شناسهٔ خبر: 31243916 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

درحالی‌که کشور با چالش‌های گسترده‌ای مواجه است ۱۰ نفر از نمایندگان بار دیگر استیضاح رئیس‌جمهور را کلید زدند

خلاف مصلحت

تلاش رادیکال‌های جریان اصولگرا – که به گفته ذوالنور بیش از تعداد انگشتان دست هم نیستند- برای استیضاح روحانی با عناوینی چون عدم کفایت و طرح سوال از رئیس‌جمهور، بی‌شک تفاوتی با اصرار و تشویق رادیکال‌های جریان اصلاح‌طلب به استعفای روحانی ندارد، اگرچه در ابتدای امر این دو گروه مسیر خود را جدا از هم می‌خوانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مجلس روز گذشته در دو نوبت جلسه علنی صبح و بعد ازظهر به بررسی جزئیات لایحه بودجه 98 پرداخت. در لابه‌لای این جلسات بود که مجتبی ذوالنور در جمع خبرنگاران از کلیدخوردن طرح استیضاح رئیس‌جمهور خبر داد. نماینده مردم قم در مجلس اعلام کرد تعداد امضاهای این طرح تنها به تعداد انگشتان دو دست - یعنی 10نفر- رسیده است. ساعتی پیش از آن خبرگزاری فارس از تلاش ذوالنور برای گرفتن امضای نمایندگان در راستای این طرح که عدم کفایت و استیضاح رئیس‌جمهور می‌خواند، خبر داده بود؛ طرحی که در 14 محور ازجمله عدم برخورد با بیکاری، سوءمدیریت در کنترل بازار ارز، وارد آمدن خسارت به منافع ملی، سوءمدیریت در کنترل قیمت کالاها و... تهیه شده است، طرحی که مشابه آن چند ماه پیش با عنوان سوال از رئیس‌جمهور، روحانی را در شهریورماه راهی بهارستان کرد، ولی در عمل نه سامانی برای دلار بالای 10هزار تومانی بود و نه سفره مردم را از تنگنا نجات داد. از این رو چنین طرحی در فضای فعلی هم در ساحت منافع ملی و هم در ساحت کنش‌گری سیاسی خطاست و در خوشبینانه‌ترین حالت نتیجه‌ای جز هیچ دربر نخواهد داشت. خطای راهبردی طراحان این طرح بیش از هر چیز، به مثابه پاس گلی برای بهانه‌تراشی بیشتر دولت عمل خواهد کرد و بی‌تردید اثری برای پاسخگویی دولت نخواهد داشت.

تلاش رادیکال‌های جریان اصولگرا – که به گفته ذوالنور بیش از تعداد انگشتان دست هم نیستند- برای استیضاح روحانی با عناوینی چون عدم کفایت و طرح سوال از رئیس‌جمهور، بی‌شک تفاوتی با اصرار و تشویق رادیکال‌های جریان اصلاح‌طلب به استعفای روحانی ندارد، اگرچه در ابتدای امر این دو گروه مسیر خود را جدا از هم می‌خوانند. به‌خصوص اصولگرایان آتشین که اهداف خود را به هیچ‌وجه در سبد رادیکال‌های جریان مقابل نمی‌بینند، غافل از اینکه دقیقا همان گامی را برمی‌دارند که مطلوب تندروان اصلاح‌طلب است و در واقع به‌عنوان سربازانی خدوم در زمین رقیب به بازی گرفته شده‌اند. نیمه‌تمام ماندن دولت روحانی را می‌توان مطلوب‌ترین حالت برای حامیان دوآتشه و تَکراری دولت خواند، چراکه از این طریق می‌توانند کاسه و کوزه سوءتدبیری‌ها را بر سر رقیب شکسته و به این ترتیب زمزمه «نمی‌گذارند»های امروزی را که کم و بیش به گوش می‌رسد در بوق و کرنا به «نگذاشتند» تبدیل کنند. از این رو حتی با پیش‌فرض درست بودن این اقدام و نتیجه‌بخش بودن آن، حسن روحانی باید تا روز آخر دولت خود را به مقصد برساند و پای سود و ضرر کارنامه خود نیز بنشیند و پاسخگو باشد.

