شناسهٔ خبر: 31257600 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ؛ نزدیک‌تر از همیشه به درهای خروجی کاخ سفید

تهران- ایرنا- دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، همانند وعده‌های پیشین خود، وعده اعلام «وضعیت اضطرار ملی» در مرزهای جنوبی آمریکا با کشور مکزیک را عملی کرد اما بر خلاف تصورات او این تصمیم زمینه را برای نزدیک شدن او به درهای خروجی کاخ سفید فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

بعد از اعلام وضعیت اضطرار ملی، عرصه سیاسی کشور آمریکا به میدانی برای جدال میان ترامپ و کنگره تبدیل شده است. از یک سو، نمایندگان کنگره به‌ ویژه دموکرات‌های تلاش دارند با تصویب قانونی جدید مانع از تخصیص و صرف چنین بودجه‌ای برای ساخت دیوار شوند و از سوی دیگر، ترامپ بر این امر مصر است که در صورت تصویب چنین قانونی آن را وتو کند.

در چنین فضایی که اختلاف میان نمایندگان کنگره و رئیس‌ جمهور به شکل غیر معقول افزایش پیدا کرده است، به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای برکناری ترامپ از ریاست کاخ سفید به شکلی فوق ‌العاده افزایش پیدا کرده است. پس از پخش مصاحبه 60 دقیقه‌ای اندرو مک کیب، معاون سابق دفتر تحقیقات فدرال (اف بی آی) جنجالی بزرگ برپا شد و صلاحیت ترامپ برای تداوم دوران زمامداری در کاخ سفید، از سوی بسیاری از سناتورهای آمریکایی به چالش کشیده شد.

** سایه برکناری بر سر ترامپ با افشاگری‌ های معاون سابق «اف بی آی»
مهم‌ترین جنجال سیاسی آمریکا طی روزهای گذشته را می‌توان مصاحبه اندرو مک کیب، معاون مدیر سابق دفتر تحقیقات فدرال (اف بی آی) با شبکه «سی‌ان‌ان» ارزیابی کرد. اندرو مک‌کیب، معاون مدیر سابق اف بی‌ای در مصاحبه‌ای با برنامه 60 دقیقه، گفت‌: اف بی‌ای دلیل کافی برای باز کردن یک تحقیقات ضد اطلاعاتی در باره همدستی ترامپ با روسیه و بنابراین درباره یک تهدید احتمالی علیه امنیت ملی بعد از اخراج جیمز کومی از مدیریت اف بی‌ای در ماه مه 2017 دارد.

مک‌کیب خاطرنشان کرد: مسئله این است که اگر ترامپ مانع اجرای عدالت و اخراج مدیر اف بی‌ای برای تأثیرگذاری منفی بر تحقیقات درباره فعالیت‌های «شرورانه» روسیه و پشتیبانی از کمپین خود شده یا حتی به دنبال پایان دادن به این تحقیقات بود، برای یک مامور ضداطلاعات این سوال پیش می‌آید که چرا رئیس‌جمهور آمریکا چنین کاری انجام می‌دهد؟ وی افزود: همگی این حقایق باعث می‌شود ما نگران شویم که آیا یک روابط نامناسب و ارتباط میان این رئیس جمهور و «ترسناک‌ترین دشمن» ما یعنی دولت روسیه وجود دارد؟

مک کیب در پاسخ به این سوال که آیا راد رزنستاین، معاون دادستان کل آمریکا نیز با این تحقیقات در رابطه با ممانعت از اجرای عدالت و نیز تحقیقات ضد اطلاعاتی موافقت می‌کند، گفت‌: حتماً همین‌طور است. مک کیب همچنین فاش کرد: زمانی که ترامپ به رزنستاین، گفت‌، نگرانی ‌اش را درباره کومی به‌صورت مکتوب اعلام کند. سندی که کاخ سفید در نخست به‌ عنوان ادله‌ای برای اخراج او ارائه کرد- رئیس‌جمهور تلویحاً از این مقام وزارت دادگستری خواست که به موضوع روسیه در این یادداشت اشاره کند اما رزنستاین نپذیرفت. این یادداشت پس از اخراج کومی، بدون هیچ اشاره‌ای به روسیه و به جای آن با تمرکز بر عملکرد کومی در قبال پرونده استفاده هیلاری کلینتون از سرور ایمیل شخصی منتشر شد.

