شناسهٔ خبر: 31248877 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

بیکاری و بی‌عدالتی زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات است

زنجان-عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: بیکاری و بی‌عدالتی، زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمود گلزاری بعد از ظهر دوشنبه در آیین تجلیل از وی که در سالن اجتماعات کتابخانه سهروردی زنجان برگزار شد، با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی موضوعی است که فرد را شامل نشده و یک اجتماع و جامعه را دربرمی‌گیرد، افزود: تفاوت آسیب‌های اجتماعی با بیماری‌های روانی در این است که آسیب‌های اجتماعی برخلاف بیماری‌های روانی، علاوه بر خود، سایر افراد جامعه را نیز درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بزرگی آسیب‌های اجتماعی در یک جامعه به تعداد افراد درگیر در آن آسیب بستگی داشته و به هر میزان که تعداد این افراد بیشتر باشد، به همان اندازه نیز آسیب اجتماعی محیط بیشتری را درگیر خود می‌کند، ادامه داد: امروزه آسیب‌های اجتماعی مختلفی از جمله طلاق، اعتیاد به مصرف موادمخدر، حاشینه‌نشینی، مشکلات اخلاقی و ... جامعه را درگیر خود کرده است.

گلزاری  با یادآوری اینکه نباید به آسیب اجتماعی به عنوان یک نوع آسیب نگاه کنیم؛ چرا که این آسیب‌ها می‌تواند با خود آسیب‌های دیگری را نیز به همراه داشته باشد، تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی فارغ از اینکه می‌تواند منجر به ایجاد آسیب دیگری از نوع دیگر شود، هزینه‌های زیادی را نیز به جامعه تحمیل می‌کند، به همین خاطر است که هزینه‌های صرف شده در مورد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به مراتب کمتر از درمان آن است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی که تعداد و نوع آن نیز در برهه کنونی کم نیست، ابتدا به ساکن باید به سراغ آن دسته از آسیب‌هایی برویم که فراوانی بیشتری را در جامعه به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم به این موضوع به صورت زیربنایی نگاه کنیم، خواهیم دید که زیربنای بسیاری از مشکلات و آسیب‌هایی که امروز با آن دست به گریبان هستیم، بدبینی است که متعاقب آن، افسردگی را نیز به همراه خواهد داشت.

گلزاری با اشاره به اینکه بدبینی به‌عنوان یک زیربنای اصلی در به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی وابسته به آیتم‌هایی چون شیوه‌های تربیتی داشته و همین امر جایگاه خانواده را در این خصوص بیش از پیش پررنگ‌تر می‌کند، یادآور شد: بنابراین برای اینکه به ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی پی ببریم، باید این ریشه‌ها را در نوع تربیت و خانواده جست‌وجو کنیم.

این روان‌شناس با بیان اینکه عوامل خرد از جمله محله و مدرسه و نیز عوامل کلان اجتماعی می‌تواند سهم خود را در شیوع آسیب‌های اجتماعی ایفا کند، خاطرنشان کرد: بی‌شک، یکی از پررنگ‌ترین مواردی که زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی است، موضوع بیکاری و بی‌عدالتی است؛ چراکه نابسامانی‌های اقتصادی و وجود رانت و اختلاس و ... می‌تواند مسیر آسیب‌های اجتماعی را کوتاه‌تر کند.

نظر شما