شناسهٔ خبر: 31256761 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یادداشت خبرنگار؛

مردآفرین روزگار

مادران و همسران شهدا، این اسطوره‌های صبر و استقامت شاهدانی بی‌‌ادعا و نزد پروردگارشان مأجورند، مادران شهدا با خدا معامله نمودند و قطعاً اجر شهید‌پروری کمتر از شهادت نیست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ زهرا مهرور- در تقويم رسمی كشور، روز 13 جمادی الثانی، سالروز وفات حضرت ام البنین(سلام الله علیها) همسر حضرت اميرالمومنين و مادر حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) روز تكريم مادران و همسران شهدا نام گرفته است.

 

حضرت ام البنین (سلام الله علیها) بانوی ایثاگری که اگر چه خود در دشت کربلا حضور نداشت، اما عطر ایمان، نگاه ولایتمدار، تفکر حسینی و شجاعت ایثارگری یک مسلمان معتقد را قطره قطره در کام فرزندانش نشاند و چنان بارشان آورد که دشت تفتیده کربلا را همیشه تاریخ منقش به زیباترین مفاهیم همان شهادت کردند.

 

مادران و همسران شهدا نیز در طول هشت سال دفاع مقدس حماسه های جاویدی ساختند و به فرموده مقام معظم رهبری «نقش مادران شهدا، نقش همسران شهدا، نقش زنان مباشر در میدان جنگ یک نقش فوق العاده بود».

 

مادران و همسران شهدا با الگوگیری از شخصیت والای حضرت ام البنین (سلام الله علیها) فرزندانی را تربیت کردند که جان دادن در راه اسلام را افتخار و آرزوی خود می دانستند و در آن روزهای حساس و سرنوشت ساز وارد میدان‌های جنگ حق علیه باطل شدند و با رشادتِ خویش در مقابل تجاوز هشت ساله دشمنان این آب و خاک، شرافتمندانه ایستادند، همانهایی که در پیروی از اسطوره ایثار و شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام)، گرانبهاترین گوهر عمر را بر طبق اخلاص نهادند تا از عزت و آزادگی و انقلاب اسلامی حراست و پاسداری کنند.

 

بنا به فرمایش حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) آنچه در کشور ما اتفاق افتاد، اگر نگوییم اهمیتش از صدر اسلام بیشتر است، یقیناً کمتر نیست. بعضی‌ها دو فرزند، بعضی‌ها سه فرزند، بعضی‌ها چهار فرزندشان به شهادت رسیدند، مادرانی را که عزیزانشان به شهادت رسیده بودند، ما دیدیم آن‌چنان از خودشان استقامت نشان می‌دادند که انسان را به حیرت فرو می‌برد. من با خانواده‌های مکرّم شهدا، بحمدالله دید و بازدید و نشست‌های متعددی را همیشه داشته‌ام و دارم. به‌ نظرم رسیده است که مادران شهدا، از لحاظ قوّت و قدرت، حقیقتاً بی‌نظیرند. این، از ایمان است. این ایمان است که به خانواده‌های شهدا، صبر و قوّت و استقامت می‌دهد. این ایمان را قدر بدانید و حفظ کنید. این، آن چیزی است که هیچ سلاحی در مقابل آن، کارگر نیست.

 

حقا که شجاعت شهید از تربیت در دامان مادرانی عاشورایی و ایثارگری است که تربیت چنین فرزندی را به‌ بهترین نحو و با معیارهای اسلامی و به‌ نکویی انجام دادند و نیز همراهی همسرانی صبور است که برای سرپرست خانواده امکان پرواز به آسمان رهایی را میسر می‌سازد و با قبول مسئولیت، سرپرستی و تربیت یادگاران آن عزیزان، دفاع از کشورمان را به ‌شایستگی انجام می‌دهند.

 

مادران شهدا، این اسطوره‌های صبر و استقامت شاهدانی بی‌‌ادعا و نزد پروردگارشان مأجورند، مادران شهدا با خدا معامله نمودند و قطعاً اجر شهید‌پروری کمتر از شهادت نیست.

 

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) می‌فرمایند:«در جنگ تحمیلی اگر مادران شهیدان و همسران شهیدان که من افتخار داشته‌ام با هزارها نفرِ اینها از نزدیک نشست و برخاست و گفت‌وگو کنم و خصوصیات آنها را مشاهده کنم، ایمان خود، صبر خود، ایستادگی خود، معرفت خود و روشن‌بینی خود در قبال ضایعات جنگ و فداکاری‌های جوانان و مردان را نشان نمی‌دادند، جنگ پیروز نمی‌شد. اگر مادران و همسران شهدا بی‌صبری نشان می‌دادند، شوق جهاد در راه خدا و شهادت در دل مردها می‌خشکید؛ این‌گونه نمی‌جوشید؛ این‌گونه به جامعه طراوت نمی‌داد».

 

مقام معظم رهبری همچنین در دیدار جمعی از بانوان فرمودند: «بدانید امروز در هیچ جای‌ دنیا زنانی مثل این مادران شهدای ما، که مادر دو شهید، مادر سه شهید، مادر چهار شهید باشند، نیستند. در جامعه ما، مادرانی با این خصوصیات که از پدرها بهتر و قویتر و آگاهانه‌تر ایستادند، در این میدان بسیارند، این همان تربیت اسلامی است. این همان دامان پاک و مطهر و نورانی فاطمه زهرا(س) است».

 

امروز مادران و همسران شهداء در پیروی از حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و حضرت ام‌البنین(سلام الله علیها) طلایه داران عفاف و حجاب، پاسداران عزت و شرف زن ایرانی و ادامه دهندگان خط سرخ شهیدان انقلاب اسلامی هستند و هنگامی که منسوبین به شهدا به جهت پیوندی که با عزیز شهیدشان دارند در خط آنها حرکت می کنند آغاز گر راه شهدا در جامعه هستند و نشان می دهند که شهدا و راه و ارزشها و اهداف مورد نظرشان زنده و پاینده است.

 

اظهار اخلاص و احترام به خانواده‌های شهدا یک راهبرد حقیقی برای ملت است و باید مادران و همسران شهدا مورد تجلیل قرار بگیرند، تا برای نسل جوان و برای آینده کشور این پرچم بر سر پا بماند. همه ما وظیفه داریم در روز وفات حضرت ام البنین علیها السلام، که با اهدای فرزندان و قربانی کردن آن‌ها در راه آرمان‌های حسین علیه السلام جهاد نمود؛ در مقابل همه مادران شهدا به نشانه احترام سر تعظیم فرود آوریم تا بتوانیم کمی از دین خود را به شهدا ادا کنیم.

 

آنچه مسلم است توجه به معیارهای اسلامی و ارزشهای مدنظر امام و شهدا بزرگترین تکریم خانواده شهداست و به راستی که تکریم از مادران شهدا، تجلیل از فرهنگ ایثار، صبر و ایستادگی است و باید بیش از این به آن همت گماریم.

 

 

 

نظر شما