روزنامه ابتکار در سرمقاله ای به قلم جلال خوش چهره می نویسد: مصلحت کدام است؟ رد لوایح چهارگانه کنوانسیون جهانی پولشویی و مبارزه با تروریسم یا قبول آن؟ مسئولیت پیامد رد و یا پذیرش این لوایح و انطباق آن با مصلحت لازم با کیست؟ اعلام طرح استیضاح رئیس جمهوری از سوی اقلیتی از مجلسیان، آنهم در روز و لحظاتی که وزیر امورخارجه با شدت و حرارت مشغول دفاع از نظام سیاسی در برابر اتهامهای آمریکا و متحدان منطقهای آن در اجلاس امنیتی مونیخ است، با چه منطقی به مصلحت نظام سیاسی و بالتبع آن منافع ملی نزدیک است؟
تلاش برای فلج کردن دولت به روش های پوپولیستی و در هنگامهای که ائتلاف آمریکایی، عربی، عبری و گروه ویزوگراد (لهستان، مجارستان، اسلواکی و چک) کانون اقدامهای خود را متوجه شکلگیری اجماع برای انزوای ایران در جامعه بین الملل کردهاند، چه میزان با مصلحت نزدیک است؟ آیا عبور دادن اروپا از تنها مانع همسویی کامل با سیاستهای براندازانه آمریکا بهسود منافع کشور و نظام سیاسی است؟ مصلحت تشخیصی در اقدامهای جاری علیه دولت کدام است؟ ترجیحات جناحی یا منافع ملی و مصلحت نظام؟
دولت روزهای سختی را تجربه میکند. از یکسو در پاسخ به مطالبات اقتصادی مردم دچار مشکلات هزارتو است. از سوی دیگر منتقدانش همگام با مخالفان بیرونی در پیچیدگی اوضاع مشارکت فعال دارند. آنان در برجسته کردن نارضایتیها موفق عمل کردهاند اما هرگز نه حاضر به مسئولیت خود در وجود مشکلات جاری هستند و نه اندک تلاش را برای ارائه نقش سازنده در برون رفت از مشکلات دارند.
اکنون نظام سیاسی در برابر تشخیص یک مصلحت تعیین کننده در وضع برزخی قرار دارد؛ خروج از بلاتکلیفی گسترده که مدیریت اوضاع را با موانع روز افزون رو به رو کرده است. بدیهی است تشخیص مصلحت در وضع غیرعادی انجام میشود؛ وضعی که نه به طور کامل خوب است و نه بد بلکه انتخابی است میان بد و بدتر و نه خوب و خوبتر.
هنر سیاست و سیاستمداران نیز تشخیص و تصمیم امر مصلحتگرا در وضع غیر عادی است. FATF ایدهال نیست؛ همانگونه که برجام ایدهال نبود. اما مصلحت آن بود که برجام امضا شود. حال لوایح چهارگانه محکی است که توان دیپلماسی ایران را برای جلوگیری از همسویی کامل اروپا با آمریکا در ضربه به ایران تعیین میکند. همه تلاش مقامهای دولت ترامپ در دو اجلاس ورشو و مونیخ، ترغیب اروپاییان به خروج از برجام و همراه کردن آنان با ائتلاف نه چندان محکمی است که در ورشو شکل گرفت.
محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه در مونیخ به تفصیل به ایرادات و تحفظات تهران در همه خواست های غرب از ایران نه تنها توافق های بین المللی بلکه در «اینستکس» پرداخت. جهان با دقت و هوشیاری به سخنان و مواضع هریک از طرف های منازعه جاری گوش و چشم سپرده است. در این میان مصلحت نه بیتصمیمی و استمرار بلاتکلیفی فرساینده، نه فلج سازی دولت با دامن زدن به اعتراضات و حتی ارائه طرح استیضاح رئیس جمهوری بلکه ایجاد وفاق عمومی برای برون رفت از وضع برزخی کنونی است. تشخیص مصلحت جز با قبول مسئولیت پیامدهای آن ممکن نیست. مصلحت روشن جلوگیری از هرگونه فرصت طلبی ائتلاف نامیمون آمریکایی، عربی، عبری و ایزوگراد علیه منافع ایران است.
منبع: روزنامه ابتکار؛ 1397.11.30
گروه اطلاع رسانی**9117**9131
مصلحت در وضع برزخی
تهران- ایرنا- دولت روزهای سختی را تجربه میکند. از یکسو در پاسخ به مطالبات اقتصادی مردم دچار مشکلات هزارتو است. از سوی دیگر منتقدانش همگام با مخالفان بیرونی در پیچیدگی اوضاع مشارکت فعال دارند. آنان در برجسته کردن نارضایتیها موفق عمل کردهاند اما هرگز نه حاضر به مسئولیت خود در وجود مشکلات جاری هستند و نه اندک تلاش را برای ارائه نقش سازنده در برون رفت از مشکلات دارند.
صاحبخبر -
نظر شما