شناسهٔ خبر: 31268478 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

از مينياتورهاي کرال تا داستانِ مرغِ ماهي‌خوار

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - «سه مينياتور کرال» اثر محمدرضا تفضلي در ادامه برنامه اجرا شد و در يکي از بخش‌هاي آن متن «نمي‌دانم پس از مرگم چه خواهد شد» نوشته دکتر علي شريعتي توسط گروه کر در فضايي سنگين و آرام خوانده شد؛ پس از آن قطعه «دريا» اثر محمد سعيد شريفيان به اجرا درآمد و تلاطم‌هاي دريا و اوج و فرود آن توسط اعضاي گروه کر تداعي شد. نکته قابل توجه در اين قطعه آن بود که متن اين اثر مفهوم نبود و تنها آوايي از کلمات شنيده مي‌شد. در ادامه اثري از امين هنرمند با نام «به ديدارم بيا» اجرا شد که با موسيقي پيانو همراه بود و سپس قطعه «دير مغان» با آهنگسازي امير اسلامي به اجرا درآمد.
در ادامه بخش نخست کنسرت آثاري از آهنگسازان غير ايراني اجرا شد. چهار ترانه محلي اسلواک اثر بلا بارتوک، «در اين شب درخشان» و «اگنوس دئي» اثر ساموئل باربر قطعاتي بودند که در پي هم اجرا شدند.
بخش دوم برنامه به اجراي منتخبي از ترانه‌هاي سه فيلم موزيکال اختصاص داشت. نخست منتخبي از موسيقي فيلم «اشک‌ها و لبخندها»به اجرا درآمد. ابتدا قطعات انگليسي توسط گروه اجرا شد و در ادامه، ترانه‌هاي فارسي که در نسخه دوبله شده فيلم استفاده شده است اجرا شد، پس از آن نوبت به اجراي ترانه‌هاي فيلم «لالالند»رسيد. پيانو کار را آغاز کرد و پس از آن درامز و پيزيکاتوهاي کنترباس با سرعت زياد فضايي را ايجاد کردند تا ترانه‌اي توسط گروه کر اجرا شود. قطعه «شهر ستارگان» با تک‌خواني و هم‌نوازي پيانو اجرا شد و در ادامه با روشن شدن چراغ‌هاي ريز بر روي صحنه، ترانه‌هاي آرام و ملايم فيلم اجرا شد. آخرين بخش از اين برنامه به اجراي منتخبي از آهنگ‌هاي انيميشن‌هاي والت ديزني اختصاص داشت که مخاطبان را شاد کرده و توجه آنها را جلب کرد.
موسيقي جنوب پايان بخش جشنواره موسيقي فجر
 سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر با موسيقي استان بوشهر که با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد، به پايان رسيد. «عبدالله مقاتلي» -سرپرست گروه «شالو»- درباره‌ي قطعه‌اي به همين نام توضيح داد: «حالا مي‌خواهيم ترانه «شالو» را برايتان اجرا کنم. شالو پرنده ماهي‌خوار مهاجري است که از مهر ماه تا فروردين به بوشهر مهاجرت مي‌کند و ما به زبان محلي آن را شالو صدا مي‌زنيم. اين پرنده خيلي مظلوم است و اگر دريا موج باشد نمي‌تواند براي خودش غذا تهيه کند و مردم به آنها غذا مي‌دهند. اسم گروه ما هم «شالو» است و اگر کنسرت نداشته باشيم نمي‌توانيم نان زن و بچه‌هايمان را دربياوريم.»
سرپرست گروه «شالو» درباره قطعه بعدي بيان کرد:« قطعه بعدي که مي‌خواهيم اجرا کنيم خيام‌خواني است. در بوشهر از بچه چهار ساله تا مرد 80 ساله يک بيت شعر خيام را مي‌توانند بخوانند.» خيام خواني با همکاري و تشويق يک دست حاضران در سالن سوره حوزه هنري همراه بود.
مقاتلي قبل از اجراي قطعه «چوبي وشکي»، گفت: «اين قطعه از آهنگ‌هاي منطقه گناوه است زيرا هدف گروه ما اجراي موسيقي استان بوشهر است نه فقط شهر بوشهر»
نِيمه‌خواني قطعه ديگري بود که در اين برنامه اجرا شد و مقاتلي در توضيح آن گفت:« کساني که روي کشتي کار مي‌کردند اين آواز را مي‌خواندند تا متوجه سختي کار نشوند، به عبارتي موسيقي کار محسوب مي‌شود.»
سرپرست گروه بعد از نواختن بوق «شاخ»، توضيح داد: «اين شاخي که مي‌بينيد، داستان‌ها دارد. ابتداي امر از آفريقا وارد بوشهر شده است که همراه سنج و دمام در برنامه‌هاي مذهبي اجرا مي‌شود. هر محله‌اي که مراسم مذهبي اجرا مي‌کند اگر اين ساز را داشته باشد، برنده ميدان است. ما سازهايمان را خودمان مي‌سازيم و اين سازها تا راه‌هاي دور هم رفته است. به عبارتي اقتصاد مقاومتي را مي‌توانيد در گروه ما ببينيد.»
احسان عبدي پور-کارگردان بوشهري مهمان اجراي گروه «شالو» بود.
عبداله مقاتلي مطلق (خواننده و مدير گروه)، احمد نوشزاد (نوازنده ضرب ، تمپو و کاخن )، محمدرضا مختارزاده (نوازنده دم دم و دمّام)، محمدحسين صارمي‌( نوازنده ني انبان، ني جفتي و فلوت )، محمدامين بحريني (نوازنده تمپو)، احمد بردک نيا (دمّام و ديره )، سينا اسدي (عود)، حسين ابن رومي‌( نوازنده ديره و سازهاي افکتيو) از اعضاي اين گروه بودند.
