شناسهٔ خبر: 31228938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

الوطن: معامله قرن، توطئه قدیمی در لباس راه حل جدید است

تهران – ایرنا – روزنامه الوطن عمان نوشت: 'معامله قرن'، دروغی در لباس حقیقت و توطئه های قدیمی در لباس راه حل جدید است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روزنامه الوطن چاپ مسقط روز یکشنبه در مقاله ای به قلم 'زهیر ماجد' اضافه کرد: با کمی هوشمندی می توان فهمید اگر آنچه را که معامله قرن می نامند واقعیت داشته باشد به سود فلسطینیان نخواهد بود.
نشست ورشو در لهستان به پایان رسید و شرکت کنندگان برای کمی اندیشیدن و تامل به کشورهایشان بازگشتند.
همواره پیش از برگزاری نشست هایی که به درخواست آمریکا برگزار می شود، اطلاعاتی درباره اهداف اصلی آن اینجا و آنجا منتشر می شود تا نتایج آن غافلگیرکننده نباشد.
الوطن افزود: 'هدف نشست ورشو اکنون بر همه آشکار شد و آن آینکه مهم اسرائیل است و باید تا اعراب متفرق هستند، اسرائیل از انزوا خارج شود و طبیعی است که طرف منزوی نیازمند کسی است که به او برای خروج از بحران، انزوا و یا محاصره کمک کند'.
معامله قرن، چه بر روی کاغذ نوشته شده باشد یا هنوز به شکل افکاری در سر دونالد ترامپ رئیس جمهوری ، جان بولتون مشاور امنیت ملی یا جرد کوشنر داماد و مشاور رئیس جمهوری امریکا باشد باید به گونه ای اجرا شود.
چنانکه پیش بینی می شود می خواهند پیش از تولد 'معامله قرن' مسیرش را تزیین و در زمان مناسب همزمان با یک حادثه یا مانور سیاسی تولدش را اعلام کنند.
آنچه تاکنون درباره 'معامله قرن' می دانیم، مخالفت فلسطینی ها و غیرفلسطینی ها با آن است ولی نمی دانیم تلاش برای خارج کردن اسرائیل از انزوا مقدمه اعلام آن است یا تشریفات اولیه برای تبیین چارچوب و سپس محتوای آن؟
اگر تلاش های سیاسی آمریکا تحت شعار پایان دادن به درگیری فلسطینی – اسرائیلی را برشماریم خواهیم دید که از این گونه تلاش ها بسیار است و اغلب آن ها معامله، برخی نیز افکاری که در خزانه خود باقی ماند و برخی مقدماتی بود که هیچ وقت کامل نشد.
تقریبا همه این ماموریت ها با شکست روبرو شد ولی همواره چنین تلاش هایی وجود دارد و از جزییات معامله کنونی نیز می توان این را دانست ولی همه تلاش ها و معامله های گذشته گویای این مطلب است که چرا به جایی نرسید و چه کسی آن را ناکام گذاشت.
تاریخ، تدوین شده است برای کسانی که می خواهند در این باره بیشتر بدانند.
طرح 'معامله قرن' توطئه دولت ترامپ برای حل به اصلاح اختلافات میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی است که به طور کامل حق و حقوق فلسطینی ها در آن نادیده گرفته شده و کاملا در راستای منافع این رژیم قرار دارد.
این طرح شامل انضمام کامل قدس به رژیم صهیونیستی و نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و انضمام شهرک های موجود در کرانه باختری به این رژیم می شود.
براساس این طرح، بخش های باقی مانده از کرانه باختری برای تشکیل حکومت خودگردان در اختیار فلسطینی ها قرار خواهد گرفت. همچنین حکومت فلسطینی ها بر غزه و بخشی از شمال سینا به رسمیت شناخته می شود.
در همین راستا، «جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا و «جیسون گرینبلات» نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه 29 خردادماه سال جاری طی یک دوره گردی منطقه ای به اردن و فلسطین اشغالی سفر کردند تا در مذاکره با سران عرب مقدمات اجرایی شدن طرح یادشده را فراهم کنند.
طرح 'معامله قرن' با واکنش شدیدی از سوی مسلمانان و فلسطینیان روبه رو شده است و تنش ها و درگیری ها با نظامیان رژیم صهیونیستی را در فلسطین از جمله نوار غزه افزایش داده است.
شبک**6116**1392

نظر شما