شناسهٔ خبر: 31229857 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد:

عفوهای بیشتری در راه است

صاحب‌خبر -
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در یکصد و سی و ششمین نشست خبری با خبرنگاران در رابطه با عفو گسترده زندانیان که در حال اجرا است، گفت: تا ماه رمضان چند مناسبت در پیش داریم. اگر افرادی هستند به صورت موردی می‌توانند در این ایام مجدد بررسی شوند و کسانی که تشخیص داده می‌شود ضرورتی ندارد اجرا شود به مقام معظم رهبری پیشنهاد شود تا در آینده مشمول شود. سخنگوی قوه قضائیه خطاب به مشمولان عفو و خانواده آنها گفت: اگر پس از آزادی مجدد، شیطان به سراغ‌شان آمد و مرتکب جرم شدند، بدانند مجازات بعدی سنگین است و مشمول عفوهای دیگر نخواهند شد. محسنی اژه‌ای  ادامه داد: تلاش می‌شود زودتر این اتفاق بیفتد و امیدواریم آنها که مشمول نیستند هرچه زودتر آزاد شوند و خانم‌های زندانی، زمان ولادت حضرت زهرا (س) نیز مشمول عفو در آینده قرار گیرند.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه اخیراً نمایندگان مجلس به رئیس قوه نامه نوشتند و درخواست بررسی سریع در پرونده حسین فریدون را داشتند، این پرونده در چه مرحله‌ای است، گفت: از نمایندگان تشکر می‌کنم که موضوعات را پیگیری می‌کنند. کیفرخواست این پرونده قبل از اینکه نمایندگان نامه بنویسند، در دوم بهمن ماه صادر شده و به دادگاه رفته و تعیین وقت شده است و بزودی هم اولین جلسه آن در اسفندماه برگزار می‌شود
وی افزود: اینکه دادگاه علنی باشد یا نباشد منوط به نظر رئیس دادگاه است. محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضائیه به اظهارات اخیر حسن عباسی در مورد رئیس جمهوری و رئیس مجلس ورود کرده است، گفت: دادستان تهران و وزارت اطلاعات مطالبی را در این زمینه ارسال کردند و این موضوع در دادسرای تهران در حال رسیدگی است. وی در رابطه با آخرین وضعیت یکسال حبس زاکانی نیز گفت: در رابطه با این مطلب در حال حاضر حضور ذهن ندارم. وی در پاسخ به سؤالی درباره شکایت خاتمی از شریعتمداری و چرا این پرونده منتهی به رأی نشده است؟ گفت: به شعبه بازگشته است و در دست دادستان هم نبوده است. از شما و همه کسانی که برخی از موضوعات را این گونه دنبال می‌کنید، تشکر می‌کنم.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: این پرونده در اختیار دادستان نبوده و یا مدت کوتاهی بوده و در جابه جایی پرونده اینکه عمدی و سهوی و غفلت صورت گرفته است را نمی‌دانیم و گفتیم پیگیری کنند. در این جابه جایی‌ها (جابه جایی پرونده‌ها) گاهی مواردی داریم که پرونده‌هایی مغفول می‌ماند که آن را دنبال می‌کنیم. وی تصریح کرد: این پرونده بیش از حد متعارف دنبال شده و دادسرا پیگیر است و الان دنبال می‌شود و مدیر مسئول کیهان هم گفته که دفاعیاتم آماده است و هر زمان که بگویید، آماده دفاع هستم.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در مورد دادگاه‌های فعالان محیط زیست و مراکز نظامی تعیین حدود و ثغور مناطق توسط استعلامات ارائه شده صورت می‌گیرد و اینکه آیا کاووس سید امامی سرشبکه متهمان محیط زیست بوده است، گفت: متهمان این پرونده در حال محاکمه هستند و پس از اتمام جزئیات گفته می‌شود. در این پرونده کیفرخواست صادر و اتهاماتی وارد شده است.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: دادگاه با حضور وکلا در حال برگزاری است و باید پس از استماع دفاعیات، دقیق بررسی شود. در حال حاضر اظهار نظر صحیح نیست. این افراد با توجه به اسناد و مدارک ضابطان و... متهم هستند و باید دید دادگاه به چه نتیجه‌ای می‌رسد. وی در رابطه با ارتباط کاووس سید امامی با پرونده نیز عنوان کرد: درخصوص فرد خودکشی کرده اینکه سرشبکه بوده یا نه  اطلاعی ندارم اما ارتباط بله، وجود داشته است. در رابطه با نوع ارتباط و سرکردگی باید اسناد و مدارک وجود داشته باشد و ارائه شود و در غیر این صورت نمی‌توان
 اظهار نظر کرد. 

نظر شما