شناسهٔ خبر: 31218901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون سیاسی وزیر کشور:

باید برای اجرای قانون بایستیم

تهران- ایرنا- معاون سیاسی وزیر کشور گفت: باید برای اجرای قانون بایستیم و دیگران را نیز برای رعایت قانون تشویق کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «جمال عرف» امروز - یکشنبه - در همایش معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی و مدیران کل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری های سراسر کشور اظهار داشت: قانون و قانونمداری نماد یک حکمرانی مطلوب است و مهم ترین آسیب کشور در حال حاضر قانون گریزی است.
وی با بیان این که تمام نظام هستی بر پایه قانون استوار شده است، افزود: برخی فکر می کنند با قانون گریزی کارها درست پیش می رود.
معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: پس از عمل به قانون، مسئولیت پذیری و پاسخگویی باید سرلوحه امور کارگزاران کشور قرار بگیرد.
عرف، شفافیت کارآمدی و اثربخشی را از دیگر مولفه های حکمرانی مطلوب عنوان و تاکید کرد: در شرایط کنونی، کارهای کشور بدون وحدت و انسجام پیش نمی رود و وزارت کشور و استانداری ها مهم ترین عنصر برای ایجاد این وحدت و همدلی است.
وی خاطرنشان کرد: ترکیب فشار از بیرون و برخی سوءمدیریت ها در بخش هایی در داخل کشور همان خطری است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرمودند؛ باید برای جلوگیری از ترکیب تهدیدات خارجی و آسیب های داخلی برنامه داشته باشیم تا از آن جلوگیری و راه حل های مقابله با آن را پیدا کرده و مسایل و مشکلات ناشی از آن را حل کنیم.

**مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران وفادارند
معاون سیاسی وزارت کشور با قدردانی از مردم برای شرکت در مراسم دهه فجر و راهپیمایی ٢٢بهمن خاطرنشان کرد: مردم باوجود مسائل اقتصادی و معیشتی که در کشور وجود داشت در راهپیمایی ٢٢بهمن امسال باشکوه تر از هر سال حضور داشتند.
عرف افزود: مردم بین ساختار نظام سیاسی و عملکرد کارگزاران تفاوت قائل هستند اگر نسبت به عملکرد ما گله و نارضایتی دارند این را به ساختار نظام جمهوری اسلامی تعمیم نمی دهند و ساختار و نظام سیاسی را قبول دارند.
وی تاکید کرد: ملت ایران نسبت به ساختار جمهوری اسلامی ایران وفادارند و به آن علاقه دارند اگر چه به عملکرد کارگزاران نظام، انتقاد و گله دارند.
وی به آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: دوران آزمون و خطا در نظام اسلامی پایان یافته است، باید تلاش کنیم با استفاده از اختیارات قانونی ضریب خطاها را کاهش دهیم و باید در کنار یکدیگر با سرعت و دقت بیشتر در مسیر پیشرفت و توسعه کشور گام های رو به جلو برداریم.
معاون سیاسی وزیر کشور با قدردانی از معاونان سیاسی قبلی وزارت کشور گفت: برای پیشبرد اهداف و برنامه ها در این حوزه باید «ثبات مدیریتی» وجود داشته باشد؛ نباید در طول 6 سال گذشته من پنجمین معاون سیاسی وزارتخانه باشم؛ تببین، اجرا و ارزیابی سیاست ها نیازمند ثبات مدیریتی در یک حوزه است.
عرف تاکید کرد: اگر ما باور داریم در «جبهه حق» قرار داریم و جبهه باطل نیز هیچ تردیدی ندارد که دشمن ما است، قطعا باید باانگیزه بالا کارها و برنامه های خود را انجام دهیم.

