شناسهٔ خبر: 31235241 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نیروی انتظامی قدیمی | لینک خبر

نقش حجاب در سلامت و آرامش رواني جامعه

گروه اجتماعی - تجربه نشان داده که رعايت حجاب و عفاف توسط بانوان در استحكام خانواده به عنوان پايه و اساس اجتماع و نيز در پرورش صحیح فرزندان و همچنین سلامت و آرامش اجتماع مؤثر است.

صاحب‌خبر -

 

معلوم است وقتي كانون خانواده گرم و پر جاذبه باشد، اين گرمي و استحكام در بالا بردن روحيه عمومي مردم و جامعه تاثير بسزايي خواهد داشت. وقتي كودكان چنين خانواده اي با تربيت صحيح و تعادل روحيه و افكار پرورش يافتند، در جامعه منشأ سازندگي، ترقي و تعالي مي شوند.

اكثر دختران و پسراني كه در سنين پايين به دام مفاسد مختلف مي افتند، كساني هستند كه از تربيت حقيقي و صحيح محروم بوده اند. طبیعی است که اين ظلم را هيچ كس جز والدين به آنها نكرده اند.

بی شک با رعايت حجاب و عفاف، ريشه بسياري از تفاخرها، تكاثرها، اسراف‌ها، تحريك‌هاي بي موقع در اجتماع كنده خواهد شد و بذر فساد خشكيده می شود چرا كه ديگر زنان، عمر خود را به جاي مصرف در اين گونه ضد ارزش ها در جهت هدف نهايي زندگي انساني و سعادت راستين صرف مي‌كنند و لذا ديگر، گناه به فساد كشاندن ساير افراد جامعه و اتلاف عمر آنان و ايجاد زمينه براي انواع فساد در اجتماع صورت نمي گيرد.

گسترش بوتيك هاي كذايي، تهيه و توزيع لباس هاي مبتذل غربي با تصويرها، تكثير و توزيع فیلم‌های مبتذل و نوارهاي موسيقي و... از مواردي هستند كه جوانان بي گناه و كم تجربه را به سوي منجلاب فساد و تباهي سوق مي دهند.

براي اينكه جوانان از اين آفات در امان باشند، بايد در خانواده به طور صحيح تربيت شوند، اما اگر مادر خانواده، خود اسير انواع هوس ها و تمايلات حيواني باشد، نمي تواند براي فرزندانش الگوي كاملي باشد.

 

راه هاي مبارزه با بد پوششی

استعمارگران فرهنگ ستيز، در جوامع اسلامي براي زدودن ارزش هاي اسلامي تلاشي شگرف بكار گرفته اند تا در بينش افراد، دگر انديشي ايجاد كنند. آنان به زنان القاء مي كنند كه شخصيت و ارزش زن در عرضه وجود و زيبايي هاي به نمايش گذاشته او است.

از طرفي بعضي از زنان و دختران كه دچار كمبودهاي شخصيتي هستند، خودآرائي را نوعي ايجاد شخصيت پنداري تلقي كرده و با جلب نظرها عقده حقارت خود را جبران مي كنند. در حالي كه عصمت و عفت زن حق خداست. زن نمي تواند بگويد حجاب مربوط به خودم است و مي‌خواهم از آن صرف نظر كنم.

بنابراين از طرق زير بايد با پديده بدپوششی مبارزه كرد:

1- تقويت ايمان و اعتقاد

در زن بايد باور استوار و ايمان عميق ايجاد شود زني كه دل به حق داده و انديشه به خدا سپرده و فرجام زندگي دنيوي اش را پذيرفته چطور حاضر مي شود خودآرايي و خودنمايي كند و خود را در معرض ديده هاي آلوده قرار دهد و زمينه هاي لذت بردن ديگران  را بوجود آورد؟!

2- احياء فرهنگ اصيل اسلامي

احياء‌ ارزش هاي اصيل اسلامي و فراخواني زن مسلمان به تعقل و دريافتن ارزش‌ها و آفريدن روح تعبد و تعهد نسبت به اين ها نقش مهمي در اين زمينه خواهد داشت و زن مؤمن بايد به آنچه اسلام به عنوان ارزش بدان مي نگرد، باور داشته باشد و بداند كه عظمت و شخصيت او در گرو روح بلند، انديشه والا، قلب پاك، و جان پيراسته از آلودگي است كه او را به روشي انساني و منشي اسلامي فراخواهد خواند و بداند تن آرايه بسته و ظاهر فريبنده هرگز نمايشگر شخصيت او نيست.

3- شناساندن الگوهاي والا

امروز يكي از تأسف هاي جدي اين است كه زن مسلمان آن چنان كه بايد و شايد با چهره هاي بلند تاريخ اسلام آشنا نيست، زندگاني حضرت زهرا(س) و فرزند برومندش حضرت زينب(س) بايد براي زن مؤمنه نشان داده شود تا بنگرد با حفظ هويت و شخصيت و وقار مي‌تواند در جامعه حضور پيدا كند و ايفاي نقش كند.

كلامي از امام صادق(عليه السلام) تأمل برانگيز و قابل توجه است: «به زنان دوستي ال علي عليه السلام را الهام كنيد و به همين مسائل اندك رهايشان كنيد».

زن اگر حب علي را فرا گرفت و او را راهبر شناخت و خاندان او را به عنوان الگو پذيرفت و بر راهي رفت كه اهل بيت عليه السلام رفته اند و آنان را سرمشق قرار داد، رويين تن مي شود و حضورش در جامعه دلهره آفرين نخواهد بود.

 

نویسنده: سرهنگ مختار درخشان؛ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی اصفهان


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد

نظر شما