شناسهٔ خبر: 31239233 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون مرکز همکاری های تحول و پیشرفت:

اصلاح الگوی مصرف انرژی پاشنه آشیل کشور شده است،

تهران- ایرنا- معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با اعلام اینکه اصلاح الگوی مصرف انرژی به پاشنه آشیل کشور تبدیل شده است، گفت: تداوم روند فعلی مصرف انرژی دیگر چیزی برای صادرات باقی نمی گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سیروس وطن خواه روز دوشنبه در پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: ادامه روند فعلی مشرف انرژی سبب می شود کشورمان به صورت طبیعی از بازارهای جهانی مبرا شده و همین موضوع نیاز به تحریم را از بین می برد.
وی تاکید کرد: با تداوم روند فعلی مصرف انرژی در کشور دیگر نیازی به تحریم های خارجی نیست و اقتصاد کشور آسیب خواهد دید.
وطن خواه بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف تاکید کرد و گفت: آمارهای مصرف انرژی در کشور سرسام آور و متحیرکننده است.
این مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری ایران را سرزمین انرژی توصیف کرد و در عین حال از مغفول ماندن توجه به بخش جغرافیای انتقال و ترانزیت انرژی انتقاد کرد.
وی نحوه استفاده از ظرفیت های بخش انرژی را از چالش های اصلی آن بر شمرد.
وطن خواه بخش انرژی را از پیشران های اصلی اقتصاد دانست و گفت: اکنون 50 درصد صادرات کشور وابسته به نفت است.
وی به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اگر اقتصاد بخواهد مقاومتی شود باید بخش انرژی هم مقاومتی شود.
وطن خواه به توجه ویژه مقام معظم رهبری در بخش انرژی در سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ادامه داد: مقاوم شدن این بخش ضروری است.

* تنوع بخشی به مشتریان ضروری است
این مقام مسئول تنوع بخشیدن به مشتریان راهبردی، افزایش صادرات در بخش گاز و پتروشیمی و مشارکت دادن بخش خصوصی را راهکارهای مهم برشمرد.
وی افزود: آمریکا به دلیل آنکه درآمد های کشور متمرکز از یک بخش است توانسته ما را تحریم کند بنابراین حضور بخش خصوصی در فروش نفت راهکاری اساسی است..
این مقام مسئول گفت: فروش نفت به صورت دولتی قابلیت تحریم را افزایش می دهد اما تنوع بخشیدن راهکار مناسبی است و امکان تحریم را کاهش می دهد.
وطن خواه اقتصاد انرژی را چالشی مهم خواند و گفت: اقتصاد انرژی اگر به همین وضعیت فعلی باقی بماند کشور را زمین گیر خواهد کرد.
این مقام مسوول وجود یارانه‌های پنهان در بخش انرژی را آسیب زا دانست و گفت: اگر این روند اصلاح نشود همه را نابود می کند.
وی بر ضرورت اصلاح قیمت انرژی تاکید کرد و در عین حال اصلاح آن را با توجه به همه ابعاد و حکمرانی انرژی خواستار شد.
معاون مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست بر ضرورت توجه به مباحث زیست محیطی در بخش انرژی تاکید کرد و گفت: اکنون مباحث زیست محیطی مانند گذشته نیست و اگر ما به آنها توجه نکنیم، دیگران ما را مجبور می کنند.
وی با اشاره به پیمان آب و هوایی پاریس که اکنون دامن کشورهای صنعتی را گرفته و به زودی دامن کشورهای نفتی را خواهد گرفت، افزود: بی توجهی به آن ایران را متضرر خواهد ساخت.
وطن خواه گفت: این پیمان شاید امروز چندان جدی نباشد اما در آینده ناگزیر خواهیم بود به آن تن دهیم.
به گفته این مقام مسئول بی توجهی به مباحث زیست محیطی در آینده کشورمان را با چالش های جدی مواجه خواهد ساخت.
وطن خواه بحث دیپلماسی انرژی را مهم دانست و گفت: امروز انرژی یک ابزار امنیتی برای کشورهاست؛ اکنون بسیاری از کشورها با این ابزار بازی می کنند و ما باید در این زمینه نگاه خود را تغییر دهیم.
وی بر ایجاد یک نگاه جدید در بخش انرژی تاکید کرد.