**اکنون جنگ امواج و اراده ها است
وی همچنین گفت: در گذشته ماهیت جنگ دشمن با جمهوری اسلامی، نظامی بود؛ آنها به ما حمله کرده و بخشی از سرزمین ما که (خانه پدری ما محسوب می شود ) را اشغال کرده بودند و ما باید دفاع می کردیم؛ اما امروز جنگ دشمنان به یک جنگ اقتصادی، اطلاعاتی، عملیاتی و روانی تبدیل شده است.
معاون سیاسی وزیر کشور به تاکیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب درباره «جنگ اقتصادی» اشاره کرد و افزود: اکنون باید آرایش «جنگ اقتصادی » بگیریم؛ واقعیت صحنه همان است که رهبری تعبیر کرده اند، ما در یک جنگ عملیاتی و اطلاعاتی هستیم.
عرف با بیان این که محور اصلی جنگ روانی دشمن مایوس سازی مردم است، خاطرنشان کرد: آنها نقشه کشیده اند که ملت ما باید پس از ٤٠سال از انقلاب اسلامی پشیمان و ناامید شوند، اما قطعا به اهداف خود نمی رسند.
وی با ارزیابی ابعاد مختلف جنگ روانی دشمنان بر ضد ایران اظهار داشت: آنها از شبکه های اجتماعی، رادیو و تلویزیون هایی که در اختیار دارند و تمام ابزارهای رسانه ای استفاده می کنند؛ البته در جنگ نظامی ابزارها مشهود هستند، اما اکنون «جنگ امواج و اراده ها است»؛ آنها می خواهند ما در برابر اراده باطل آنها تسلیم شویم.
معاون سیاسی وزیر کشور افزود: جمهوری اسلامی تحت یک رهبری هوشمندانه و تلاش جدی دولت و فعالیت عناصر درونی نظام تلاش می کند با سرافرازی از این جنگ عبور کند و یقینا در کنار هم از این مرحله عبور می کنیم.
عرف یادآور شد: در برخی از عملیات های دفاع مقدس شکست داشتیم و در برخی نیز پیروز می شدیم اما برآیند اصلی دفاع مقدس برای ما پیروزمندانه بود و دشمن به عنوان متجاوز شناخته شد؛ امروز هم باید با همان ایستادگی، انگیزه، قدرت و اعتماد بنفس وارد میدان شویم و از این مرحله عبور کنیم.