قطعاتي از جمله «شالو»، «ساحل نشين»، «زمانه»، «چوبي و شکي»، «هله مالي»، «بندري»، «شروه»، «يزله» را اجرا کردند.
اجراي گروه «ميسان» در آخرين روز از سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر مورد توجه مخاطبان قرار گرفت که بارها از سوي حاضران تشويق شدند و به زبان عربي و فارسي از جمله «دمتون گرم» مورد تشويق قرار گرفتند.
اعضاي گروه ميسان با دشداشه‌هاي يقه دار سفيد بلند و سربند خاص منطقه خوزستان به صحنه آمدند و قطعاتي را اجرا کردند.
مهدي سواري سرپرست اين گروه بعد از اجراي چند قطعه گفت: «قطعه‌اي از ام‌کلثوم به ياد او نواختيم تا يادش را گرامي‌بداريم. همچنين بنا به درخواست آقاي مغازه‌اي دبير بخش موسيقي اقوام يک قطعه فولکلور خوزستاني را هم اجرا مي‌کنيم».
قطعه «اُبوگوزيله» توسط گروه اجرا شد که مورد توجه و استقبال بسياري از مخاطبان سالن سوره حوزه هنري قرار گرفت. در ادامه ترانه فارسي اين قطعه نيز اجرا شد.
اين گروه هنري که از سال 1380 تشکيل شده است، امسال براي نخستين بار در سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر حاضر شده است.
ميسان در زمينه‌ي موسيقي رديفي (روستايي) و موسيقي مقامي‌شهري با سازهاي زهي، بادي و کوبه‌اي فعاليت مي‌کند.
اين گروه قطعاتي از جمله مقام فولکلور اهوازي، «يخلي مالک مالک»، «مرني مرني اليل» و «من اغلي ناسي» اجرا کرد. علي ثابت نيا مدير عامل انجمن موسيقي از مهمانان اجراي گروه «ميسان» بود.
علي البعبيد (خواننده)، مهدي سواري (سرپرست گروه و نوازنده عود)، عادل سليماني (نوازنده قانون)، عباس جابري (نوازنده ويلون)، علي عموري (نوازنده تيمپو)، عزيز نيسي (نوازنده دف، دايره زنگي)، احمد سلامات (نوازنده کاسوره) از اعضاي گروه در اين اجرا بودند.
درخشش قشقايي‌ها در شب پاياني جشنواره
شب پاياني جشنواره موسيقي در فرهنگسراي نياوران با حضور دو گروه موسيقي «ياغليق» به سرپرستي ساناز نامداري و «رخداد» به سرپرستي سهند شکرزاده همراه بود.
در سانس اول اجراهاي اين شب، گروه «ياغليق» به اجراي موسيقي قشقايي پرداخت. اين گروه هشت نفره بار ديگر نشان داد اعتبار جشنواره‌هاي موسيقي هر کشور با حضور گروههاي موسيقي محلي حرفهاي ميتواند عيار دو چنداني داشته باشد.
در ابتداي اين اجرا، قطعهاي با عنوان سحر آوازي اجرا شد. در ادامه هم قطعات«بيستون درآمد» ، «شاه ميرزا آنلي آغور هلي» ، «هلي متوسط»،« آسانک ها» و «آمان آمان» اجرا شد. همچين اين گروه قطعات نام آشناي موسيقي قشقايي همچون هلهله ، گدلآغرائل ف جيران جيران و ائيلچي بيلر را با هماهنگي بسيار خوب اجرا کردند. تمامي‌ نوازندگان اين گروه موسيقي را بانوان قشقايي تشکيل داده بودند و اشعار اين قطعات توسط شاعر ميرزا ماذون سروده شده بود .
گروه موسيقي قشقايي که با لباسهاي محلي در اين برنامه حاضر بودند اکثر قطعات را به صورت همخواني اجرا کردند . از نکات قابل توجه اين اجرا نوازندگي نوازنده سه تار قشقايي گروه بود که به خوبي توانست بخش‌هاي تکنوازي را اجرا کند.
در بخش ديگر اسماعيل عظيمي‌کنسرت خود را با عنوان آنوناکي سيگنال اجرا کرد و حامد حيدري ويژوال آرتيست اين برنامه بود. عظيمي از معدود موزيسين‌هاي الکترونيک ايران است که آثارش را به شکل آنالوگ و بدون استفاده از نرم افزار و لپ تاپ توليد مي‌کند.
مجيد درخشاني و شاهين فرهت دبير اين دوره از جشنواره هم هنگام اجراي اين گروه در سالن حضور پيدا کردند.
پس از اين اجرا هم در سانس پاياني، گروه رخداد روي صحنه رفته و همچنين سارا صوفي سياوش هم با تکنوازي در اين اجرا روي صحنه رفت.
در ابتدا گروه رخداد به سرپرستي و آهنگسازي سهند شکرزاده و با آواز محمد ذاکر حسين به روي صحنه آمد. پيش درآمد، نوا ساز و آواز تصنيف خموشانه ،چهار مضراب شور و اجراي تصنيف قفل زندان از قطعات اين گروه جوان بود.
در ادامه سارا صوفي سياوش به روي صحنه آمد و قطعاتي از بتهوون، چوپين، ربکا آشوقيان و فوزي مجد را با پيانو اجرا کرد.
اختتاميه سي‌وچهارمين جشنواره موسيقي فجر امشب در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

نظر شما