** حضور در بازار انرژی منطقه نیازمند برنامه ریزی فراملی است
معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری همچنین در نشست تخصصی این همایش گفت: حضور موثر در بازار انرژی منطقه نیازمند برنامه ریزی فراملی است و نبود آن کشور را با چالش مواجه می کند.
وطن خواه افزود: اکنون سهم مناسبی در بازار انرژی منطقه نداریم و به نظر می رسد ایران از این بازار کنار گذاشته شده است.
وی معتقد است، نداشتن سهم در بازار انرژی ممکن است به این دلیل باشد که دیگران ما را از این بازار بیرون کرده باشند یا ممکن است برخی سیاست ها توسط خود ما انجام شده باشد که باید بررسی شود.
این مقام مسئول از حضور نداشتن کشورمان در بازار پتروشیمی منطقه انتقاد کرد و گفت: اگر می خواهیم از داشته هایمان استفاده کنیم، باید یک تصمیم جدی گرفت که آیا می خواهیم در بازار نقش داشته باشیم یا خیر و سپس برنامه ریزی کنیم.
معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید برای حضور در تجارت منطقه ای برنامه ریزی داشته باشیم، از نبود آزادی سیاستی جدی در این باره انتقاد کرد.
وی همچنین از نبود رشته ای به نام «سیاستگذاری انرژی» در دانشگاه ها انتقاد کرد و گفت: این موضوع سبب شده نتوانیم سیاست گذاری درستی انجام دهیم.
وی افزود: باید سیاستگذاری انرژی در دانشگاه ها ایجاد شود تا بتوان در این باره درست تصمیم گرفت.
وطن خواه بر ضرورت ورود به تجارت منطقه ای گاز تاکید کرد و گفت: این موضوع نیازمند یک متولی خاص است.
وی با بیان اینکه اکنون کارهای مختلف به یک نهاد واگذار شده است، ادامه داد: باید برای تجارت منطقه ای گاز کسی انتخاب شود که همه ابعاد آن را دیده و بتواند تصمیم گیری کند.
این مقام مسئول افزود: تجارت منطقه ای گار زمان هایی نیاز به تصمیم های فراملی دارد که متولی واحد می تواند اقدام کند.
وطن خواه با تاکید بر ایجاد نگاه فراملی در تجارت منطقه ای انرژی گفت: علاوه بر آن باید مدیریت واحد و مسئول واحد نیز برای آن تعیین کرد.

** بخش انرژی نیازمند برنامه ریزی آینده نگرانه است
مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت نیز در ادامه این نشست از نبود برنامه ریزی آینده نگرانه در بخش انرژی کشور انتقاد کرد و گفت: این موضوع سبب شده کشورمان از بازار انرژی عقب بماند.
علی اصغر عرشی با اشاره به اعمال تحریم های آمریکا بر کشورمان افزود: اگر برنامه ریزی آینده نگرانه وجود داشت و ما می توانستیم به اندازه عربستان سعودی نفت تولید کنیم، هیچ کشوری نمی توانست ما را تحریم کند.
وی با تاکید بر اینکه انرژی امروز ابزار حفظ امنیت است، ادامه داد: باید بتوانیم از این ابزار برای افزایش قدرتمان استفاده درست کنیم.
مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه در ایران خودمان سرمایه‌گذاری می‌کنیم و بعد به دنبال تولید می‌رویم، گفت: در دیگر کشورها شرایط برعکس است، به طوری که مشتری به دنبال انرژی می‌رود و در کشور مبدأ سرمایه‌گذاری می‌کند.
عرشی افزود: اعتقاد ندارم که خارجی‌ها ایران را از بازار انرژی بیرون کرده‌اند، بلکه مشکل مدیریتی و نبود برنامه موجب شد که خودمان از بازار خارج شویم.
وی گفت: ما باید فارغ از مسائل سیاسی به موضوعات، اقتصادی نگاه کنیم و مهم‌ترین مشکل ما بحث قیمت‌گذاری و مدیریت ریسک است که به آن توجه نشده است.
در ادامه این نشست «نرسی قربان» کارشناس حوزه نفت نیز با بیان اینکه اکنون تعامل های سیاسی جای معاملات اقتصادی را گرفته است، گفت: ما می‌توانیم گاز را تبدیل به برق کرده و به جای صادرات نفت، صادرات برق داشته باشیم زیرا اکنون صادرات برق با استفاده از گاز، بهتر از صدور نفت است.
وی ادامه داد: امروزه مسئله خطوط لوله انتقال گاز از مسائل سیاسی و بین‌المللی جدا نیست، هندی‌ها با فشار آمریکا از خطوط لوله صلح کنار کشیدند و همین امر موجب شد تا به امروز این خط لوله تکمیل نشود.
قربان با بیان اینکه در صنعت گاز مایع طبیعی ال.ان.جی( LNG ) هنوز نتوانسته‌ایم تکنولوژی را بومی‌سازی کنیم، تأکید کرد: بنابراین قدم‌های مهمی را در این صنعت برنداشته‌ایم.
وی گفت: با استفاده از گاز به عنوان خوراک اولیه صنایع پتروشیمی، می‌توان مصرف گاز را به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر هدایت کرد و از این جهت صادرات ما رونق پیدا می‌کند.
به گزارش ایرنا، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با محور «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» امروز همزمان با پنجمین سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علم و صنعت برپاست؛ در این همایش صاحب نظران حوزه انرژی دیدگاههای خود را در نشست های تخصصی در زمینه های
«تفکیک وظایف حاکمیتی و غیرحاکمیتی در صنعت برق»، «ظرفیت‌های کشور در توسعه تجارت منطقه‌ای گاز»، «تامین مالی مردمی پروژه‌های کلان بخش انرژی از طریق صندوق پروژه» و «چالش‌های ایجاد نهاد تنظیم گر بخش انرژی در ایران» مطرح می کنند.
اقتصام*2078**2025

نظر شما