شناسهٔ خبر: 31260153 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نوسان در بهاي نفت

در بازار آسیا، بهای ‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال در معاملات امروز همراه با نوسان معامله شد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما  در بازار آسیا، بهای ‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک (وست تگزاس ‏‏اینترمدییت) و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال (نفت خام ‏شاخص اروپا‏)، در معاملات روز سه شنبه نوسان داشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین شاخص نیویورک (‏‏‏دبلیو.تی.آی) که بیشتر برای ‏‏قیمت گذاری نفتی که در ‏‏آمریکا ‏مصرف می شود به کار ‏برده می ‏شود در آغاز معاملات الکترونیکی امروز ‏بازار ‏سنگاپور، ‏برای تحویل ‏در مارس با ده سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 55 دلار و 69 سنت رسید.
بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏ نفت داد و ستد ‌شده در ‏‏بازارهای بین المللی و پایه ای برای قیمت ‏گذاری دیگر انواع نفت ‏در بازار اروپا ‏استفاده می شود برای تحویل در ماه آوریل با 49 سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به66 دلار و یک سنت رسید.
بهای دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال‏، هفته گذشته به طور عمده افزایش یافت. علت این روند نیز افزایش امیدواری ها در خصوص پیشرفت مذاکرات و رایزنی های تجاری میان چین و آمریکا به منظور پایان دادن به تنش تجاری و همچنین اقدام سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن به ویژه روسیه که گروهی متشکل از بیست و پنج کشور تولید کننده نفت را تشکیل می دهند و تقریبا نیمی از نفت مورد نیاز جهان را تامین می کنند به تعهدات شان برای کاهش تولید و صادرات نفت بوده است.
از اول ژانویه دو هزار و نوزده تاکنون سازمان کشورهای صادر کننده نفت و شرکای غیر عضو آن به ویژه روسیه طبق توافقنامه ای که در ماه دسامبر سال دو هزار و هجده در نشست خود در وین، پایتخت اتریش، امضا کردند متعهد شده اند که تولید و صادرات نفت خود را کاهش دهند. شواهد نشان می دهد که این کشور در عمل به تعهدات شان در خصوص کاهش تولید و صادرات نفت عمل کرده اند.
اگرچه روسیه به عنوان یکی از کشورهای امضای کننده توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت در بازار جهانی، تولید و صادرات نفت را طبق پیش بینی کاهش نداده است اما عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده و صادر کننده نفت عضو اوپک که در کنار روسیه و آمریکا، سه تولید کننده بزرگ نفت در جهان را تشکیل می دهد، بیش از سهیمه ای که برایش تعیین شده نفت خود را کاهش داده است.
شرکت فیلیپ فیوچرز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد عامل دیگری که در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر گذار بوده کاهش موجودی نفت خام ذخیره سازی شده در انبارهای نفتی آمریکا است. این کاهش خوش بینی کارگزاران و سرمایه گذاران بازار نفت و انرژی را در خصوص موفقیت مذاکرات و رایزنی های تجاری میان چین و آمریکا به منظور پایان دادن به تنش تجاری، افزایش داده و این در حالی است که تحریم های بیشتری که آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا اعمال کرده در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی مزید بر علت شده است.

نظر شما