا» و «لازمان، لامکان» در نوبت صبح ساعت‌های 10:30 و 11 در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر(عج) میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خیابانی خواهند بود.
در بخش دیگرگونه‌های اجرایی نیز هفت نمایش اجرا می‌شود. «مواجهه با ورنوس فادرانی» کار رضا سعیدی ساعت 19:30 در خانه هنر «پیچازی» و «گرم کردن» کار احسان شایان فرد ساعت 16 در کارگاه دکور تالار وحدت اجرا خواهد شد.
نمایش «بر پهنه کافه» کار مهرنوش نراقی ساعت 15 در «کافه تریا»ی سالن اصلی مجموعه تئاترشهر و «انگشت به انگشت» کار سیدجعفر حجازی در پارک دانشجو و محوطه تئاترشهر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
نمایش های «کالاندولا» به نویسندگی و کارگردانی احمد سلگی ساعت 14 در «عمارت نوفل لوشاتو»، «ارس» کار حسین توازنی زاده و «مثبت و منفی هفت» اثر کیمیا خطیب زاده در ساعت های 18 و 20 در پلتفرم «عمارت رو به رو» دیگر آثار بخش دیگرگونه‌های اجرایی نهمین روز جشنواره بین‌الملل تئاتر فجر را تشکیل می‌دهند.
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش‌های صحنه‌ای، به‌علاوه فجر، خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی، با سکان‌داری نادر برهانی مرند در 11 بخش مسابقه‌ای و جنبی از بیست و دوم بهمن ماه آغاز شده و تا چهارم اسفندماه در تهران ادامه خواهد داشت.
فراهنگ**9266**3009

نظر شما