** با تدبیر و تعامل کارها را پیش ببرید
وی خاطرنشان کرد: مردم به دولت تدبیر و امید اعتماد کردند و دولت نیز به ما به عنوان کارگزاران خود اعتماد کرده است و هیچکس هم نمی گوید از اختیارات قانونی خود استفاده نکنید، اما تلاش کنید به جای درگیری با تدبیر و تعامل کارها را بهتر پیش ببرید.
معاون سیاسی وزیر کشور با یادآوری مباحث آینده پژوهی تصریح کرد: مطالعه روندها به مفهوم پیوستگی در طول زمان و توجه به رخدادها، دو مولفه مهم برای ایجاد یک تصویر و اقدام و برنامه ریزی در کشور است.
وی تاکید کرد: باید تصویرهای ذهنی و عینی از روندها و رویدادها را به هم نزدیک کنیم و با اقدام و کار مشترک برای پیشرفت کشور برنامه ریزی کنیم.
عرف به فشارهای سنگینی دشمنان در سطح بین الملل که علیه ایران ایجاد کرده اند، اشاره کرد و گفت: دشمن در سال ٩٧با یک فشار سنگین برخی از فواصل زمانی معنی دار مانند ١٣مرداد و ١٣ آبان و پس از آن روزشمارهایی مانند ابتدای سال میلادی و ٢٢بهمن را مشخص کرد و اکنون نیز از اردیبهشت ماه ٩٨ سخن می گوید.
وی تاکید کرد: ما از تمام این زمان بندی ها و این فشارها و تهدیدها عبور کردیم، البته هزینه هایی هم پرداخت کردیم و این طبیعت یک جنگ است اما از این مراحل عبور کردیم.
وی به سه رویداد بین المللی اخیر در ورشو، بندر سوچی و مونیخ اشاره و با طرح این سوال کسانی که برای ما اهدافی را پایه گذاری و معماری کردند آیا به اهداف خود رسیدند، خاطرنشان کرد: آنها در نشست ورشو به دنبال امنیتی سازی ایران بودند، ترامپ، پمپئو و برایان هوک و در این اواخر کوشنر داماد رییس جمهوری آمریکا هزینه های بسیاری کردند، اما از ٨٠ کشور فقط 6٠ کشور و آن هم در حد وزیر خارجه در نشست ورشو شرکت کردند.
معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی و حتی چین و روسیه در این نشست شرکت نکردند، آمریکا با همه این هزینه های سیاسی اقتصادی و حیثیتی که انجام داد نتوانست به اهداف خود در این نشست برسد حتی عربستان هم در ورشو در حد مشاور حضور پیدا کرد، چرا که سعودی ها نمی خواهند سطح تنش با ایران را افزایش دهند.
عرف گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون در نظام بین الملل در سطحی قرار گرفته است که دشمنان به راحتی نمی توانند بر ضد آن اجماع ایجاد کنند.
وی همچنین به نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در بندر سوچی اشاره کرد و افزود: کشورهای دنیا متوجه شده اند که هیچ تصمیمی در سوریه بدون نقش و حضور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه نمی توانند، گرفته بگیرد و اجرایی شود.
معاون سیاسی وزیر کشور درمورد حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: در این کنفرانس و ملاقات های وی با مقامات دیگر کشورها نیز روند به همین شکل بود، در کنار تمام این رویدادها، راهپیمایی باشکوه مردم در ٢٢بهمن تکمیل کننده جایگاه مقتدر ایران در سطح بین المللی شد.
عرف یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی حرکت رو به جلو را آغاز کرده است و همه تلاش دشمن نیز برای جلو گیری از این حرکت و پیشرفت و توسعه ایران است.
وی تصریح کرد: ما اکنون از یک سطح ملی خارج شده ایم و به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده ایم، دشمن نمی خواهد این موضوع را بپذیرد؛ آنها می خواهند ما را به داخل مرزهای خودمان برگردانند.
معاون سیاسی وزیر کشور همچنین گفت: واقعیت های عینی و میدانی بیانگر حوزه اقتدار و تاثیرگذاری ایران در مناسبات و معادلات منطقه است دشمنان نمی خواهند این واقعیت را به رسمیت بشناسند.
عرف ادامه داد: در نشست ورشو آمریکایی ها تلاش کردند اروپایی ها را با خود همراه کنند اما این نشست در غرب و شرق اروپا شکاف ایجاد کرد و نشان داد در شرق و غرب اروپا اختلاف وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران اکنون در سطح بین الملل به عنوان قدرت نوظهور خود را نشان می دهد، در حوزه منطقه ای نیز هیچکس در این موضوع تردیدی ندارد، چرا که این موضوع قاعدتا به دلیل سیاست هایی که در قانون اساسی و بر مبنای ایدئولوژی انقلاب اسلامی برای دفاع از محرومان منطقه و نه به واسطه هزینه مالی شکل گرفته است؛ همین عقیده جمهوری اسلامی است که باعث شده دوستان و حتی دشمنان به نقش تاثیرگذار و جایگاه ایران اعتراف و به ما با دید احترام نگاه کنند.
معاون سیاسی وزیر کشور توضیح داد: آنچه که تصویر همپایی مولفه های این قدرت منطقه ای و بین المللی ایران را مخدوش می کند برخی آسیب پذیری ها در حوزه داخلی است که گاهی برای افکار عمومی نیز سوال است.
عرف تاکید کرد: در حوزه داخلی بیشتر باید تلاش کنیم، تا فشاری که از دشمنان به کشور وارد می شود و یا بخشی از کم کاری ها و سومدیریت هایی که باعث ناکارآمدی در بخش هایی شده است را مدیریت کنیم.

