شناسهٔ خبر: 31213860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ایرانِ ایران

صاحب‌خبر -


علی ربیعی
وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی
نخستین شماره روزنامه ایران با تیتر «به میان شما آمدیم» به میان مردم ایران آمد. یک تیتر و یک تقارن زمانی از منظر دیگر تولد روزنامه ایران را با بار معنایی دیگری پیوند داد.
در اولین شماره (اول بهمن 1373) خبر درگذشت مهندس بازرگان تیتر زده شد که در فضای آن روز ایران نشان از نوعی خبررسانی آزاد و اعتدالی بود.
امروز هم فکر می‌کنم تولد روزنامه در ماه تولد جمهوری اسلامی ایران، «ایران» را تداعی نمود.
از منظر شکل شناسی، انتخاب کلمه ایران می‌تواند به شکل نمادین انعکاس ایران را در رسانه ایران تجلی دهد. من می‌خواهم در این مقاله نسبت ایران و روزنامه ایران به عنوان نماد رسانه ایرانی را تا حدودی تبیین کنم. صلابت ایران جدای از محتوا و کارکرد روزنامه ایران و سایر رسانه‌های کشور معنادار نمی‌شود. ایران با ثبات و پویا نیاز به داشتن رسانه قابل اعتماد، با ثبات و پویا دارد.
من معتقدم برخلاف تصور رایج به هر میزان رسانه‌های منتقد آزاد و
منعکس کننده افکار متضاد و متنوع در داخل یک کشور مجال یابند به همان میزان ثبات و امنیت ملی آن کشور هم تضمین شده‌تر خواهد بود. همواره رابطه معنی‌داری بین سرکوب و بی ثباتی و تزلزل کشورها وجود دارد.
به هر میزان که دولت‌ها در ایران به دنبال رشد، توسعه، مبارزه با فساد، تبعیض و ناعدالتی باشند، می‌‌توان بازتاب آن را در میان صفحات و خطوط روزنامه‌ها، آدم‌هایی که مجال نوشتن دارند،
 دید.
از منظری دیگر روزنامه ایران، روزنامه دولت ایران نیز است. بنابراین شاخص کیفیت روزنامه می‌تواند به عنوان شاخصی برای قضاوت درباره‌ کیفیت دولت هم باشد.
اگر دولتی معتقد به فضای آزاد و سیاستگذاری خوب و اهل تساهل و مدارا باشد، این امر در روزنامه ایران متجلی می‌شود.
روزنامه ایران هم میزان و شاخص فضای روزنامه‌نگاری ایران است.
چنانچه در کشور روزنامه‌‌نگاران حرفه‌ای به وفور یافت شوند، قواعد روزنامه‌نگاری مراعات گردد و امنیت شغلی روزنامه‌نگاران تضمین شود، اگر رسانه سالم و در سایه‌ای امن فعالیت نمایند، نشانگر دولتی با همین
 ویژگی‌هاست.
بررسی محتوای روزنامه ایران در دوره‌های مختلف پس از هفت هزار نسخه انتشار به خوبی می‌تواند دیدگاه دولت‌ها را در زمینه‌های پیش گفته نشان دهد. میزان شجاعت و آزاداندیشی دولت‌ها به خوبی در این روزنامه نمایانگر است.
زمانی که افراد نوشتن در روزنامه ایران را کسر شأن خود بدانند تا زمانی که نوشتن در روزنامه ایران برای نخبگان و کنشگران اجتماعی اعتبار تلقی شود به خوبی این حکایت را  در مقاطعی در دولت گذشته به خاطر داریم.
به عبارتی دیگر «ایران» فراتر از یک روزنامه است، «ایران» به عنوان یک نهاد رسانه‌ای میانجی هم تصویرگر اندیشه‌های حاکمیتی دولت و هم نشانگر حال و روز فضای رسانه‌ای، روزنامه‌نگاری، روشنفکری و کنشگری سیاسی اجتماعی کشور است.
انتشار هفت هزارمین شماره این روزنامه و تداوم آن در فراز و نشیب‌های سیاسی و اقتصادی نشانگر تلاش روزنامه‌نگاران زیادی است که در آن نوشته‌اند، عکاسانی که عکس تهیه کرده‌اند و تمامی افرادی که شبانه روز برای انتشار این روزنامه زحمت کشیده‌اند است. در سال‌های اخیر شاهد تحولات نویدبخش و هماهنگی این روزنامه با تحولات محتوایی و فناورانه بوده‌ایم. صمیمانه به همه شما تبریک می‌گویم.

نظر شما