شناسهٔ خبر: 31231693 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

تلاش و کار بیشتر از نکات بارز مدنظر رهبری است/ شفاف‌سازی مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها

رئیس پیشین مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از نکات بارزی که حضرت آقا به آن اشاره کردند تلاش و کار بیشتر است.

صاحب‌خبر -

«سید مرتضی موسویان» رئیس پیشین مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، درباره بیانیه مقام معظم رهبری و اینکه رسانه‌ها تا چه حد می‌توانند آنچه مد نظر رهبری بوده را محقق کند؟، گفت: ما باید رسانه‌هایمان را به سمت تخصصی شدن ببریم و خبرنگارهایمان واقعا خبرنگارهایی باشند که در یک حیطه و زمینه خاص مطالعات عمیق دارند. متاسفانه گاهی در سوال‌ها عمق لازم که باید خبرنگار داشته باشد را نمی‌بینیم و  به دلیل است که با همه تکثری که در این حیطه وجود دارد هنوز راه زیادی تا تخصص‌گرایی داریم و هر فردی سعی کند تا اطلاعات خود را قوی کند.

وی ادامه داد: آنچه که رسانه‌ها باید در آن مشارکت کنند راهی است که پیشرفت کشور نام‌گذاری شده و کسی نمی‌تواند آن را کتمان کند. یکی از نکات بارزی که حضرت آقا به آن اشاره کردند تلاش و کار بیشتر است. بعد از هر رویداد بزرگ توسط رسانه‌ها تائید، تبلیغ و قهرمان‌پروری توسط افرادی صورت می‌گیرد که به ارتقای جایگاه‌های ما کمک می‌کنند.

موسویان در ادامه بیان داشت: مردم در جشن پیروزی انقلاب نشان دادند که همه باید برایشان سنگ تمام بگذارند از جمله مسئولین و رسانه‌ها و باید رسانه‌ها به گونه‌ای بحث شفاف سازی را دنبال کنند با توجه به قانون مصوبه مجلس، کمتر خبرنگاری را دیدم که به سایتی که به همین منظور ایجاد شده سوالی را مطرح کند و اغلب افرادی که به این سایت مراجعه می‌کنند افرادی بودند که مشکلی خاص با جایی خاص داشتند و به دنبال اخبار خاص بودند.

رئیس سابق مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شفاف سازی از مهمترین وظیفه‌ رسانه‌ها است، گفت: رسانه‌ها باید آنچه که مردم نیاز دارند را در دسترس‌شان قرار دهند و سعی کنند در مواردی که دیگران به آن دسترسی ندارند، دسترسی داشته و تجزیه و تحلیل وضعیت موجود را به عهده بگیرند و سعی کنند تا پیش بینی آینده را نیز داشته باشند. اما آنچه که رسانه‌ها باید به آن بپردازند نباید منتظر یک خبر توئیت حرف و حادثه نشوند که بعد از آن بخواهند پیگیر آن حادثه شده و متعاقبا بخواهند مباحثی را مطرح کنند.

وی با اشاره به اینکه فساد در همه جوامع وجود دارد، افزود: یکی از شرایطی که سرمایه اجتماعی را بالا می‌برد و بقای یک نظام را حفظ می‌کند اعتمادی است که مردم باید به رسانه‌ها داشته باشند و باید رسانه‌ها را در سطحی قبول کنند که اگر تحلیلی برایشان انجام شد این تحلیل را بتوانند بپذیرند. در همه کشورها بحث سوءاستفاده و فساد وجود دارد و کشوری نیست که از این موضوع مبرا باشد و حتی در تمامی عصرها چنین مواردی وجود داشته است و نباید از آن به عنوان محوری برای ایجاد نا امیدی نام برد. چه رسانه‌ها و چه مردم باید برخورد قاطع و سنگینی را برای افرادی که مرتکب فساد می‌شوند داشته باشند.

موسویان در ادامه افزود: اینکه باید اقتصاد مردم و وضعیت معیشتی آنها را تصحیح کرد را نمی‌توان کتمان کرد. اما ما دارای استقلال فکری هستیم و شاید بتوان گفت بعد از فروپاشی شوروی که آمریکا به دنبال تک قطبی کردن دنیا بود تنها صدای رسایی که وجود دارد و هماهنگ با صدای تک قطبی آمریکا نیست، صدای انقلاب اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه انقلاب ما باعث افزایش روح امید در مردم جامعه شده است، افزود: اگر از بیرون حتی رسانه‌های خودمان این را نگاه کنند می‌بینند که چقدر این انقلاب باعث امید در بسیاری از افرادی شده که در رژیم‌هایی زندگی می‌کنند که این رژیم‌ها دموکراتیک و سالم نیستند و باید الگو بگیرند و ما باید دنبال این الگوسازی‌ها باشیم و برای اینکه بتوانیم الگوسازی کنیم باید بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری بحث نظریه‌پردازی را مطرح کردند و یا درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که گفتند این را در معرض همگان قرار دهید و همه نخبگان درباره آن نظر دهند و بتوانیم آن را پیگیری کنیم. به نظرم اینها باید پررنگ شود. قهرمان‌های واقعی ما افرادی هستند که در صحنه‌های مختلف از  گذشتند و پرچم‌دار رتبه‌های بالا در زمینه‌های مختلف هستند.

موسویان  گفت: مستندهایی که کشورهای توسعه یافته برای نشان دادن قابلیت‌هایشان ساخته‌اند توسط هنرمندان ما ساخته نشده است و اگر بوده بسیار کم بوده است. آنچه در مورد هنر هنرمندان شاهد هستیم در زمینه‌های مختلف خیلی خوب نشان داده نشده است.

وی در پایان نیز افزود: حتی اگر در اینترنت لغت «ایران چرا؟» را جست‌وجو کنید، خواهید دید که اغلب موارد منفی را برایتان می‌آورد، اما اگر «عربستان چرا؟» را جست‌وجو کنید از صحراهای بی آب و علف آنجا عکس‌های بسیار و فراوانی برایتان می‌آورد. در هر حال اینها وظیفه خبرنگاران است که باید رویدادها و توانایی‌های ایران اسلامی را نمایان کنند.

انتهای پیام/

نظر شما