مک‌ کیب تاکید کرد: همه اینها در کنار یکدیگر حقایقی را بیان می‌کنند که نشان می‌دهند جرمی صورت گرفته است. رئیس‌جمهور ممکن است در اخراج جیمز کومی مرتکب ممانعت از اجرای عدالت شده باشد. مک‌کیب سال گذشته میلادی بعد از متهم شدن به گمراه کردن بازرسان در جریان تحقیقاتی داخلی درباره یک افشاگری در رسانه‌های خبری از وزارت دادگستری اخراج شد.

این اتهام به دفتر دادستان آمریکا در واشنگتن برای پیگرد احتمالی ارجاع شد، اما هیچ اتهامی ابلاغ نشد. مک‌کیب از پذیرفتن اینکه به‌صورت عمدی دروغ گفته سر باز زد و گفت معتقد بوده است که اخراجش به بهانه سیاسی صورت گرفته است. او در این رابطه گفت‌: من معتقدم به دلیل اینکه پرونده‌ای علیه رئیس جمهور آمریکا باز کرده‌ام، اخراج شدم.

سخنان مک کیب واکنش بسیار شدید دونالد ترامپ را در پی داشت. رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری خطاب به این مقام امنیتی سابق آمریکا نوشت: «دروغ‌های مکرر از زبان اندرو مک ‌کِیب، مقام سابق اف ‌بی ‌ای که کارش به رسوایی کشیده بود. او به دلیل همین دروغگویی‌ ها اخراج شد و اکنون وضعیتش از قبل هم بدتر شده است. ظاهراً او و راد روزن ‌اشتاین که تحت نظر جف سشنز [دادستان سابق آمریکا] فعالیت می‌کرده‌اند، در حال طرح‌ ریزی برای انجام یک کار غیرقانونی بوده‌اند اما مچ آنها گرفته شده است...»

نزدیک شدن سناتورهای آمریکایی به اجماع پیرامون تبانی ترامپ با روسیه
بعد از مصاحبه جنجالی مک کیب، فضایی از رغبت میان سناتورهای آمریکایی برای طرح اتهام علیه دونالد ترامپ ایجاد شده است. در همین راستا، «آدام شیف» رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت که «شواهد بسیار قانع کننده ای» درباره تبانی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 2016 با روسیه وجود دارد. به گزارش تارنمای هیل، اظهارات شیف در تضاد با گفته‌های «ریچارد بر» رئیس جمهوری‌خواه کمیته اطلاعات سنا قرار دارد که اعلام کرد هیچ شواهدی دال بر تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه یافت نشده است. شیف در گفتگو با شبکه سی.ان.ان تاکید کرد: شواهد درباره تبانی را می‌توان به عیان دید؛ شواهدی بسیار قانع کننده، اما مشاهده شواهد تبانی با اثبات تخلف تفاوت دارد.

سناتور «بر» گفته بود که کمیته تحت ریاست وی «هیچ چیزی که نشان دهد تبانی میان روسیه و ترامپ وجود داشته، به دست نیاورده است». اما «مارک وارنر» سناتور دموکرات و معاون کمیته اطلاعات سنا در اعتراض به این اظهارات گفت که وی با «بر» مخالف است. شیف که ریاست تحقیقات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در مورد تبانی ترامپ و روسیه را برعهده دارد، از دیدار مقام‌های ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ با روس‌ها در برج ترامپ در سال 2016 به‌ عنوان شواهد تبانی نام برد. شیف همچنین در یک نمونه دیگر به گفتگوهای «مایکل فلین» مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا با «سرگئی کیسیلیاک» سفیر پیشین روسیه در دوره انتقال قدرت به ترامپ اشاره کرد.

منبع: روزنامه روزان؛ 1397.11.30
گروه اطلاع رسانی**9117**2002

نظر شما