** استقلال و آزادی را باید به تعادل برسانیم
معاون سیاسی وزیر کشور به بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز دهه پنجم انقلاب اشاره کرد و گفت: این بیانیه چهارچوب‌های لازم را برای همه ما احصاء کرده است؛ سرفصل «استقلال» و «آزادی» در بیانیه رهبر انقلاب، نزدیک ترین سرفصل به ما در معاونت سیاسی وزارت کشور است؛ ما باید در مدیریت سیاسی کشور، استقلال و آزادی را به تعادل برسانیم تا استقلال به بهانه آزادی از بین نرود یا آزادی به بهانه استقلال، مخدوش نشود.
عرف با بیان این که در ادبیات دولت دوازدهم نیز تاکید شده است که باید بین امنیت و آزادی تعادل ایجاد شود افزود: باید یک کارگروه تشکیل شود تا این راهبردها و رویکردهای برای دستیابی به تعادل بین استقلال، آزادی وامنیت در کشورتبیین شود.
وی اظهار داشت: در سایه راهپیمایی22 بهمن فضای نسبتاً آرام و وحدت بخشی در کشور ایجاد شده است، که باید این فضا را حفظ و تقویت کنیم زیرا کشور بدون وحدت و انسجام پیش نمی‌رود.
معاون سیاسی وزیر کشور همچنین به دیدار اخیر خود با حجت الاسلام حاج علی اکبری ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور» اشاره کرد و افزود: در آن دیدار، وی تاکید کرد که «ورود تریبون نماز جمعه به جناح‌های سیاسی حرام است»؛ ما در این دیدار بالای 90 درصد در مباحث اشتراک نظر داشتیم.
وی از معاونان سیاسی استانداران خواست که هر هفته با ائمه جمعه دیدار داشته باشند و افزود: اگر ما به دیدار ائمه جمعه نرویم، دیگران می روند و فاصله و سوءتفاهم‌ها را بیشتر می‌کنند؛ ما در جمهوری اسلامی در تمام جریان های سیاسی اشتراکات بیشتر داریم، اما برخی مبنا را بر افتراقات می گذارند.
معاون سیاسی وزیر کشور با بیان این که از ظرفیت بزرگ وزارت کشور که متعلق به نظام و دولت است باید استفاده شود، گفت: وزات کشور چتری است که همه جریان ها و گروه های سیاسی، افراد وحتی نهادها زیر آن باید احساس آرامش کنند؛ این چتر نباید به رفتارهای جناحی آلوده شود و باید بی طرف باشیم.
عرف در ادامه با یادآوری این که سال آینده انتخابات در کشور برگزار می‌شود، تاکید کرد: ما به عنوان مجری انتخابات نباید از یک جریان و گروه سیاسی دفاع کنیم، زیرا اگر اینگونه باشد، در اجرای انتخابات به ما اعتماد نمی‌شود.

** ٨٣ حزب اساسنامه خود را باقانون جدید احزاب تطبیق داده اند
وی درباره کمیسیون ماده ١٠احزاب و فعالیت تشکل های سیاسی کشور نیز بیان کرد: تاکنون٨٣ حزب سیاسی در کشور اساسنامه خود را باقانون جدید احزاب تطبیق دادند، مدارک و فعالیت های ٣٠حزب هم در دستور کار بررسی در کمیسیون ماده 10 احزاب است و ٣٠حزب دیگر هم متقاضی هستند که در زمان تعریف شده شرایط خود را باقانون جدید تطبیق دهند؛ که در نشست خانه احزاب که در پایان اسفند ماه 97 برگزار می شود، تعیین تکلیف می کنیم.
معاون سیاسی وزیر کشور همچنین از برگزاری «همایش ملی انسجام سیاسی» با حضور تمام سلایق سیاسی در سال آینده خبر داد و افزود: در این همایش همه جریان های سیاسی زیر یک چتر با عنوان انسجام سیاسی باید جمع شوند، همه آنهایی که به نظام، رهبری و انقلاب اعتقاد دارند و ساختار را قبول دارند دور هم باید جمع بشویم، این رویکرد در کشور باید دنبال و بیان شود.
سیام*3070*1336

نظر شما