معدود طراحان استیضاح رئیس‌جمهور معتقدند باید در افکار عمومی پاسخگو باشند و مردم باید بدانند نمایندگان‌شان صدای درد آنها را شنیده و مطالبات آنها را به دولت منتقل خواهند کرد. با فرض اینکه انتخابات مجلس یازدهم در سال آینده در این شنیده شدن صدای مردم اثری نداشته، جای این سوال از نمایندگان است که آیا جلسه طرح سوال چند ماه قبل بهارستان از رئیس‌جمهور برای مردم ثمری داشت؟ البته ناگفته پیداست که سوال از رئیس‌جمهور و طرح‌هایی از این دست از جمله اختیارات نمایندگان است و حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که جلسه سوال از رئیس‌جمهور در شهریورماه ثبات را به بازار برگرداند و رکود و بیکاری و گرانی را ریشه کن کرد، با این‌حال هم، مطابق قانون، تقاضای رأی به عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور وقتی قابل‌طرح در مجلس است که حداقل به امضای یک‌سوم نمایندگان‌منتخب رسیده باشد و بعد از آن با فرض کسب یک‌سوم رای، دوسوم نمایندگان باید به عدم کفایت رئیس‌جمهور رای دهند. از این رو بی‌راه نیست که پرسید آیا بهتر نبود جناب ذوالنور حقوق مردم را در زیر و بم بودجه سال آینده جست‌وجو می‌کرد و به گفته خود تنها با 10 امضا، دست به اقدامی که بی‌شباهت به شوآف‌های رسانه‌ای نیست، نمی‌زد؟ اقدامی که حتی موافقانش هم معتقدند به نتیجه نخواهد رسید.

چنین طرحی به نتیجه نخواهد رسید

در همین راستا محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است دلایلی که برای استیضاح رئیس‌جمهور شمرده شده، کافی است، چراکه بخش عمده شرایط و نابسامانی‌های ایجادشده به تصمیمات و عملکرد رئیس‌جمهور بازمی‌گردد و از این جهت دلایلی منطقی است.

پورمختار که با «فرهیختگان» گفت‌وگو می‌کرد، تاکید داشت: «ولی باید در نظر گرفت با توجه به موقعیت و شرایط خاص امروز که شرایطی ویژه است، آیا در چنین طرح این موضوع به صلاح کشور است یا خیر؟»

نماینده حقوقدان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «به نظرم با توجه به شرایط فعلی، چنین طرحی به نتیجه نخواهد رسید.» پورمختار در ادامه افزود: «رئیس‌جمهور در مقابل ملت و مجلس باید پاسخگو باشد. مردم منتقد عملکرد دولت هستند و از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی توقع دارند امور را پیگیری کنند. از طرف دیگر مجلس نیز در برابر عملکرد دولت مسئولیت دارد. طرح چنین موضوعاتی فارغ از اینکه به نتیجه برسد یا نه، می‌تواند نشان‌دهنده عزم مجلس برای پاسخگو کردن رئیس‌جمهور باشد، ولی با این‌حال عزم جدی و اقدامات شایسته‌ای را که باعث کاهش و رفع مشکلات شود، شاهد نیستیم.»

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چند ماه پیش هم با چنین استدلالی از طرف نمایندگان، طرح سوال از رئیس‌جمهور کلید خورد و آقای روحانی نیز در مجلس حاضر شد، به نظر شما مشکلات رفع شد، گفت: «بالاخره مردم در جریان قرار گرفتند. نمایندگان وظیفه دارند به نمایندگی از مردم پیگیری و سوال کنند، از طرف دیگر هم مردم پاسخ‌های رئیس‌جمهور را شنیدند و درنهایت مجلس در سه مورد از چهار مورد پاسخ، قانع نشد، دیگر مردم خودشان قضاوت خواهند کرد. اثر مطلوب اینچنینی داشت که مجلس به وظایف خود عمل خواهد کرد و در سوءمدیریت‌ها همراهی ندارد.»

 

* نویسنده : حانیه موحدین روزنامه‌نگار

برچسب‌ها:

نظر شما